230VAC -> 110VAC 400w

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kjells väger 9 kg troligen 800VA vilket borde räcka till, 800VA motsvarar nånstans runt 500-700 W vid någotsånär normal effektfaktor.
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Inlägg av FormerMazda »

Eloge till Millox som väldigt milt beskrev varför det oftast kommer köptips istället för byggtips, och som sen dessutom beskrev i grova drag hur man gör och eventuella problem.
Även om jag nu inte kunde bygga en med befintlig kunskap, och kanske inte ens på 10 försök med er som hjälp, så lär man sig ju alltid saker på vägen.

Och visst, jag tolkar också första frågan mer som en fråga om enkalste och billigaste lösningen på problemet än en fråga om bygghjälp. Men andra, och definitivt tredje, frågan är ju mer byggfråga än köpfråga.

Men, för att summera Millox förklaring. Det man gör är alltså likspänning, sedan med trissor sinusar fram en ny växel med lägre amplitud(kan va fel ord. spänning är jag ute efter) än vad jag hade från början då?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

FormerMazda: Visst är det kul med elektronik, jag har hållit på i en 35 år siså där men jag skulle aldrig tveka att sätta dit en trafo. Switchat ÄR ett elände, det ryker förr eller senare.

Om du vill göra din egen trafo så åk upp till Kiruna och bryt lite malm, I Luleå kan du få den reducerad till stål, åk till Boliden där finns koppar, i borlänge kan du valsa plåten, Klipp sedan plåten till E:n och I:n eller rulla den till en ring, plåten ska lackas, tråden ska lackas, en bobbin till EI trafon kan man gör av styv papp. Linda en EI kan du göra i en svarv om ni är 2, ringkärna är lite mer komplicerad men det finns maskiner i Kina för en 40-50 papp. ja nu var det bara att veta hur många varv.....

Ta inte illa upp men på vilken nivå ska vi jobba? Själv ringer jag Jan Ohlsson på Microtraf så fixar han fram det jag behöver, även han köper både plåt och tråd.

Han betraktar tråd och plåt som komponenter medan jag betraktar den kompletta trafon som komponent
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men, för att summera Millox förklaring. Det man gör är alltså likspänning, sedan med trissor sinusar fram en ny växel med lägre amplitud(kan va fel ord. spänning är jag ute efter) än vad jag hade från början då?
I princip har du förstått det, för att utveckla lite grand, man hackar sönder likspänningen till en relativt hög frekvent växelspänning, kör in det i en trafo och transformerar ner/upp (beroende på vad du vill ha) sedan likriktar man igen.

Den främsta orsaken till att man i dag använder switchade aggregat är främst pga vikt och kostnad.
Ett switchat aggregat kostar mindre att tillverka än en trafo (stora volymer gäller dock) och väger betydligt mindre, en annan fördel är att förlusterna blir betydligt lägre.
Att det blir billigare beror på att koppar och järnplåt är dyrt, mycket dyrt.
I en inverter kan man använda betydligt mindre transformatorer eftersom switchfrekvensen kan sättas hög, Teoretiskt gäller, ju högre frekvens desto mindre trafos. Mindre koppar och järn blir mindre kostnad, vikt och effektförlust.
Sedan att det kan ta nått tusental timmars utvecklingstid har mindre betydelse, då volymerna är så stora att kostnadsbesparingarna täcker detta relativt snabbt.
EN annan orsak är att man med i princip samma komponenter kan välja utspänning hyffsat fritt, då det, inom rimliga gränser, handlar om frekvens och pulskvoter, dvs om man vill ändra specen lite, ändrar man bara på några motstånd och kondingar, istället för att beställa en ny serie trafos och hiva de gamla.

Kort och gott, vissa saker är bättre att köpa färdigt, om det finns, och
en trafo är definivt en av de saker som platsar på listan köp färdigt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rent spontant verkar enklaste varainten vara en skyddstrafo 230V:115V. Det blir mycket pengar eftersom trafon ska överföra en hel del energi.

Näst enklast är att byta befintlig trafo (har den inte dubbla primärer möjligen???). Du kan beställa speciallindat från http://www.svebry.se elller http://www.tramo.se (Tramo är dyra, Svebry billiga).

Näst sämsta lösning är att bygga eller köpa en omvandlare. En billig sådan generar fyrkantvåg och de högre frekvenserna kan leta sig genom den befintliga trafon utan nämvärd dämpning och ställa till med ren massaker.

En annan näst sämsta lösning är en generator - motor/generator.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Jo, som sagt. Om frekvensen inte är avgörande är det _mycket_ bättre att köpa en transformator. Det absolut bästa är att byta den som sannolikt redan finns i saken så slipper man extrabråte utanför.
Skriv svar