Ladda blyackumulator
Ladda blyackumulator
Hej!
Jag håller på och laddar en blyackumulator enligt konfigurationen nedan. Men hur vet jag hur länge jag ska ladda det? Kan jag avgöra när batteriet är fulladdat genom att mäta spänningen under laddningen? Vad ska spänningen i så fall uppgå till innan jag kopplar ur laddaren?
I databladet för laddaren står det t ex att "normal laddningstid" är 15 timmar för ett 7Ah-batteri och 22 timmar för ett 10Ah-batteri. Betyder det att ett 2.9Ah-batteri ska laddas i ca 6 timmar och 20 minuter?
Vad mäts förresten den "normala laddningstiden" i förhållande till? Alltså hur är statusen för batteriet vid tiden=0 definierad. Om ni nu förstår vad jag menar...
Information:
Biltema blyackumulator (12V, 2.9Ah) [datablad] [Info]
Biltema MC-laddare [datablad]
Jag håller på och laddar en blyackumulator enligt konfigurationen nedan. Men hur vet jag hur länge jag ska ladda det? Kan jag avgöra när batteriet är fulladdat genom att mäta spänningen under laddningen? Vad ska spänningen i så fall uppgå till innan jag kopplar ur laddaren?
I databladet för laddaren står det t ex att "normal laddningstid" är 15 timmar för ett 7Ah-batteri och 22 timmar för ett 10Ah-batteri. Betyder det att ett 2.9Ah-batteri ska laddas i ca 6 timmar och 20 minuter?
Vad mäts förresten den "normala laddningstiden" i förhållande till? Alltså hur är statusen för batteriet vid tiden=0 definierad. Om ni nu förstår vad jag menar...
Information:
Biltema blyackumulator (12V, 2.9Ah) [datablad] [Info]
Biltema MC-laddare [datablad]
-
- Inlägg: 525
- Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
- Skype: magnusfransson1
- Ort: Bagarmossen (sthlm)
Hej.
En reaktion från ryggmärgen.
Batterirna är "underhållsfria" samt troligtvis av "gel" typ, och laddaren är för batterier med "fri elektrolyt". Det låter inte som en bra kombination.
Då blyceller laddas med konstant spänning måste "laddnings mätning" ske genom att mäta laddningssträmmen. När strömmen faller under ett givet värde är batteriet "fulladdat". Vilken ström måste beräknas utifrån batteriets kapasitet, kommer inte ihåg värdena men kanske Ah/10 kan vara i närheten.
En reaktion från ryggmärgen.
Batterirna är "underhållsfria" samt troligtvis av "gel" typ, och laddaren är för batterier med "fri elektrolyt". Det låter inte som en bra kombination.
Då blyceller laddas med konstant spänning måste "laddnings mätning" ske genom att mäta laddningssträmmen. När strömmen faller under ett givet värde är batteriet "fulladdat". Vilken ström måste beräknas utifrån batteriets kapasitet, kommer inte ihåg värdena men kanske Ah/10 kan vara i närheten.
Använd ALDRIG en för kraftig laddare till gele-batterier! Hinner den att koka är den förstörd.
En blyackumulator ska laddas i 3 steg för att komma till 100%:
Steg 1: Ladda med C/10 (geleack) till 14,8V (@20°C) nås.
Steg 2: Håll kvar spänningen 14,8V i 3-5 timmer.
Steg 3: Sänk laddningsspänningen till 13,4V.
I steg 3 kan den tåla att stå "i evighet". Ska man bara ha en nödströmsgrej kan man skippa 14,8V-biten.
Mascot gör laddare som följer dessa 3 steg och det finns kretsar som kan klara detta också, finns bl.a. på ELFA.
En blyackumulator ska laddas i 3 steg för att komma till 100%:
Steg 1: Ladda med C/10 (geleack) till 14,8V (@20°C) nås.
Steg 2: Håll kvar spänningen 14,8V i 3-5 timmer.
Steg 3: Sänk laddningsspänningen till 13,4V.
I steg 3 kan den tåla att stå "i evighet". Ska man bara ha en nödströmsgrej kan man skippa 14,8V-biten.
Mascot gör laddare som följer dessa 3 steg och det finns kretsar som kan klara detta också, finns bl.a. på ELFA.
