Silikon för elektronik (vattentätning apparatlåda)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Silikon för elektronik (vattentätning apparatlåda)?

Inlägg av robertr81 »

Ursäkta för en kanske otydlig rubrik.
Det handlar om min packtalk duo (MC-intercom. När jag byter batteri förstörs silikontätningen och jag behöver applicera en ny. Det är ganska tight och silikon kan komma i kontakt med kretskort osv
Intercomet är ganska så utsatt i ösregn då det sitter helt öppet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Silikon för elektronik (vattentätning apparatlåda)?

Inlägg av Henry »

Som sagt silikon som inte luktar ättika (normalt små tuber i affärerna brukar lukta det) så kommer det att täta om ytorna rengörs ordentligt från fett och olja innan det sätts ihop och sedan vänta ett dygn eller två så det härdar ordentligt. Lite överraskande att inte specifika o-ringar används för det där, är silikonet verkligen original?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Silikon för elektronik (vattentätning apparatlåda)?

Inlägg av robertr81 »

Henry skrev: 16 maj 2022, 09:14:24 Som sagt silikon som inte luktar ättika (normalt små tuber i affärerna brukar lukta det) så kommer det att täta om ytorna rengörs ordentligt från fett och olja innan det sätts ihop och sedan vänta ett dygn eller två så det härdar ordentligt. Lite överraskande att inte specifika o-ringar används för det där, är silikonet verkligen original?
Jag vet faktiskt inte, jag har inte kommit dit än, Men jag såg ett klipp där en person utförde ett byte och silikontätningen var ingenting som gick att återanvända utan kom loss i flera delar. En o-ring hade varit trevligare.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Silikon för elektronik (vattentätning apparatlåda)?

Inlägg av Henry »

Kollade precis på nedan video som var den första jag såg, ok batteriet byts bara för att det uppladdningsbara blivit förstört pga för djup urladdning och svällt upp och är alltså inget som man normalt skall behöva göra.

Det är bara att trycka i silikon där det nämns i tex denna video:



Och som silikon svart förstås och ett som det står luktsvagt/mild lukt eller dylikt på funkar för elektronik. Behöver inte vara något på elektroniken det räcker med där som han visar.
Senast redigerad av Henry 16 maj 2022, 09:45:21, redigerad totalt 1 gång.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Silikon för elektronik (vattentätning apparatlåda)?

Inlägg av robertr81 »

Henry skrev: 16 maj 2022, 09:41:25 Kollade precis på nedan video som var den första jag såg, ok batteriet byts bara för att detta uppladdningsbara blivit förstört pga för kraftig urladdning och svällt upp och är alltså inget som man normalt skall behöva göra.

Det är bara att trycka i silikon där det nämns i tex denna video:

Och som silikon svart förstås och ett som det står luktsvagt/mild lukt eller dylikt på funkar för elektronik.
Samma video som jag tittat på. Mitt batteri är nere på 30% efter ca 30min och så ska det ju inte vara (Och har ej varit tidigare). Enheten är dock använd mycket och finns ej garanti kvar.

Kollat lite på jula och andra men vet inte vilket ämne som ska undvikas. Kan ju inte köpa hela sortimetnet och lukta på alla :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Silikon för elektronik (vattentätning apparatlåda)?

Inlägg av Henry »

Denna står det luktsvagt på (bara att läsa på baksidan av de så skall det stå något sådant) och skall funka fint för detta:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... on-502034/

Dock är det vitt.
Senast redigerad av Henry 16 maj 2022, 09:49:50, redigerad totalt 1 gång.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Silikon för elektronik (vattentätning apparatlåda)?

Inlägg av robertr81 »

Henry skrev: 16 maj 2022, 09:46:51 Denna tes står det luktsvagt på och skall funka fint för detta:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... on-502034/

Dock är det vitt.
Stort tack!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Silikon för elektronik (vattentätning apparatlåda)?

Inlägg av Henry »

För all del. :)

Såg nu att det även fanns transparent.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Silikon för elektronik (vattentätning apparatlåda)?

Inlägg av robertr81 »

:tumupp:
Skriv svar