Trögt mobilt internet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Trögt mobilt internet

Inlägg av Palle500 »

Ok, jag tänkte mera på 4G i routern eller har du tänkt att sätta i Ipaden's SIM kort i "4G routern" när ni är ute i stugan.
Hur som så borde det även finnas 4G täckning för Telia och Hallon (operatören Tre).
Vi har slängt ut parabolen och Boxer och kör allt via Internet. Har Discovery bas för 150 kr/mån men det är en så dålig app (saknar programtablå och program info) så vi har sagt upp den. Tänker köra mera med gratis tjänster typ SVT, Fyran m.m och betalar för Prime (50 kr, får då fri frakt på Amazon.se) och HBO. Vi kör apparna direkt i Samsung smart TV vilket generellt är dåliga appar. Laddar jag ner samma appar till Apple-TV så är dom bättre. Gratis radio finns det hur mycket som helst även Sveriges Radio.

Du kan ställa in mobilen att den skall köra WiFi om vanliga täckningen är dålig. Vi har så där vi bor fungerar nästan sömnlöst, pågående samtal kan bli tyst i någon sekund när det byts mellan WiFi och mobilnät.
https://support.apple.com/sv-se/HT203032
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Trögt mobilt internet

Inlägg av AndLi »

Kör du poe+ eller någon av de aktiva poe med över 48V så ska det inte vara några problem att driva den utrustningen på 150m, har maxat ut 25W varianten på 100m utan problem
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Trögt mobilt internet

Inlägg av Palle500 »

Men välj inte aktiv PoE om du väljer Teltonikas grejer! Och koppla endast i LAN porten.
Varning!
Strömförsörjning från enheten från en IEEE 802.3af-2003 spänningskälla kommer att skada enheten eftersom den inte är klassad för ingångsspänningar i PoE-standarden. Enheten uppfyller heller inte standarden IEEE 802.3at: den kan inte driva andra enheter via Ethernet.
https://www.induo.com/s/kom-igang-instr ... ka-router/
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Trögt mobilt internet

Inlägg av AndLi »

Stödjer enheten inte aktiv poe kommer det inte ges ut någon spänning och inget kan förstöras!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Trögt mobilt internet

Inlägg av Palle500 »

Ok, visste jag inte. Varför varnar dom så ordentligt då?
Verkar ju som om dom fått lite reklamationer?

Edit
Sen glöm inte att köra med UV- beständig kabel.
Senast redigerad av Palle500 22 maj 2022, 18:38:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trögt mobilt internet

Inlägg av mrfrenzy »

Reklamationer kommer antagligen från folk som kopplat in enheten till en passiv 48V PoE-injektor (mycket dålig idé).
Exempelvis en sådan här lär elda upp din Teltonika direkt: https://www.dustin.se/product/501120332 ... e-injector

En riktig switch som stödjer 803.3af orsakar som sagt inga problem.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Trögt mobilt internet

Inlägg av Palle500 »

Aha, ja då fick man lär sig att det finns annat än passiv 24 V injektorer. Tackar.
Edit
Jag har nämligen 24 V passiva (till 4G Nokia burken) och aktiva för UniFi grejer.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Trögt mobilt internet

Inlägg av prototypen »

Dags för en uppdatering. Internet hade ju både sonen och frun med 4G, min iPad pratade bara EDGE.
Flyttade ner till mellanverandan och fick 3G med 2 pinnar och så trasslade jag in mig i några menyer och upp poppade en meny där man kan välja 3 eller 4G, valde 4G så nu fungerar det inne i stugan med 2 eller 3 pinnar.

TV kändes ju lite svårt med en bergknalle i vägen men bara 6,5 km till sändaren.
Förra ägarna hade lämnat en TV och en bordsantenn men det blev ingen bild men det visade sig att TV:n inte klarade HD så vi drog dit Boxer boxen hemifrån och fick bild på TV1 och TV2, det var ju en framgång.

Men varför ligger det ett aluminiumrör i skogen en bit upp mot berget, när man tittar upp så sitter det en Hirsman kombiantenn utan refletorrören långt upp i en gran……? Massor med koaxialkabel ligger i en övervuxen plastpåse, vilket fynd. Satte en förstärkare längst ner i granen och ny kabel in och nu lirar alla kanalerna.

Protte
Skriv svar