Felsökning av DC/DC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Felsökning av DC/DC

Inlägg av ankan »

Har en enhet där DC/DC delen inte fungerar. Inkommande är 6V och utgående till kretsarna på kortet ska vara 5V men är 0V.
IMG_20220416_175450.jpg
U10 är en PWM controller (TL5001C)
tl5001.pdf
U11 är en P-Channel Enhancement Mode MOSFET (SPP9435B)
SPP9435B.pdf
Q19 är en NPN transistor (1AM)
1AM.pdf
6V kommer nerifrån och går till pinne 1 på U11, pinne 2 på U10 och Collector på Q19.
Borde få ut 5V vid högra benet på R17 uppe till höger efter utjämning från D2, L1 och R52. Nu får jag 0V där.
Har bytt U10 och Q19 men ingen skillnad. Skickar jag in 5V direkt där det ska vara 5V så startar kortet vilket borde betyda att sekundärsidan fungerar. Har testat MOSFET (U11) enligt http://electronicsbeliever.com/how-to-k ... defective/ och den verkar hel men förstår vad som annars kan vara trasigt.
Det som talar för att det skulle vara något fel på sekundärsidan, vilket påverkar feedbacken till PWM controller, är att jag mäter 0.75V över dioden D2 åt ena hållet och 0.19V åt andra hållet. Men det funkar om jag kör in 5V, så jag får inte ihop det.
Vad jag förstår behöver gaten på U11 negativ spänning för att börja leda vilket jag inte förstår hur det ska gå till om man kollar på graferna. Som ni ser så stänger PWM controllern av sig efter 5ms för att skydda sig.
TL5001C-ut.png
SPP9435B-in.png
Några förslag på vad jag ska kolla eller vad som kan vara fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Felsökning av DC/DC

Inlägg av ankan »

Har försökt skissa ner hur det är kopplat. Har suddat lite vilket fortfarande syns kvar delvis.
IMG_20220416_144513.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tommy1208
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 november 2020, 19:39:24

Re: Felsökning av DC/DC

Inlägg av Tommy1208 »

Hej och hoppas att du inte har givit upp ännu :)
ankan skrev: 16 april 2022, 18:51:45 Vad jag förstår behöver gaten på U11 negativ spänning för att börja leda vilket jag inte förstår hur det ska gå till om man kollar på graferna.
Nej! Spänningen ska aldrig vara negativ, utan är noll. När spänningen på gaten är noll så jämfort med spänningen på sourcen så är den negativ. På det här sättet leder en P-MOSFET.

Jag kan gissa att det är någon trasig komponent på utgångsida på MOSFET och då är den kortslutad till GND och därför du får noll på utgången (som ska vara +5V).
[media]https://ibb.co/3NCD1Kd[/media]
Min tips att mäta spänningen innan induktor (punkten som den röda pilen peka på). Är det 0V?
Då kan du börja löda av komponenterna på utgångsida (ett i tagit) och mäta efter varje avlödning om det är komponenten som är bort är skyldig eller inte.

Lycka till!
Vi väntar på din feedback ;)
MVH,
Tommy
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Felsökning av DC/DC

Inlägg av ankan »

Hej Tommy och tack för tipset.
Eftersom jag kan ansluta 5v på utgången och kortet hoppar igång så känns det inte som att felet ligger där och då kvarstår bara mosfeten som jag ska prova att byta.
Hjälper inte det så får jag, som du säger, ta komponent för komponent och löda av. Återkommer efter bytet av mosfeten.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Felsökning av DC/DC

Inlägg av ankan »

Problemet löst. Det var MOSFETen som var trasig. Nu funkar allt som det ska.
Skriv svar