Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av limpan4all »

Det var inte menat som kritik utan snarare ett stilla och försiktigt försök att utbilda, så att man kan göra vad man vill, bara att man förstår vad man gör och de möjliga nackdelarna...

För det är betydligt bättre att veta hur man skall göra, och sedan medvetet bryta mot "regler", än att stå med gigantiska vitesbelopp och lära sig den "hårda" vägen pga okunskap...
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av ecenier »

Det är inga problem. Ibland blir nivån här inne lite dåligt anpassad till att de flesta här är här i hobbysyfte och inte i ett professionellt syfte.
Nog om det. Tack i alla fall för tipsen.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av prototypen »

Det är ju väldigt praktiskt att montera pottar och omkopplare direkt på kretskortet och sedan första i panel.
Måste finnas miljoners mixerbord med hur många pottar och omkopplare som helst per kanal.
Kan tänka mig en bråkdel har det panelmonterade anslutet med tråd.

Protte
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Hempularen »

Ett litet "Jukebox" tillägg passande ovanpå en Raspberry Pi Zero, mest trycknappar plus ett par taniga TQFN kapslar. På några ställen valde jag att sätta vior i paddarna (tex C1 och C3), men efter jag lagt beställningen hos Allpcb läste jag att detta bör undvikas :doh:.
Jag använder Kicad som jag finner väldigt användarvänligt men en sak som jag inte fick till så bra är jordplanet på undersidan, det blir lite "skräpigt" på en del ställen när jordplanet ska försöka breda ut sig in i minsta "vik". Är det några parametrar man bör jobba med för att undvika detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Marta »

Det ser väl i stort hyfsat ut.

Vior mitt i pads för ytmonterat är som Du nämner obra.
Förbindelser på sidorna av pads brukar göra dem lite mera svårlödade.
QFN med pad mit under som skall handlödas tycker jag personligen blir lättare med ett stort hål i mitten där det går att köra ner en lödspets. Då kan det även kontrolleras att paden verkligen blivit lödd.
Utan att se kretsen ovanpå är det omöjligt att säga hur långa padsen kring QFN är, men korta pads för ungslödning är obra om det skall handlödas. Behövs lite yta att värma på och för tennet att flyta ut.

Jordplanet ser väl helt OK ut. Är där områden där det inte skall vara så har KiCad en funktion för att maskera dessa områden. Göra avståndet mellan jordplan och mönster bredare är ingen bra generell lösning om det blir obra på något litet ställe. Det får helt enkelt maskas manuellt.

Håller med Dig att KiCad är det absolut bästa programmet för amatörer. Jättebra att kunna välja typ av pads och inte komponentbeteckning. Samt givetvis att det är helt fritt från crippleware.
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Hempularen »

Bra tips med att göra hål underfrån på QFN med mitt pad. Footprinten för denna krets har pads som sticker ut ca 1/3-del av sin längd utanför kapseln, jag lödde dit den med varmluft, så här långt har 3 försök av 3 lyckats men jag måste säga att jag inte gillar denna kapsel när man är hempulare, tyvärr fanns den bara i två varianter (BGA eller TQFN).

Får prova att maskeringsfunktionen nästa gång, det är främst under trycknapparna, tex till vänster om C11 övre ben som det ser lite märkligt/onödigt ut med jordplansmönstrets utbredning.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av lond »

Två av kretskorten som kom med DHL idag:

Uppdaterad version av min ESP8266+BME280-mätnod.
Vanlig stiftlist istället för "Tag-Connect"-kontakten för att programmera den. En stiftlist för en BOB om man tycker att det är för svårt att löda BME280:an, man kan teoretiskt montera vilken i2c kompatibel sensor som helst, bara den inte drar mer än vad en IO-pinne kan leverera..

Bild

En Moteino M0-klon i samma formfaktor som föregående sensor, även den med BME280 och plats för en magnetbrytare

Bild

Nu skall det bara beställas de komponenter som jag inte har hemma till dom också..

/// Marcus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Klas-Kenny »

Blir sällan några hemmaprojekt numera, men detta jobb-relaterade kort kan i alla fall visas upp. :)

Blir en produktionstest för de två näst senaste korten jag ritat, som inte kan visas upp..
Ska testa en hög med USB, Ethernet, CAN-bussar mm.

Blev lite kul form på kortet för att få plats med trafon i lådan. :)
Ska stoppas i en hög med reläer osv också. Och ett gäng LM317 som ska monteras med sladdar, så de kan skruvas i en plåt för kylning.
20200820_115920.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mina operationsförstärkare:
HiFi_PreAmp-19.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av MicaelKarlsson »

Första kretskortet på ett bra tag. Kommer användas till att felsöka DigiWall och mer specifikt greppen.

Detta är digiwall: http://digiwall.se/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av mankan »

3 av 5 olika kort för att styra olika typer av YIG-filter. Ett projekt ihop med en kompis, då han är proffs så har jag bara gjort ett av korten under tiden han gjort fyra :o
Det i förgrunden för att styra notch-filter med digital styrning (min design). Mitt första med STM32, 0603, RS485 och switchad PSU. Finn de två patcharna.

I mitten ett programmeringskort med ST-Link v2.1, USB-hub, 2 USB-serieportar (CH340) som kan byglas till RS485 och valbar strömbegränsning på 3,3 och 5V ut.

Längst bak skymtar ett kort med 3 switchande regulatorer för generera övriga spänningar för YIG-styrningen, för notch-filtrern, 15V (2 st) och -12V.
YIG_boards_small.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av AndersG »

En komposit till VGA synkseparator i all sin enkelhet. För att använda en standard VGA med HP 9000/3xx. Har två extra blanka kort o ngn behöver.
IMG_20201027_184826.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Oskar »

mankan, styrning av YIG filter låter intressant, projekttråd?? 8)
Jag ser bara en lite underlig grej mellan stora lyten och SO8:an, "CA87"?? Ta en bild med lite mindre blänk i :mrgreen:
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Fortran »

Jag tycker det ser ut att stå C8 R7 :)
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av mankan »

Japp det stämmer, Fortran.

Patcharna är:
Utgångskonding på switchkretsen (SOIC-8an) var inte kopplad till jord.
Enable-signalen till filtret behövde ett pulldown-motstånd för att inte dra ström innan STM32:an kommit igång och satt upp skiftregisterna.
notch_patches.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar