Lödröksutsug

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Har också forskat lite i vad som kan vara vettigt. Eftersom jag behöver flera så verkar det i mitt fall vara bäst att koppla till en befintlig centralutsug.

Under mitt efterforskande så fick jag fram, att (hur sjukt det än låter) verkar det som om lödröken från blyfritt är farligare än lödröken från blyade lödtenn. Det verkar idag inte finnas något krav på utsug. Har kollat med en del firmor, men ej med arbetarskydddstyrelsen. Någon som vet ? Många större elektronikfirmor har ej heller utsugar till alla arbetsplatser. Förmodligen kommer detta senare att bli krav pga blyfri lödning.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Är det inte magiskt.

Hur man än sitter när man löder så får man alltid lödröken i ansiktet!


Är det någon som vet var man kan köpa en smalare varianter av dom där gråa ventilationsslangarna i tyg?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

nix men vill man ha formbara relativt små slangar så finns ju kupevärmeslangar till bilar

sugande fläktar har jag ingen god erfarenhet av, och ska dom blåsa bort det så måste det komma i rätt vinkel, annars brukar det bara virvla upp igen

kanske en vanlig köksfläkt modell kolfilter vore annvändbar?
dr0id
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 oktober 2016, 00:10:57

Re: Lödröksutsug

Inlägg av dr0id »

Jag sitter i dagsläget med dessa två lödröksug-enheter (fume extractors), en av varje...
https://www.conrad.se/L%f6dsug-TOOLCRAF ... 88_1508123
https://www.conrad.se/L%f6dsug-TOOLCRAF ... 88_1508123

Då jag löder väldigt mycket om dagarna har jag en längre tid funderat på att införskaffa mig en ordentlig variant i likhet med "HAKKO FA-430"...
https://www.hakko.com/english/products/hakko_fa430.html

Dock har jag tänkt att det nog är bättre att hålla sig till ett svenskt märke och återförsäljare. Har kikat runt lite på Elfa.se samt Conrad.se...
https://www.elfa.se/search?q=fume+extra ... asc&page=1
https://www.conrad.se/websale8/?Ctx=%25 ... erpage=100

Om jag istället bygger en egen variant med ventilationsrör av dragspelsvariant (papp/plast). Bygger en krets för att styra flertal fläktar till det. Ventilationsröret ska gå från min arbetsbänk till den på glänt öppna balkongdörren vid sidan av bordet, så bör det också fungera.

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Lödröksutsug

Inlägg av lond »

På jobbet använder vi punktutsug från Filtronic (nu WellerFT) för att ta hand om lödrök och andra farliga ångor (epoxi- / cyanoakrylatlim).

Att tänka på om man blåser ut lödröken genom ett fönster, är att inte vinden ligger på åt fel håll och trycker tillbaka röken i rummet :( Bättre är om man har en ventil man kan blåsa ut igenom.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Lödröksutsug

Inlägg av Teknikern »

Mitt elektroniklabb är ju en container och alltså långsmalt, jag tar in friskluft i gaveln "bakom ryggen" och under elementet och ventilationen som är självdrag sitter i ena hörnet ovanför mig och mynnar 2 meter upp från containertaket och det räcker bra som ventilation märkte jag. Nu är ju inte lödsessionerna speciellt långa så nån större konsentration av rök hinner det aldrig bli samt att den hamnar ovanför huvudet och försvinner ut snabbt. Jag är iallafall inte orolig.

Jag såg ett käckt filter som en firma snickrat ihop själva av en datafläkt skruvad på gaveln av en avloppsrörspropp som dom perforerat, i proppen var det ett tillklippt findammsfilter från närmsta storköp, proppen sattes i en avloppsmuff och en likadan propp med tillhörande filter satt i andra änden på muffen. Det hela var fyllt med aktivt kol från akvarieaffären runt hörnet och vid ett test när det använts en månad så fungerade det fortfarande utan att släppa ut nåt giftigt i andra änden. Snacka om billigt och basic. :mrgreen:
Mysteria9
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 januari 2013, 13:20:57

Re: Lödröksutsug

Inlägg av Mysteria9 »

Haha, drygt 10 år senare! :D
Jag satte ett kolfilter på en datorfläkt fäst i en svanhals.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Lödröksutsug

Inlägg av nauti »

Jag gjorde en egen med kolfilter och datorfläktar i stuk med denna: och den har fungerat väl hittills. En annan intressant video på ämnet lödångor är denna: som fick mig att ta det hela litet mer på allvar.

Min första designidé var en liten låda med dammsugarmotor från en 12 V handhållen dammsugare och en dammsugarslang som jag skulle linda ståltråd runt så att den blir böjlig. Så kan jag ha den permanent monterad under bordet och ta upp slangen när jag skall löda. Då kan en få bra sugeffekt väldigt nära där en jobbar. Problemet med min där ovan är väl att jag måste löda inom ungefär 15 cm från lödröksugen. Vilket oftast inte utgör något problem, men en slang hade varit smidigare.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lödröksutsug

Inlägg av Henry »

Han som håller i lödcertkursen jag går är en sådan där gammal räv på 60 bast som är förbi expert och varit med om det mesta och har många historier på lager. Angående lödrökutsug så när han höll på med lödning för en 20 år sedan så var filter inget som användes så när de suttit ett gäng och lött under bara ett par timmar av ett helt arbetspass i en liten lokal så var det en dimma där inne av alla lödångor. :doubt:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Lödröksutsug

Inlägg av lond »

Och ännu längre tillbaka så fanns det ett "grönt" fluss som var beroendeframkallande. En på jobbet berättade om detta "grön" fluss som hon använde när hon jobbade inom elektronikproduktion i Danmark på 70-80-talet. När hon gick på mammaledigt fick hon med sig en lödstation och lod, för att kunna trappa ner och slippa besvär med abstinens :shock: :shock: :shock:

/// Marcus
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Lödröksutsug

Inlägg av Magnus_K »

Absintspetsat fluss? :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lödröksutsug

Inlägg av Henry »

lond: jösses! :shock:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Lödröksutsug

Inlägg av arvidb »

Användarvisningsbild
cordialitron
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 november 2017, 21:12:32
Ort: mammas å pappas källare

Re: Lödröksutsug

Inlägg av cordialitron »

Istället för att starta en helt ny tråd tänkte jag att jag använder den här. Miljövänligt.

Eftersom jag är snål tänkte jag göra ett jätteenkelt "utsug" av en gammal fläkt till en stationär dator som jag sätter ett HEPA- och/eller kolfilter på. Min fråga lyder: har en sån enkel lösning nån som helst positiv effekt eller är det bara att bita ihop och köpa ordentliga grejer? :?:
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re:

Inlägg av Mindmapper »

JimmyAndersson skrev:Är lödrök skadlig? Visst, bly och tenn är aldrig hälsosamt, men kan det ge några skador?
Ja menar, de flesta här har väl (liksom jag) andats in en del lödrök under åren...
Det konstiga är att det blyfria tennet ger skadligare rök! Höll på och undersökte detta vid övergången till blyfritt. Vi trodde vi skulle kunna få bort utsugarna, men så var inte fallet.

Edit: Såg mitt tidigare inlägg i tråden högst upp på sidan. Från 2006.
Skriv svar