Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
norlin
Inlägg: 439
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av norlin »

Behöver rådfråga foruets samlade expertis.
Jag har 2 st äldre mobiltelefoner som övervakningskameror, funkar och var billigt, ja eller tills batterierna gav upp eftersom jag ignorerade det faktum att batteriet inte gillar att ha konstatladdning.
Tänkte undvika detta i framtiden genom att helt enkelt sätta laddaren på en timer/klockströmbrytare.
Men hur ska förhållandet mellan av/på vara?
Vad är lämpligast för att maximera batteriets livslängd?
Om vi utgår ifrån batteri som är hyfsade och klarar stand by i 6-8 timmar, ska man ladda ofta eller sällan?
Typ 50% till 100% eller mellan vilken soc ska man sikta på?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Klas-Kenny »

Behöver du ha något batteri i dem då?

För att slippa batteriproblem är ju det säkraste att ta bort batteriet.
norlin
Inlägg: 439
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av norlin »

Jo det kanske går att ta bort batteriet om man kopplar om och justera spänningen, men det vore trevligt att dom fungerade ett tag vid strömavbrott åxå.
Så batteriet får vara kvar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5812
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av rvl »

Bäst vore väl att komma åt telefonens laddningsfirmware och begränsa så de aldrig laddar till 100 % utan stannar vid kanske 80 %. Men det blir säkert överkurs...
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har ett liknande problem. Har en pacemaker (ICD) som kan rapportera till sjukhus. Detta sker via Bluetooth och en app i mobiltelefon vid sängkanten. Överföring sker varje natt och mobilen används endast till detta. Mobilen är är konstant inkopplad på laddare, och laddaren är kopplad till timer.
Den lösningen jag provat är att skaffa en enkel timer hos Jula. Den kopplar in laddaren 2 ggr per dygn, ena gången i 60 minuter och andra gången i 30 minuter. Det ligger 18 timmar mellan fullt och 30 minuters laddning.

Schema:
Laddar fullt på 60 minuter, 100%
Laddar ur i 18 timmar till ca 30%
Laddar upp i 30 minuter, ca 70%
Laddar ur i 6 timmar till ca 45%
Laddar åter fullt på 60minuter till 100%, nytt dygn.

Jag tror att denna variation och bergodalbana i laddning är nyttigast för batteriet. Endast fullt 1 gång per dygn.
Anledningen att jag inte använder min ordinarie mobil till detta, är att pacemakerns app suger ur batteriet på under 1 dygn, alltså en riktigt dålig app.
MarkIII
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 mars 2011, 11:16:24

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av MarkIII »

Jag använder en gammal Android-mobil som övervakningskamera men laddar cykliskt till 80%. Det har fungerat bra under några vintersäsonger.
Laddningen begränsas genom en app "Battery Charge Limit", där man enkelt sätter min- och max-gräns för laddningen.
Appen fungerar dock endast på rootade Android-telefoner.
Laddaren är IKEA "Småhagel" - sägs anpassad för långtidsdrift.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5826
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av pi314 »

rvl skrev: 20 april 2024, 11:12:36 Bäst vore väl att komma åt telefonens laddningsfirmware och begränsa så de aldrig laddar till 100 % utan stannar vid kanske 80 %. Men det blir säkert överkurs...
Även om jag valt 90% som övre gräns och 35% som nedre gräns så tror jag att detta är en lösning som kan förlänga batteriets livtid avsvärt.

Ett enklare sätt att ha koll på laddningen är kanske att mäta batterispänningen. Låt batterispännngen styra när laddaren ska slås på och när den ska slås av.

I allmänhet tror jag att dom inbyggda laddarna, speciellt i lite äldre telefoner, är mer optimerade för att optimera batteritid än för att optimera batteriets livslängd. Det kan man bl.a. uppnå genom att ladda till 100% eller t.o.m. lite mer. Vilket förkortar batteriets livslängd.

Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5812
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av rvl »

Det där med App kanske inte blir så svårt, bara man är beredd att ta steget att roota sin gamla telefon.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av danei »

Apple har infört en automatisk funktion som begränsar laddningen på telefoner som laddas konstant. Även om du alltid laddar hela nätterna så anpassar den sig till det. Då laddas den till 80% när du kopplar in den för att sedan slutladdas till 100% framåt morgonen.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Prins Valiant »

rvl skrev: 20 april 2024, 12:02:28 Det där med App kanske inte blir så svårt, bara man är beredd att ta steget att roota sin gamla telefon.
Man vet ju inte hur telefonen fungerar därefter. Tar man mitt fall med pacemaker har tillverkaren exakt specificerat vilka telefoner och Android-varianter som fungerar med deras App. Root-ningen sabbar kanske detta i telefonen.
Annars låter det intressant men en app där man bestämmer gränser för laddning. Tittade på några sådana när jag läst dessa inlägg här, men omdömet från användare var blandat. Flera med att det oväntat slutade att ladda efter ett antal dygn.

Så frågan här är även ifall man kan hitta en sådan App som fungerar klockrent även enligt omdömen och inte behöver roota telefonen.
Annars kör jag vidare med min 2 ggr/dygn-timer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Glenn »

Vad är själva problemet ? att batterierna slits ut av att hållas på 100% hela tiden ? efter hur många år är det ett problem ?

Vi har haft androidtelefoner för beredskapssyften som ligger på laddning dygnet runt iaf 4-5 år utan att batterierna pajat.

jag tror säkert det sliter mer att ha dom på 100% än 80%, men är det verkligen ett problem i praktiken ? Är inte det egentliga problemet här att du använder gamla telefoner med batterier som är utslitna redan när du börjar använda dom ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av danei »

Det ger signifikant skillnad på batteriets livslängd.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Glenn »

Jo, kanske, men är den signifikanta skillnaden att det håller 8 år istället för 7 ?
norlin
Inlägg: 439
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av norlin »

Här går man ut med hunden och kommer tillbaka till hur många bra tips som helst.
Det där med batteriets livslängd är intressant men inte största problemet utan att batteriet "sväller" och slutar fungera efter ett tag (nått år) som jag vill undvika.
Hadde en telefon som radio, kopplat till en gammal pc högtalare, som tuffade på ett år innan batteriet svällde och gav upp.

Så jag fortsätter med timer som Prins Valiant
2 ggr per dygn, ena gången i 60 minuter och andra gången i 30 minuter. Det ligger 18 timmar mellan fullt och 30 minuters laddning
Just nu kör jag i 4 timmars intervall av/på men känner att jag borde kunna minska laddningstiden.

Tusen tack för alla tips.
janno
Inlägg: 405
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av janno »

Det är inte så att du har Home Assistant i huset, då kan du lyssna på telefonens batteristatus via HA och t.ex. styra en IKEA strömbrytare (finns många fler märken) när batteriet är 10-20% och slå av när den når 80%.
Skriv svar