Ladda blyackumulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Stopp, så kan man inte räkna för tusan! :D Du måste räkna kontaktytan d v s den area som har kontakt mellan stiftet och hylsan, det blir väldigt mycket mindre det! Det är här som blir resistans och effektutveckling! :shock:
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

jag vet - tycker bara det är illa nog att man skickar 740 ampere på 5 kvadrat, tittar man på själva flatstifthylsan även av största dimensionen så finns det ofta en klenare passage efter själva falsdelen till där kabeln kläms,och där får man vara glad om det finns ens hälften av ovanstående area. själv tycker jag märka att det är där värmen kommer vid riktigt stora strömmar - inte själva falsdelen som klämmer stiftet.

Nu är själva falsdelen ganska lång och svetsar sig mikroskopiskt som alla kontakter för större strömmar (det är inte stor area i punkterna som kontakterar varandra i en välanvänd solenid för en startmotor - men växer till sig i yta medlest smältning i tusentals punkter när alla hundratals ampere kommer - men ändå inte så hårt att det inte går isär igen).

---


Ingen som har en sådandär 1.5 volts trafo av typen kunna värma skiftnycklar till glödande av strömmen - och helt enkelt se vad som bränns av på en flatstiftsförbindelse - där det går av - där utvecklar det mest värme...

(någon kanske redan har provat ofrivilligt i samband med bilbatterier - lätt hänt ;-) )
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Ja, du har helt rätt. Ibland när man läser datablad på MOSFETar så ser man liknande saker. Dom påstår ibland att FETen klarar t ex 70A kontinuerligt, ok inuti kanske men benen då?
Det finns D2PAK med ben som är 0,7 X 0,45mm för 50/35A!
Men det är förstås OT! :wink:
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

Vi har strömavbrott en hel del och jag har löst detta genom att ha 2st 60Ah underhållsfria(inte gelbatterier utan fritidsbatterier) batterier för att i sin tur driva växelriktare..
Jag ville inte ha ett vanligt elverk eftersom jag vill kunna ha det avstängt nattetid och dessutom inte bli utan ström om soppan tar slut och man är på jobbet...
Precis klart förutom lite kabeldragning är nu en gräsklipparmotor och en bilgenerator som ska ladda detta... generatorn är märkt 65A och jag TROR(har inte kommit dit ännu) att den har inbyggd laddningasregulator i den, det är iallafall någon reglering i den men sen kanske går till ett laddningsrelä sen med.. kommer det blir för höga laddströmmar från detta? iom att det inte är som i en bil att det finns annat som drar ström utan den tjänar enbart som laddning om jag inte lastar växelriktarna då...

Sen måste jag väl ha en batteriseparator med :) men som sagt, det mekaniska motor- generator blev just klart så jag har inte kommit längre annat än att mätt upp så att de tkommer spänning från generatorn...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kör inte generatorn utan att ha något batteri anslutet. Ofta är laddningsregulatorn inbyggd i genaratorn. Så är det nog i ditt fall. Vad ska du ha batteriseparator till? Ev skulle man kanske kunna höja spänningen lite om man övervakar laddningen. På så vis kan man korta laddningstiden lite. Men är det bara reservkraft så är det nog bättre att ha det som det är. En automatisk stopp av motorn när laddnings strömen går under förinställt värde knaske skulle vara bra. Har du en underhålls laddnig på batterierna när du har ström?
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

Ja det är märkt 14V på en svart sak på generatorn en BOSCH så jag tror att det ska vara reglering på det!

Separatorn var väl tänk för att om man vill lyfta ur ett batteri och ta in det så skulle man kunna återansluta det med stor skillnad i laddning på batterierna utan att man får en jämkningsladdning över de 2 batterierna, det kan väl bli olyckligt annars?

Underhållsladdning är inte klar ännu, jag har funderat på en sån liten Qtek eller vad de heter men ännu har snåltarmen varit framme ;) lite av sporten har varit att göra detta hem byggt från början till slut(learn by doing)..

Men dyrt har det inte varit detta lilla projekt - hitills iallfall :)
Skriv svar