Värme av lindad kabel.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Värme av lindad kabel.

Inlägg av Oltronix »

Satt på middag med 2 elbilägare. De pratade om dittan och dattan. Mest om priset inte så mycket om tekniken. Bla nämdes att det gick att ladda med 20kW. Det var mycket. Och dök det upp att en hade haft en kabel upplindad och den blev mkt varm när han laddade. Jag höll på att säga det var pga magnetfält som skapades, men innan jag kopplade på talorganet kom jag på att så är det kanske inte. Det kan ju vara den resistiva förlusten som skapar värme i kabel som inte kan sprida ut sig till omgivningen på effektiv sätt.

Var kommer värmen i en kabelrulle, som belastas hårt, från?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av danei »

Det är resistiva förluster. Magnetfälten blir inte särskilt stora efter som nettoströmmen i kabeln är noll.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av Nerre »

Precis, anledningen till att en ihoprullad kabel blir varmare är att det är mindre yta som kyler.

Kabelvindor brukar ofta vara specade för olika ström beroende på om de är helt utrullade eller inte.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av svanted »

det är lätt att elda upp en kabelvinda om man inte rullar ut den,
varven mitt i rullen får nästan oändligt bra isolering iom att alla varv runt omkring åckså värmer...
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av Oltronix »

För många år sedan körde en damsugare i stängd baklucka på en Amazon. (varför kommer jag inte ihåg. Det kanske hade läckt in vatten och jag skulle torka). Jag matade damsugaren med c:a 30m 0.75mm lös kabel som var upplindad på en bobin. (fråga inte varför). Det blev mkt varmt i bakluckan. På det inre av bobinen hade det smält in spår efter den runda kabeln. Jag hade tur som en tokig. Det kunde börjat brinna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av mrfrenzy »

Det sitter tempgivare i en eller båda ändar av kabeln som stänger av laddningen om det blir för varmt. Även om värmen uppstår på mitten av kabeln så leds den bra av kopparn fram till givaren.
Att det känns "varmt" när en person tar i kabeln betyder inte att det är farligt, de flesta tål 70 grader eller mer.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av helmut »

Kanske läge att börja sälja special exklusiva laddkablar för elbilar. Kablar framtagna av Hi Fi nördar som bara vill ha de exklusivaste högtalarkablarna för minsta möjliga förlusterna. Får nog konsultera någon av mina Hifi nördar som köpt exklusiva högtalar kablar för över 10 000:-
Slänger man in lite klyschor om att kablarna förlänger livslängden på batterierna eftersom det inte blir några induktionsströmmar i kablarna kommer kunderna att stå i kö för att investera i nya laddkablar,
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av Mindmapper »

Induktionsfria och bifilära gjord av syrefri koppar kan vara några nyckelord.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av svanted »

"Jungfrukoppar" inte att förglömma...
Senast redigerad av svanted 2 maj 2022, 10:44:02, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av limpan4all »

Vid 32A i en trefaskabel så smälter den snö vintertid även när den ligger utrullad.
Jag hade en gång problem med att kabeln frös fast när den laddade över natten och var fastfrusen på morgonen.
Inget stort problem men jag kunde inte sätta i kontakten i sitt "dummyuttag" den dagen.
Nu skottar jag innan laddning.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av Castor »

Oltronix skrev: 1 maj 2022, 14:31:12 För många år sedan körde en damsugare i stängd baklucka på en Amazon. (varför kommer jag inte ihåg. Det kanske hade läckt in vatten och jag skulle torka). Jag matade damsugaren med c:a 30m 0.75mm lös kabel som var upplindad på en bobin. (fråga inte varför). Det blev mkt varmt i bakluckan. På det inre av bobinen hade det smält in spår efter den runda kabeln. Jag hade tur som en tokig. Det kunde börjat brinna.
Damsugare :rofl
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av Oltronix »

Det var nog inte helt korrekt. Det var nog en värmefläkt. Varför köra damsugare i en stängd baklucka. Demensen kommer tidigt i år :oops:
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av Mindmapper »

När man var ung och körde amazon behövde man inga damsugare i skuffen. Damerna kom ändå. Kanske man ska säga tjejerna, så gamla var de inte.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av Wirewrap »

En dammsugare har ungefär samma effekt som en bilvärmefläkt. Jag kommer ihåg som barn att vi tinade vattenrör med utblåset från en dammsugare. Möjligen hade vi ingen värmefläkt, kanske var dom inte uppfunna än? (Ca 1957.)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Värme av lindad kabel.

Inlägg av Henry »

Fanns det säkert men då var det lite kallare på somrarna än det är nu så kanske inte lika stor ruljangs på det på den tiden.
Skriv svar