Spänningsregulator för MC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Hittade nedanstående länk till en förklaring på Suzukis laddnings system.
Jag trodde inte det var så enkla laddningssystem på motorcyklar,
tydligen får 2 faser alltid vara inkopplade och den 3 får pyttsa in efter behov.

http://www.thegsresources.com/garage/gs_statorfacts.htm

Kjelle
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

bearing skrev:Då kanske det inte går att använda typen med tyristor på min Suzuki. Vad tror ni?
Är det en 1-fas eller 3-generator av permanentmagnettyp så kan du förmodligen använda vilken tyristor-reglerare som helst så länge den kan hantera generatorns kortsutningströmmar med god marginal och låg spänningfall när det väl triggar.

efter min 'fundering' så fins det inte så många alternativ till reglering mer än att använda Zenerdiod och bränna massa effekt eller av tyristortyp som kortsluter generatorlidningen vid uppnådd spänning.

bygger man själv så skulle jag nog satsa på den beskrivningen som hade en kortslutningtyristor för varje lindning.

kortsluter man bara en lindning på en 3-fassystem är elsystemet dimensionerat så att alltid ca 2/3 av strömkapasiteten är utnyttjad till olika fasta förbrukare och minskar man den lasten väldigt mycket när man strippar hoje så kan spänningen i systemet bli väl högt och batteriet tar stryk.

---

I min tidigare inlägg så är användningen 'fi'=NI som magnetisk flöde felaktig.

Det är egentligen Fm = NI - även kallad mmk (magnetomotoriska kraften) på samma sätt som man anger EMK (elektromotoriska kraften) när det gäller batterier.

Alltså 'NI' ger det magnetiska 'trycket' i ampervarv - precis som Volt för spänning, och tillsammans med magnetiska resistanse i slingan (luftgap, magnetkärnor etc.) ger ett magnetiskt flöde 'fi'

Då magnetiska resistansen antas konstant så påverkar det inte resonemanget i tidigare inlägg utan slutsatserna där kvarstår.

dvs. IN = Fm = 'fi' * k, där 'k' är magnetiska sligresistansen.


---


Mycket man lär sig när man försöker begripa på sig hur saker egentligen fungerar...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Kjelle:
Jag tror att dom slutade med den enklare varianten på GSX1100 80 och jag är helt säker på att alla GSX1100 E/ES/EF 82-87 stryper strömmen på tre faser.

bearing:
Kan du inte slänga upp en bild på regulatorn så jag ser om den jag har här hemma är samma som din.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Jag kan ta en bild på regulatorn imorgon.

Gjorde ett schema baserat på kawaregulatorn i tidigare postad länk:
Bild

Tänkte använda tyristorerna 72-090-83 och likriktarna 70-203-40 (var billigare med två likriktare än sex dioder).
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

lite farligt att parallellkoppla diodbryggor på detta sättet - om det är för att strömmen inte räcker med bara en enda brygga - Det blir lätt att all ström bara går igenom ena bryggan (företrädesvis den varmaste då den har lägst framspänningsfall) och vill det sig illa att någon går sönder pga. överström - blir kortis och så tömmer batteriet sig genom generatorn - och dom sparade kronorna på dioderna kan ge dig en generatorrenovering istället...

- visst kan man försöka hålla ned kostnaderna, men man skall inte göra det på fel ställe, som dioderna ovan...


Man har samma problem när man paralellkopplar trissor i tex förstärkare - och där har man lågohms-motstånd i serie med varje trissa för att fördela strömmen bättre - en lösning som kanske också fungerar i ovanstående konstruktion.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad snackar du om? Är det läggdags kanske? Det finns inga parallellkopplade bryggor i den ritningen. Rita ut dioderna i bryggorna så blir det tydligare.


EDIT: det är samma som det här schemat. Bara att D1 och D2 är bytta mot en zener och det finns två likriktardioder som är jordade på båda sidor.

Bild
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Jag tror att jag har kommit på hur Suzuki GSX 1100 regulatorn är gjord men det är inte säkert att GSX 750 har samma konstruktion.

Jag återkommer om/när jag hittar ett schema.
Senast redigerad av BEEP 9 april 2007, 02:12:39, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det skulle vara kul om du hittar någon som löst det på annat sätt. Jag är fortfarande skeptisk trotts dina mätresultat.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

danei: du har har rätt det var läggdags :oops:
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Jag skulle ju iofs kunna parallellkoppla den nedre bryggan. För det kan väl inte bli värre än att låta ena halvbrygga vara oanvänd.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Inlägg av Biker »

Har du räknat ihop va komponenterna kostar?

Det bruakr inte vara så billigt att bygga själv - vissa av komponeterna är ganska dyra
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Jo, det kan ju bli dyrt ibland, men jag har letat rätt på billiga komponenter som borde klara strömmen (de klarar 20-30A). Blev 150 kr incl. moms för allt på schemat.

Sen behövs ju kylflänsar, men det tror jag att jag kan såga till från nån gammal CPU-fläns, eller kanske från orginalregulatorn.

BEEP:
Här finns bilder.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Lånade en verkstadshandbok till min hoj. Där finns ett uppslag om laddregulatorn. Verkar ju vara av just den typen vi diskuterat, fast med avkänningen innan likriktningen, som på BEEPs förra bild.

EDIT:
Det finns kanske en fördel med att ha avkänningen innan likriktningen. Då kortsluts ju nämligen inte alla lindningar på en gång vid inställt gränsvärde. På det sättet kanske regulatorn blir mer effektiv?

EDIT2:
Mätte statorn. Kontakt med jord samt låg-ohmigt, så den är också kass. Det förklarar den låga obelastade spänningen jag fick. Orginal ska det enligt verkstadhandboken vara 80 volt vid 5000 rpm.

EDIT3:
Hur man lindar om statorn
Något som jag tycker är en aning märkligt är att det står i en kommentar längst ned att statorn egentligen är D-kopplad, fast bilder i litteraturen visar en Y-koppling eftersom den är enklare att förstå.

Jag ska ta loss min och se hur den är kopplad.

EDIT4:
Min är Y-kopplad. Bild.
Klockan 3 sitter klammern som kopplar ihop lindningarna. Den verkar även vara minst bränd närmast den klammern. Kan iofs ha att göra vilken del av statorn som är närmast oljebadet.
Senast redigerad av bearing 9 april 2007, 20:13:59, redigerad totalt 4 gånger.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

xxargs: :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Trevligt att du hittade en Suzuki verkstadshandbok och vad jag kan se så är det ju den typen av regulator som danei har tjatat om :)

Det ser ut som att det är samma kontakt på regulatorn som på GSX 1100 84-87 men kylflänsen verkar vara mycket mindre.

Jag är lite nyfiken på statorns mått så jag undrar om du har lust att mäta hur stor den är?
Skriv svar