Lägre gräns för 12V blybatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr.555
Inlägg: 119
Blev medlem: 22 augusti 2011, 15:48:47

Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Mr.555 »

God dag kära elektroniknördar!

Jag har ett problem, nämligen att jag handlat på Biltema :roll: , detta innebär att jag är helt utelämnad vad gäller relevanta siffror och funktionsbeskrivningar på det jag köpt.
Jag har köpt en solcellsregulator med tillhörande solpaneler, säkringar och annat krafs och byggt ihop ett solcellssystem här hemma. Panelerna levererar ström till en MPPT-regulator som laddar ett bilbatteri (i brist på annat) och strömmen använd sedan till att ladda powerbanks och driva kyl/frys vid strömavbrott.
Mellan batteri och last sitter en hemmabyggd lågspännings-cutoff som bryter strömmen om spänningen går under ett förinställt värde.

För att ett 12V-blybatteri ska hålla så länge som möjligt (batteriet har suttit i en ol' trusty Volvo S40 från 2005 som stått ute i sträng kyla och varit "dött" några gånger, ett under att det ens funkar :rofl ) ska det inte laddas ur djupare än 50%, vilket enligt några källor på internet är när batterispänningen är runt 12,2V.
Det jag undrar över är vid "vilken 12,2V" det gäller. Om jag belastar batteriet med exempelvis 2A går spänningen ner, och om min lågspännings-cutoff-grej bryter vid 12,2V går spänningen upp direkt efter att lasten tagits bort från batteriet. Är det 12,2V under belastning som är gränsen, eller kan jag dra ur batteriet till, säg, 11,5V bara det går upp till över 12,2V efter att belastningen tagits bort?

Jag har redan försökt att fråga Biltema om det här, men som bekant kan de bara säga att det är dåligt att ladda ur ett batteri till 0V, eller något liknande intetsägande haha :shock:
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Akai »

Jag skulle nog säga att det helt beror på vilket batteri du har.

Ett rent bly-syra har rent generellt lägre spänning vid en viss % laddning om man jämför med tex AGM, så det är en jättesvår fråga.

Men vid längre lägre belastning skulle jag aldrig gå under 11,8V
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Icecap »

Batteriet har en "inbyggd" motstånd iom. den kemiska process inuti.

Motståndet stiger med urladdningen och du "ser" bara utsidan av hela alltet.

Först o främst bör urladdningsskyddet ha en tröskel-funktion, alltså så av vid en spänning och sedan behöva en högre spänning för att slå på igen.

Om vi antar att det är 12,2V som gäller anser JAG att det rör sig om obelastat spänning.

Det inre motstånd vill ge ett spänningsfall som såklart beror på belastningen och då anser jag att man (du) måste mäte spänningen o när vi kommer i närheten av 12,4V (som exempel) MED belastning mäter du spänningen omedelbart efter att ha slagit av belastningen.

Då du redan vet att det är ca. 2A kan du räkna ut det inre motstånd och sedan använda detta värde till att räkna ut vid vilken exakt spänning du ska bryta vid.
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av agehall »

Helt korrekt - utan att veta exakt vilken kemi ett ”blybatteri” har så går det inte att säga något med säkerhet. Det verkar i princip inte finnas klassiska blybatterier längre utan allt är någon modernare variant som har lite olika kemi och därmed egenskaper och ska hanteras olika. Det är inga stora skillnader, men det är viktiga skillnader. Justerade tex ner laddspänningen i min UPS med ca 0,2V för att den inte ska koka batterierna…
Mr.555
Inlägg: 119
Blev medlem: 22 augusti 2011, 15:48:47

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Mr.555 »

Tack för kloka svar! Jag ska prova den metoden du föreslog, Icecap!

Min lågspänningscutoff bryter vid förinställd spänning och kräver att en knapp trycks ner för att startas igen. Byggde den som en enkel säkring för att batteriet inte skulle dö, så det är inte så mycket smart i den, det positiva är dock att den förbrukar noll i avstängt läge! :D
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Palle500 »

Man brukar ha en undre spänningsnivå som måste finnas i tex 3 minuter innan den slår av. Sen har du en klart högre spänning när det kopplas in igen tex 13-13,4 V.
Victron har massor
Tex denna bok från 2000 men gäller fortfarande
https://www.victronenergy.com/upload/do ... ted-EN.pdf
Läs även om deras laddare och batteriskydd
https://www.victronenergy.com/upload/do ... -TR-IT.pdf
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av bearing »

