Spänningsregulator för MC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Funkar laddningen?
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Har testat kortare sträckor och konstaterat att det blir varmt, antagligen för små kylflänsar. För några veckor sedan krashade jag med min andra hoj. Det har nästan läkt nu, men har inte kört MC sen dess.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Spänningsregulator för MC

Inlägg av bearing »

I sommar har jag kört en hel del med motorcykeln. Laddregulatorn och den omlindade generatorn fungerar utmärkt, verkar det som. Har inte utfört några mätningar, har inte ens tagit bort någon kåpa för att göra en visuell inspektion av regulatorns kretskort, utan konstaterar att batteriet inte tycks ta skada av regulatorn. Batteriet orkar driva motorn med kraft även när den behöver köras långa stunder på startmotorn.

Jag mätte upp ganska höga temperaturer (>100°C) på kylflänsarna när jag testade den under 2007. Men det verkar alltså inte bli så varmt att komponenterna tar skada.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Spänningsregulator för MC

Inlägg av BEEP »

Kul att det fungerar :tumupp:

Mätte du temperaturen med eller utan ljuset påslaget?
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Spänningsregulator för MC

Inlägg av bearing »

Jag minns inte om jag mätte med ljuset påslaget. Jag tror det var avslaget för att mäta "worst case".

Uppdatering:
Använde regulatorn hela förra sommaren. En höstmorgon lät det dock bara ett kort "klick" i startreläet när jag skulle starta, och inget mer hände. Batteriet verkade vid en första mätning fulladdat med 12,8V. Men belastat med 10 ohm sjönk spänningen till bara 1V, vilket betyder att batteriets inre resistansen blivit omkring 100 ohm... batteriet var alltså bara att kasta. Jag gissar att något i regulatorn brunnit så att batteriet överladdats så mycket att blyplattorna förstörts. Alternativt var regulatorspänningen 14,0V för hög och tog därmed långsamt livet av batteriet. Men eftersom att den inte successivt kändes tröttare tror jag inte på en långsam "död".

Jag köpte ett nytt batteri och åkte till MC-skroten, där jag köpte en regulator från en gammal Kawasaki, vilken enligt skrothandlaren skulle vara tillförlitlig. En fördel skulle vara att den använder en signal från tändningen för att aktiveras, vilket gör att den inte drar ström när motorn är avstängd. Enligt skrothandlaren är det viloströmmen som tar död på original regulator från Suzuki. Jag inte haft något problem med batteriet sedan jag kopplade in den. Batteriet satt kvar i motorcykeln över den här vintern. Nu på våren kopplade jag in en laddare, men den indikerade att batteriet var fulladdat efter bara 10 sekunders laddning. Eftersom att förgasarna blivit tomma på bensin under vintern behövde jag köra startmotorn i totalt flera minuter av 30-sekunderspass innan motorn gick igång. Startmotorn gick knappt ner i varv. Den "nya" regulatorn verkar alltså fungerat utmärkt. Med gamla regulatorn tog batteriet slut om det stod inkopplat över vintern.

Har funderat på att göra en ny regulator till en annan motorcykel för att kunna ladda ett 3-cell LiPo. Planen är att den här gången använda 6 stycken MOSFET i brygga, följt av en schottkydiod. MOSFET:arna kommer agera både likriktare (via inbyggda dioden), och shunttransistorer. Den här lösningen borde producera mindre värme än den gamla lösningen, eftersom att transistorerna kommer har lågt spänningsfall när de shuntar strömmen, och eftersom att strömmen inte kommer gå genom en likriktarbrygga när den shuntas.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spänningsregulator för MC

Inlägg av Glenn »

Värt att notera är att "piratregulatorerna" till suzuki (eg är dom nog universal iofs) är annolrlunda än original, byter man till en sådan brukar alla problemen försvinna, men om man byter till en ny original NOS så får man problem igen efter X antal år.

En annan sak som är bra att tänka på är att en av lindningarna styrs via ljusomkopplaren, fast det kanske redan har tagits upp ?

Just laddningsproblem är väl f.ö nästan det enda standardfelet på dessa motorer.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Spänningsregulator för MC

Inlägg av l2t »

Min regulator behöver troligtsvis oxå bytas på min Gixxer 600 K2. Tänker först testa och bygga en egen efter detta shema.
Om det inte fungerar så får det bli en ny piratregulator. Dock, istället för ULN2003 så blir det diskreta komponenter.
regulator.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Spänningsregulator för MC

Inlägg av bearing »

Nuförtiden finns MOSFET-regulatorer att köpa. De är betydligt bättre än tyristorbaserade. Om jag vore dig, skulle jag köpa en färdig sådan.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Spänningsregulator för MC

Inlägg av l2t »

Ska kolla upp om det går och hitta en Mosfet regulator, kanske går och bygga en egen.
Ska bara köra September ut, sen så får vi se hur jag gör.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Spänningsregulator för MC

Inlägg av Biker »

Komp är ju dyra o tjöpa så det är billigare o ta en från nätet
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Spänningsregulator för MC

Inlägg av l2t »

En äkta Shindengen FH020AA är den bästa mosfet regulatorn, tyvärr så kopieras dom hej vilt.
I princip nästan alla på Ebay är kopior.

Har alla komponenter hemma för att bygga en vanlig regulator så ska testa det oxå. Hojen är inställd för sässongen så ingen större brådska.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Spänningsregulator för MC

Inlägg av Biker »

Har du koll på dom piratades kvalite?
Skriv svar