Okända kondensatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Okända kondensatorer

Inlägg av MadModder »

Jag skulle montera i ett gammalt ISA-ljudkort i en polares asgamla dator som han fått från nånstans, för att upptäcka att jag har tagit två kondingar från speaker-out-utgången. Jag kommer inte ihåg vad det ska vara för värde på dem. Ljudkortet heter Avance logic ALS 100, FCCID: MGYPRO16PNP. Kondingarnas komponentnummer är C50 och C51, och de ska sitta längst upp närmast kontakterna. Någon som har ett sådant kort och kan kolla vad det ska vara för några?

Förstärkarkretsen är en TEA2025B, och den har en max uteffekt på 2x2W. Kollade igenom en hel bok med slutstegsritningar, och alla som hade över 1W uteffekt hade utgångskondingar på 1000µF, så jag sätter väl dit två sådana och testar. :D

[edit] Hmm... Konstiga störningar det blir. Kanske hårddisken som stör? Låter som det.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jorda!!

Sen gör det väl inget om du tar större?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jorda vadå? Allt som ska vara jord på kortet har direkt kontakt med jord i datorn.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har varit med om att ett ljudkort lät illa såvida det inte var fastskruvat med skruven som håller fast det i chassiet.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Om dom sitter i slutet av kretsen skulle jag kunna tänka mig att dom är kopplade som kopplingskondensatorer. Dvs dom finns där för att bara leda ut växelströmmen från förstärkaren. Ifall det är så, så behöver du tänka på att du sätter dit kondensatorer med tillräckligt stor kapacitans så det inte hindrar växelströmmen, Och att dom tål minst 12 V.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

MadModder skrev:Jorda vadå? Allt som ska vara jord på kortet har direkt kontakt med jord i datorn.
Okej, men är datorn jordat i ett jordat uttag?

Annars kan man, inte så bra dock, jorda med en slad till elementet.

Det är inget jag själv skulle göra, emn du kan alltid testa för att se om det är det som är felet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo det är kopplingskondingar. Det är 1000µF 25V, som jag skrev, så det borde väl räcka. Sen har jag bara jordade uttag i köket.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Synd, för det akn hjälpa mycket om det brusar.

Ett annat bra tips är att testa med olika instälningar på ljudet, tex högt på winamp och lågt på förstärkern osv.

Kolla om det går att dra en jord-kabel från köket, det är helt klart värt.

Vi betalade 200:- + material för att en elektriker kom hit och frog in det i mitt rum.

Angåede kondensatorn ser jag ingen anledning till att den inte skulle funka.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu är ju datorn en polares, och han har bara ett par passiva högtalare, så jag var ju tvungen att montera in ett ljudkort med högtalarutgång. Jag skrev ju attd et sitter ett slutsteg på ljudkortet, och kretsen heter TEA2025B, så jag kan inte ändra volym på den och winamp individuellt. Den går på max jämt och får den signal den får ;)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Kondensatorer för Audiobruk bör helst vara Polypropylen (MKT) eller liknande. Men det kanske inte är så lätt att få tag på större utgångskondingar. Vanliga elektrolyt kondingar (tex 2200uffare) brukar ofta användas som glättningskondensatorer eftersom dom är bättre på det.

Om du har nån polypropylenare liggandes så kan du ju testa ifall det gör nån skillnad. :)
Skriv svar