Jag är ganska säker på att det inte är av gel-typ. Det står inget om det och gel-batterierna är mycket dyrare (se t ex här).
Mäter jag strömmen just nu, så laddar den med 0.34 A och spänningen är 12.74 V. Det är alltså bara att vänta till 14.8 V uppnås? Gäller det trots att det inte är ett gel-batteri?
Mäter jag strömmen just nu, så laddar den med 0.34 A och spänningen är 12.74 V. Det är alltså bara att vänta till 14.8 V uppnås? Gäller det trots att det inte är ett gel-batteri?
Det är inte ett gel, men inte ett öppet heller, så det borde inte klara kokning så bra eftersom man inte kan fylla på. Svårt fall.
Laddning med 14.8 V verkar högt. 14.4 V eller 14.1 V har jag läst beroende på batterityp
Här finns bra info om batterier och laddare:
http://web.telia.com/%7Eu40404287/ValjBatteri.htm
http://web.telia.com/%7Eu40404287/Laddare.htm
Laddning med 14.8 V verkar högt. 14.4 V eller 14.1 V har jag läst beroende på batterityp
Här finns bra info om batterier och laddare:
http://web.telia.com/%7Eu40404287/ValjBatteri.htm
http://web.telia.com/%7Eu40404287/Laddare.htm
SLA och gelbatterier rekombinerar bildad gas till vatten igen - men kapaciteten är beränsad och tål inte hård överladdning så att det börja pysa i övertrycksventilerna, som då är lika med vattenförlustbearing skrev:Det är inte ett gel, men inte ett öppet heller, så det borde inte klara kokning så bra eftersom man inte kan fylla på. Svårt fall.
SLA-batterier kan ha laddningsspänning ända upp till 15 Volt då dom ofta har lite högre syrahalt - men som alltid - det är batteritilverkarens rekomendationer som gäller och ofta är det olika instruktioner om det gäller cyklisk drift eller kontinuerlig drift.
Laddning med 14.8 V verkar högt. 14.4 V eller 14.1 V har jag läst beroende på batterityp
Här finns bra info om batterier och laddare:
http://web.telia.com/%7Eu40404287/ValjBatteri.htm
http://web.telia.com/%7Eu40404287/Laddare.htm
Allt handlar om under hur många (delar) av sekunder man gör lasten.
så länge flatsiftkontakten inte är den största resistansen i kretsen så är det förmodligen inte ett dominerande problem i sammanhanget - inte i allafall om man håller sig under några få sekunder urladdningstid..
men visst - jag håller med att stiften knappast känns passande att starta motorcyklar med - och när jag provade med standard 6.5 Ah (faktiskt i brist på annat) så var det inte flatstiften som var problem, utan det var plattpaket inuti batteriet som smälte av och tappade kontakten (dvs hög inre resistans) - nu var dessa batterier ett antal år gammla och stått i 13.8 Volt floating drift och kanske halft sönderkorriderat inuti.
I andra sammanhang med växelriktardrift har jag kört typ 40-50 ampere kontinuerligt med dyliga flatstift och det gick faktiskt ganska bra med bara 5-10 graders graders temphöjning i skarven - att köra > 100 ampere i kort tid ser jag inte som en omöjlighet...
så länge flatsiftkontakten inte är den största resistansen i kretsen så är det förmodligen inte ett dominerande problem i sammanhanget - inte i allafall om man håller sig under några få sekunder urladdningstid..
men visst - jag håller med att stiften knappast känns passande att starta motorcyklar med - och när jag provade med standard 6.5 Ah (faktiskt i brist på annat) så var det inte flatstiften som var problem, utan det var plattpaket inuti batteriet som smälte av och tappade kontakten (dvs hög inre resistans) - nu var dessa batterier ett antal år gammla och stått i 13.8 Volt floating drift och kanske halft sönderkorriderat inuti.
I andra sammanhang med växelriktardrift har jag kört typ 40-50 ampere kontinuerligt med dyliga flatstift och det gick faktiskt ganska bra med bara 5-10 graders graders temphöjning i skarven - att köra > 100 ampere i kort tid ser jag inte som en omöjlighet...
Senast redigerad av xxargs 24 september 2006, 02:22:43, redigerad totalt 1 gång.