Temperaturmätare till datorn.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Temperaturmätare till datorn.

Inlägg av Fredrick »

Kan jag använda en sådan här till att mäta temperaturen, och hur gör jag?

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/227425.htm

Jag har en analog ingång till datorn 0 - 5Volt i 255 steg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

hmm... den där kretsen ger ut en pulsbreddsmodulerad frekvens som är proportionell mot temperaturen. Med lite annan elektronik borde det gå att få till 0-5V från den, men jag vet inte riktigt hur.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Men om man skickar in en PWM signal till en analog ingång, uppfattar inte den analoga ingånen signalen som analog då, även fast den igentligen är digital?


Jag har nämligen en oprationsförstärkare som ger en analog utgång, men den OPén matas med en PWM signal och det fungerar bra.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Integrera PWM-signalen med ett filter. Enklaste varianten är ett RC-nät, men för att få hyfsad linjäritet får man nog göra filtret lite mer avancerat. Integreringen (filtret) ger dig medelvärdet av hög/låg del av en period hos PWM-signalen. Detta fungerar bäst om utsignalen har konstant frekvens och enbart pulsförhållandet varierar.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

så här står det i PDF´n


Most important features

No A-D converter necessary
Absolute accuracy ± .7 °C
Linear output within .2 °C
Output fully digital interpretable
Output fully analogue interpretable
Calibrated on chip.
TTL, CMOS compatible
Temperature range 175 °C (-45 to + 130 °C)
Directly connectable to data input of micro processor
Easy multiplexing when using more sensors to one micro
processor
Low power consumption (< 1 mW)


Menar dom inte att den kan läsas analogt med Output fully analogue interpretable ???
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag har inte studerat din krets - det enda jag gick på var att du ville göra om en PWM-signal till en analog signal. Denna princip jag nämde använder man bland annat i klass-D slutsteg som just arbetar med PWM och sedan filtreras till analog (effekt-) signal till högtalaren. Kolla databladet för kretsen i fråga - eftersom Elfa säljer denna bör dom ha datablad på den också. Där borde du kunna hitta informationen du behöver.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Kolla vad jag skrev precis före dig....
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kollade in databladet själv - det stod inget om hur ett analogt interface skulle se ut. Det enda exemplet är för inkoppling till mikrokontroller. Jag hittade även tillverkarens hemsida (http://www.smartec.nl/), vilket inte gav så mycket mer. Det jag fick fram var att kretsen ger ifrån sig en PWM-modulerad signal, vare sig mer eller mindre. Frekvensen verkar dessutom kunna variera mellan 1 kHz till 4 kHz, vilket gör det svårare att få till filtret. Så ditt val är antingen mikrokontroller eller någon form av analog integrering av PWM-signalen.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Vad menas då med Output fully analogue interpretable


The SMT160-30 is a three terminal integrated temperature sensor, with a duty-cycle output. Two terminals are used for the power supply of 5 Volts and the third terminal carries the output signal. A duty cycle modulated output is used because this output is interpretable by a microprocessor without A-D converter, while the analogue information is still available



By measuring both T1 and T2, the temperature can be easily computed from
T1/T2 = 0.32 + 0.0047 * t (°C) (the diagram right).
If the output signal is measured with an analogue device, the temperature can be obtained as well. The mean voltage (and the RMS value as well) is directly proportional to the duty cycle and the supply voltage. So Vout / Vdd represents T1 / T2 just as well.
In this way the temperature can be measured in an analogue way as well as digitally equally simple and accurate.




Tur att jag inte lyssnade på dig, hittade en del själv
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det dom menar är att den analoga signalen är tillgänglig som en PWM-signal. Pulsförhållandet är den analoga storheten. A/D-omvandlaren sitter i kresen och ger ut denna PWM som resultat av sin omvandling. Vill du göra om den till en varierande spänning måste den integreras (filtreras).
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Men man kan ju "filtrera" signalen i programet

If the output signal is measured with an analogue device, the temperature can be obtained as well. The mean voltage (and the RMS value as well) is directly proportional to the duty cycle and the supply voltage. So Vout / Vdd represents T1 / T2 just as well.


Det är ju inga pulser jag behöver mäta ju?

LÄS
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Man behöver inte citera ovanstårnde inlägg hela tiden.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Förlåt, skall inte göra det i fortsättningen
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det är precis vad integreringen gör - en analog implementering av programmet. Du behöver få fram medelvärdet av pulsförhållandet. Du behöver inte mäta själva pulserna, du mäter spänningsnivån som är ett resultat av integreringen/filtreringen.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

och den spänningen är ju linjär, resten gör jag ju i programet.
Skriv svar