Testa blyaccar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Testa blyaccar

Inlägg av maxxflow »

Jag har fått tag på 4st 4Ah 12V blyaccar, skulle vilja veta hur "bra" de är...
Ska ladda alla med min "intelligenta" CTEK-laddare så att de är så fulladdade som de kan bli..
Hur gör jag nu för att testa hur länge varje batteri räcker? Kan jag koppla in någon förbrukare (t.ex. en glödlampa) på varje batteri och mäta spänningen, och se hur länge de räcker på det sättet?
Kan jag isf. mäta spänningen medans förbrukaren är inkopplad, eller blir det fel värden då?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Du får ju värdet under belastning då och det är väl ett lika korrekt värde det eller? Att kolla med en 25w lampa lär ju inte skada precis men ladda inte ur batteriet under 11,5 volt då skadas det.

Om batteriet inte ger över 12 volt när du laddat det och det stått en stund så har du garanterat en cell som kortslutits.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

1. Ladda batteriet ordentligt.
2. Koppla på en förbrukare som tar ca 1/10 A av batteriets kapasitet i Ah. I ditt fall 0,4A. Bäst är ju att ha en förbrukare som tar en konstant ström, har du inte en sådan eller har lust att bygga en så ta en lämplig glödlampa.
Mät vad denna glödlampa tar i mA när batteriet är halvfullt (ca 12,3 V) så får det ett medelvärde på strömförbrukningen.
3. Låt lampan lysa tills spänningen är under 11,9V.
4. Räkna lite på de värden du fått.
Ex. lampan drog 380mA och lyste i 8 och en halv timme.
8,5*0,380=3,23Ah

Så här skulle jag gjort om jag ville ha ett testvärd med någorlunda nogrannhet. Dock lite jobbigt att kolla spänningen då och då.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Upptäckte redan när jag laddade dem att de var lite olika... Laddaren signalerade "fullt" efter ett tag på alla batterierna, men när jag mätte så varierade spänningen mellan batterierna:
13.11 V
12.91 V
12.85 V
12.80 V
(Jag väntade en stund efter laddningen innan jag mätte, så att de fick "lugna ner sig"..)
Jag är inte så intresserad av exakt hur många Ah batterierna har egentligen, utan bara vilket som är bäst och i vilken ordning de är sämre..
Kan jag räkna med att kapaciteten är bäst på batteriet med högst spänning, och sämst på det med lägst spänning?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Inlägg av Biker »

Gör några mycket kortvariga belastningar med nån lampa på dom och vänta ett dygn - ligger dom då på 12,7 och över är dom som nya förmodligen
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

syrahalten kan variera lite mellan olika batteriertyper och därmed kan man inte sorter dom efter 'hur bra' batterierna är, bara baserad på spänningen rakt av.


två grovklassningar är där ena är 'våta' batterier som det skalpar om vid förflyttning och ofta har propp och har lite lägre vilospänning fulladdad (12.6 - 12.8 Volt) resp. SLA-batterier med glasfloss eller gelatin har högre syrahalt och därmed högre polspänning fulladdade (12.8 -13.1V) - men även inom SLA-batterivärlden kan det variera beroende på om det är '3'-årsbatterier eller 10-årsbatterier då hög syrahalt påskyndar blyplattornas korrision.

--

Alla mätningar skall göras efter minst ett dygn vila efter laddning
Skriv svar