Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alfred G
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2019, 20:33:50

Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Inlägg av Alfred G »

Jag har 70st nya 18650 batterier 3,7v 5A liggandes. Jag har också en 24v el-gräsklippare av äldre Stigamodell med 8A blybatterier som är dåliga.
Fråga, kan jag använda 18650 batterierna? Jag skulle kunna göra 10st batpack på 25v 5A.
Går det att seriekoppla 7st av dessa, (25,9v), och sedan parallellkoppla dessa paket för att få 10A?
Hur laddar man i så fall dessa? Har läst att man inte får ladda varje cell med mer än 4,2v, men i datorn ligger liknande batterier seriekopplade och där funkar det ju?
Kan man använda original laddaren som ger ca 24v?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5683
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Inlägg av pi314 »

Några tankar.

5 Ah (om det är vad du menar när du skriver 5A) är ganska mycket för 18650. Om du mäter upp cellerna skulle jag gissa på att kapaciteten är mindre än så.

Fulladdade har cellerna 4,2 volt spänning. Sju i serie blir 29,4 volt. Tål klipparen det? Om du laddar ur till 3,7 volt per cell blir det 25,9 volt. Om du i stället har sex celler i serie blir det 25,2 volt fulladdat och 22,7 volt med 3,7 volt per cell.
Att ladda upp till 4,1 volt per cell förlänger livslängden, men minskar capaciteten.

När man seriekopplar litiumceller måste man balansladda. Det sköter en laddare som är avsedd för seriekopplade litiumceller. På något sätt ska du få in en sådan laddare när du "litiumkonverterar". Annars blir livstiden för ditt batteripack ganska kort.

/Pi
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Inlägg av Glenn »

Du får kolla om dina batterier fixar det strömuttaget som klipparen vill ha.

Anledningen att det fungerar i en laptop är att du har ett BMS där, som styr laddningen enskilt till alla celler.

Det måste du ha till ditt batteripack med, men det finns färdiga att köpa. ..Om det BMS'et klarar 24V in så kan du använde den laddaren.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Inlägg av Prins Valiant »

Som du säger, max 4,2 volt per cell. Mer, och du kan få en makalös (farlig) brand.
I exempelvis din dator, eller elektriska borrmaskin ligger de mycket väl i serie, men mellan varje battericell ligger en liten kontrollsladd till ett laddövervakningskort. I exempelvis batteriet till en borrmaskin ligger kretskortet i batteripacken. Man laddar hela paketet, men kontrollerar att varje cell hänger med och ej överstiger 4,2 volt. Laddaren balanserar så att samtliga celler får korrekt laddning. Har man en laddare med display, kan man se hur laddaren kollar spänningen på varje cell, och när någon cell drar ifrån i spänning tar den en paus och väntar in de övriga.
Du kan alltså ej ladda med 24 volt, du måste ha en LiPo laddare med balanserad laddning.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5683
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Inlägg av pi314 »

Här finns en test där många 18650 testats. Inget av ett drygt 80-tal testade 18650 har en kapacitet över ca 3-3,5 Ah. Lite beroende på hur "tufft" man laddar ut batterierna. Djupurladdning förkortar livslängden.

https://lygte-info.dk/review/batteries2 ... %20UK.html

Tyvärr är det si och så med sanningshalten i specarna emellanåt.

Dom flesta batterierna i testen är testade med en urladdning på upp till 5 ampere. Om du t.ex. parallellkopplar tre kedjor och därigenom minskar strömmen per cell så lever nog batterierna längre. Kanske t.o.m fyra kedjor parallellt? Samtidigt ökar ju kapaciteten.

/Pi
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Inlägg av danei »

Normalt sett parallellkopplar man inte kedjor. Man seriekopplar prallellkopplade celler. Det medför att ojämnheter mellan celler jämnar ut sig och man inte behöver lika många anslutningar till BMS (Battery Management System).
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5683
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Inlägg av pi314 »

danei:
Naturligtvis! Annars skulle det vara nödvändigt att balansera varje kedja för sig.
Jag formulerade mig lite tokigt.

PS: Det är viktigt att cellerna är i likartad status när man parallell och seriekopplar. Så att inte belastningen på cellerna blir ojämn.

/Pi
Alfred G
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2019, 20:33:50

Re: Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Inlägg av Alfred G »

5A är vad det står på cellen, hur sant det är vet jag inte.
7 i serie var för att jag tänkte att risken för överladdning minskade då laddaren bara ger 24 volt.
Jag förstår nu att det inte är så enkelt som att byta tvärs över, låter rätt komplicerat, får väl leta upp lämpliga blybatterier istället då.
Tack för responsen.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Inlägg av hummel »

Som tidigare frågats, ”5A” är det max strömuttag, 5 ampere eller menar du kapacitet (möjlig mängd energi i batteriet) 5 amperetimmar?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fråga om lithiumbatterier, koppling och laddning.

Inlägg av Henry »

5A är absolut inte kapaciteten då 18650 som max kan innehålla ca 3600mAh, så 5A är max strömuttag.
Skriv svar