Det bästa sättet är att mäta hur många amperetimmar som batteriet lämnat, och stänga av när hälften av totala kapaciteten förbrukats. Det kan vissa "solcellsboxar" göra.
Mr.555
Inlägg: 119
Blev medlem: 22 augusti 2011, 15:48:47

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Mr.555 »

Palle 500, tack för info. Ska kolla!

bearing, när jag gjorde så körde jag från fullt till 12,2V, alltså från 100% till ungefär 50%. Fick då ut att det lämnat 13Ah, vilket är ganska lite eftersom batteriet är på 60Ah :lol:. Din metod funkar nog asbra på nya batterier, men då jag inte vet hur stor kapaciteten är på grund av att batteriet är närmare 20 år gammalt snart tror jag inte det funkar så bra...
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av bearing »

Du får först mäta upp kapaciteten genom att ladda ur det till typ 9-10V. Sedan normalt bara ladda ur hälften.
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Akai »

Jag skulle aldrig våga ladda ur ett gammalt batteri till 9-10V det är stor risk att det aldrig går att ladda igen.

Läs databladet på ett nytt dyrt batteri för cyklisk användning, de klarar inte alls många totala urladdningar innan de tappar ordentligt av sin kapacitet.
Mr.555
Inlägg: 119
Blev medlem: 22 augusti 2011, 15:48:47

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Mr.555 »

Jo, jag tror nog att det mesta krämen har lämnat mitt kära Volvo-originalbatteri för länge sedan haha! Men jag tänkte mer till framtiden då jag kommer införskaffa ett nytt fritidsbatteri eller liknande.
Prins Valiant
Inlägg: 923
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har läst en hel del genom åren angående blybatterier och laddning. Beskrivningen gäller med batterisyra, ej syra typ gele. Summeringen blir att ett batteri skall aldrig gå under 12,2V, och detta gäller obelastat. Då är det hög tid att börja ladda.

Är det under 11,8V finns det risk för skada = kommer att tappa kapacitet för alltid.

Ett 100% fulladdat batteri ligger på 12,8V, även detta obelastat. Det skall även ha gått en bra stund efter laddning vid denna mätning.

Laddning på hög effekt får ske tills det att spänningen under pågående laddning har nått 14,4V , därefter måste laddningen övergå i underhållsladdning.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Wirewrap »

Vad är en lämplig underhållsladdning? Konstant ström eller konstant spänning?
Prins Valiant
Inlägg: 923
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Prins Valiant »

Mr.555 skrev: Panelerna levererar ström till en MPPT-regulator som laddar ett bilbatteri (i brist på annat) och strömmen använd sedan till att ladda powerbanks och driva kyl/frys vid strömavbrott.
Mellan batteri och last sitter en hemmabyggd lågspännings-cutoff som bryter strömmen om spänningen går under ett förinställt värde.


Tänker vi inte fel?
Mr.555 har skaffat solceller som har en lägre effekt än hans kyl/frys. Därför används batterierna för att laddas med sol i kanske i 50 timmar för att köra kyl/frys i 1 timme.
När ett bilbatteri sitter i bilen kommer generatorns regulator att se till att det laddar efter behov, och spänningen kommer aldrig att gå under någon speciell gräns och bryta, men troligtvis bör bilgeneratorn orka hålla 13,4 volt med motor på tomgång och belysning igång.

I ditt fall, vid strömavbrott och kyl/frys , kommer solcellerna aldrig kunna bibehålla exempelvis 12,2 volt om du inte har jättesolceller. Batteriet kommer troligtvis sjunka till kanske 11,5 volt.
Mitt förslag: Du borde ladda batteriet fullt, köra igång kyl/frys och se var spänningen hamnar, och ställa cutoff-gränsen förslagsvis 0,5 volt under begynnande spänning.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Lägre gräns för 12V blybatteri

Inlägg av Palle500 »

Om TS inte vill bygga och fundera för mycket hur han skall lösa detta, ja då kan han köpa en ny Victron MPPT regulator med separat utgång till belastningen. Som då bryter vid inställd spänning och återkopplar när batteriet blivit rimligt laddat av solpanelen.
Victron rekommenderar (men allt är ställbart via BT app i mobilen):
Traditionell algoritm 1:
12 V-system: AV när Vbatt < 11,1 V, PÅ när Vbatt > 13,1 V
Traditionell algoritm 2:
12 V-system: AV när Vbatt < 11,8 V, PÅ när Vbatt > 14,0 V

https://www.victronenergy.com/upload/do ... ual-sv.pdf
IMG_3539.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar