Flytande/lös nolla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MarcusS
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2022, 15:13:18

Flytande/lös nolla?

Inlägg av MarcusS »

Hej!
Är ny här men hittade hit då jag har stött på ett problem hemma i lägenheten.
För att göra en lång historia kort.
Det utfördes en renovering i oktober där samtidigt alla uttag och strömställare byttes ut mot nya.
Ny central och att det även drogs lite nya kablar.

Ibland har jag tyckt lampan i vardagsrummet flimrat lite, För att igår sluta helt.
Bytte lampa, likadant. Provade koppla in i annan kontakt och det lös.
Har precis påbörjat utbildning för att bli industrielektriker så jag förstod att felet måste sitta i takkontakten.
Mycket riktigt, nollan var helt lös.

Nu fick jag ytterligare frågetecken här.
Kollade på gruppschemat i centralen och såg att mitt sovrum går på samma grupp som vardagsrummet.
Min dator dog helt plötsligt för 2 dagar sedan.
Frågeställningen jag har nu är om nollan kan ha påverkat detta?
Resulterar takkontakten att det blir dålig kontakt vid nollan i centralen?
Ingen säkring har löst ut dock.
Tänkte jag måste kolla om någon kan ha svar då jag ännu inte är så insatt i elvärlden mer än till grunderna.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Flytande/lös nolla?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Jag antar att du med takkontakt menar ett lamputtag? Var det endast en enda neutralledare ansluten där, eller var den vidarekopplad?

Uttaget i sovrummet kan påverkas på två sätt:
- Glappkontakt i ledningen, dvs i lamputtaget i vardagsrummet. Det är mycket möjligt att gruppledningen passerar vardagsrummet på sin väg till sovrummet, men normalt ska den i så fall vara skarvad med toppklämmor i takdosan, inte på lamputtaget.
- Störning på spänningen pga att lampan i vardagsrummet blinkade. Det är dock inte sannolik, men LED-lampor har en elak startström så det är inte omöjligt.

För det tredje, vad menar du med dator och vad menar du med att den dog? En stationär dator med ett kraftigt nätaggregat kan vara känsligt, men en laptop är i det närmaste okänsligt för lite störningar på matningsspänningen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Flytande/lös nolla?

Inlägg av mrfrenzy »

Om nollan släpper i centralen eller i en trefasgrupp som delas upp till flera enfasgrupper är mycket dåligt, då kan apparater gå sönder pga överspänning.
Att nolla eller fas släpper i en takdosa för en enfasgrupp är inget större problem, det blir bara strömavbrott tills felets reparerats och all elektronik ska överleva det.
MarcusS
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2022, 15:13:18

Re: Flytande/lös nolla?

Inlägg av MarcusS »

Bo.Siltberg skrev: 7 maj 2022, 17:02:27 Jag antar att du med takkontakt menar ett lamputtag? Var det endast en enda neutralledare ansluten där, eller var den vidarekopplad?

Uttaget i sovrummet kan påverkas på två sätt:
- Glappkontakt i ledningen, dvs i lamputtaget i vardagsrummet. Det är mycket möjligt att gruppledningen passerar vardagsrummet på sin väg till sovrummet, men normalt ska den i så fall vara skarvad med toppklämmor i takdosan, inte på lamputtaget.
- Störning på spänningen pga att lampan i vardagsrummet blinkade. Det är dock inte sannolik, men LED-lampor har en elak startström så det är inte omöjligt.

För det tredje, vad menar du med dator och vad menar du med att den dog? En stationär dator med ett kraftigt nätaggregat kan vara känsligt, men en laptop är i det närmaste okänsligt för lite störningar på matningsspänningen.
Det kanske var lite otydligt, Men det är skarvat med wago i takdosan. Utöver nollan till lamputtaget så är det 3 st till.
Och datorn i fråga var min stationära. Har kollat på detta och det är nätagg samt moderkort som gett upp. Därför tänkte jag om det mot förmodan kanske skulle kunna vara en eventuell strömspik, Annars ren otur helt enkelt. Men just att det händer i samband med det andra.
Störningen på lampan tänkte jag väl isf om det uppstått nu i samband med att nollan lossnade. Då borde det ju precis innan vara lätt att få "glappkontakt"? Eller?
MarcusS
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2022, 15:13:18

Re: Flytande/lös nolla?

Inlägg av MarcusS »

mrfrenzy skrev: 7 maj 2022, 17:19:42 Om nollan släpper i centralen eller i en trefasgrupp som delas upp till flera enfasgrupper är mycket dåligt, då kan apparater gå sönder pga överspänning.
Att nolla eller fas släpper i en takdosa för en enfasgrupp är inget större problem, det blir bara strömavbrott tills felets reparerats och all elektronik ska överleva det.
Nu är jag som sagt ingen mästare på el.
Får jag gissa så känns det som att L1 kan vara matning till vardagsrummet, L2 belysning och L3 sovrummet.
Kan man dela upp det på detta viset?
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Flytande/lös nolla?

Inlägg av Bo.Siltberg »

De tre faserna kan vara fördelade så som du skriver. Men då vardagsrum och sovrum ligger på samma grupp så ligger de även på samma fas.

Det är svårt att gissa sig till varför din dator gick sönder. Det är inte säkert att nätaggregatet är trasigt, det trasiga moderkortet kanske inte startar det. Dvs det är moderkortet som är paj.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Flytande/lös nolla?

Inlägg av mrfrenzy »

Ta gärna en bild på kablarna i takdosan, det är ganska ovanligt med trefagrupper annat än i kök där man behöver mycket effekt.
Hur ser förresten säkringen ut till gruppen?
Skriv svar