Säkringen går vid mätning mellan fas&nolla med oscill

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Daniel
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 september 2005, 16:56:50
Ort: Göteborg

Säkringen går vid mätning mellan fas&nolla med oscill

Inlägg av Daniel »

När jag försöker mäta mellan fas och nolla med ett oscilloskop så går säkringen (smältpropp 10A). Jag använder en prob med 10ggr dämpning. Inimpedansen på oscilloskopet är 1MOhm, 16pF. Vid 230V får jag ju bara 0,23mA, kan det vara tillräckligt för att proppen skall skjuta?

(Om jag istället mäter mellan fas och jord fungerar det bra).
Senast redigerad av Daniel 21 september 2006, 12:35:17, redigerad totalt 1 gång.
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Inlägg av Fransson »

Efter som oscilloskopet är jordat blir det kortsluning när du använer vanlig prob.

Du måste använda en "differentiell" flytande prob för sådana mätningar.

Alternativt kann du ansluta oscilloskopet via en 1:1 skyddstransformator men då ska du veta att hela oscilloskopet blir strömförande och "livsfarligt" att vidröra när du meter.

När jag pluggade i gymnasiet för 25år sedan. Hade vi en speciell verkstad där alla uttag var koplade via en skyddstafo och ojordade. Det fans inget i rummet som var jordat.

Jag vet inte om sådana verktäder är tillåtna i dag.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Tänk på att jorden på osciloskopet är ansluten till skyddsjord, så du kopplar altså fasen direkt till skyddsjorden.

Edit: För sent
Daniel
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 september 2005, 16:56:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel »

Oj, det där fanns nån stans i bakhuvudet. Tack!
Konstigt att proben höll, det måste ju ha gått 10A genom den lilla jordanslutningskabeln.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17152
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hmm borde det inte bara bli kortslutning om man ansluter probens jord till fasen?

Iof borde jordfelsbrytaren kunna ha åsikter om en sådan koppling.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det har faktisk gått en hel del mer men i ganska kort tid dock.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har en liten skarvsladdstump jag gjort som gör mitt oscilloskop ojordat. Iofs lite farligt eftersom chassit är i metall, och av/på-brytaren är en vipp helt i metall :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gah! :shock: :lol:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det är väl inte helt ovanligt med avklippta skyddsjordar, Philips kom med ett dubbelisolerat för 30 år sedan och det saknar ju automatiskt skyddsjord. Scoopmetern från Fluke och liknande batteridrivna är ju helt flytande och det mesta på utsidan är plast.

Prototypen
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Jag har varit med om samma sak när vi mätte i skolan. (Inte så populärt att släcka en sal med 15 datorer som folk använde vid tillfället.)
Vi använde sedan just en scopemeter för att mäta med.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Detta är ju typsikt "det vanliga missataget" man gör när man är trött på sin fulkoppling och bara vill mäta lite till innan man ska gå å lägga sig, så lyckas man sätta jordpunkten på något strömförande och *poff* så blir det mörkt och tyst.

Differentialprober är grejer! Inte gratis dock.

Om allt står rätt till i ditt vägguttag har nollan exakt samma potential som skyddsjorden. Därför behöver du bara mäta på fasen, och inte skillnaden.
Alternativt kan du mäta med två prober och låta oscilloskopet visa skillnaden, om du har ett någerlunda sofistikerat sådant.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Nu kanske jag är trög (har inte ätit middag än) men varför går säkringen om man kopplar oscilloskopprobens jord till nollan? Nollan är väl ansluten till skyddsjord någonstans? Jag kan nog lista ut hur det hänger ihop.. men min hjärna orkar inte just nu...

För övrigt så har jag gjort samma sak när jag gick på gymnasiet.. släckte ner hela salen. Elläraren plockade fram en isolationstrafo och allt fungerade perfekt. Han sa dock inget om att det kunde vara farligt... =/
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26422
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då ska inte säkringen gå. Däremot kommer jordfelsbrytaren att lösa om det finns någon.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jordfelsbrytaren kan bara lösa ut om det sitter fler belastningar på samma slinga isåf, så att returströmmen från någon annan pryl kan gå genom skyddsjorden.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26422
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det behöver inte sitta något efter brytaren för att den ska lösa. Det kommer att finnas en liten skillnad mellan jord och nolla ändå. Men jag syftade på en cental jordfelsbrytare.
Skriv svar