Fixa en elbil för barn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Fixa en elbil för barn

Inlägg av Open »

Förra sommaren köpte jag en ride on car 12v elbil till 3-åringen.
Den har en motor vid varje hjul och jag tänkte att det borde gå helt okej att ta sig fram med den på grund av detta.
Problemet är att vid full belastning(lätt uppförsbacke) så dör hela styrpanelen och bilen måste startas om via knappen inne i bilen, detta är enormt irriterande då man sitter på altanen och styr bilen med fjärrkontrollen. Det finns en voltmätare i styrpanelen och vad som händer är att den vid hög last går ner från 12-13v till under 9v.

Tror ni detta går att åtgärda med att sätta ett större batteri? eller kan det finnas någon annan bra lösning på detta?

Här är bilen.
https://www.amazon.se/-/en/dp/B0859G6B8 ... ems&sr=1-3
Innan ni frågar, nej jag betalade inte nästan 6500:-för den.

Tacksam för hjälp.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Akai »

Ja det kan ju mycket väl vara så att batteriet är kass och spänningen droppar vid belastning. Det kan ju också vara dålig kontakt någonstans.

Mät spänningen direkt över batteriet med en multimeter. Så vet du ju säkert.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Glenn »

Eller klena kablar.


Köpte du av ett svenskt företag borde du reklamera dock, var det från utlandet så är det kanske bättre att försöka lösa själv.
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Open »

Okej, jag ska mäta lite och se vad det visar.

Min tanke var att om man hade kunnat förse styrenheten med en separat strömkälla så att den inte stänger av vid för låga volt så hade det också säkert löst en del av problemet.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Prins Valiant »

I vanlig ordning tror jag den kinesiska tillverkaren har slängt in dåliga batterier som klarar hög belastning dåligt. Läs på batteripacken vad det är för typ. Är de bara inlindade i brunt omslagspapper, är det alltid skit.
Bilen har 4 x 45W motorer, det blir 180W i max belastning. Batteriet är på 12V 10Amp = 120Wh. Troligtvis klappar batteriet ihop för att det ej tål hög belastning. När spänningen sjunker drar amperen iväg rejält och knäcker batteriet.
Om du tycker om bilen, hade jag satsat på kvalitetsbatterier som tål kraftig överbelastning, 10 -20 ggr märkström. Återkom med typ och mått på batteri, kanske några bra bilder. Vi är många som kan hjälpa dig med bra leverantör. Finns fantastiska batterier till drönare, helikoptrar m.m. Jag tror ej på att separera matning.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av LarryXz »

Elbilen mina barn har blev väldigt trött efter ett år. Den hade 2st 12V 7Ah batterier (parallellkopplade). Till den köpte jag ett 12.8V 12.8Ah - LiFePo4 från nkon och efter det har den fungerat mycket bättre.
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Open »

Nu efter påskledigheten har jag haft lite tid att felsöka.
Det verkar som att volten i batteriet är helt okej.
Det jag märkte var att vid lägsta hastighetsläget så dör inte styrsystemet om jag håller fast bilen utan då "orkar" inte motorerna driva hjulen helt enkelt.
Jag filmade en snutt för att illustrera vad som händer.
IMG_20220420_184500.jpg
IMG_20220420_184310.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Glenn »

Man vet aldrig med batteriet, jag har haft MC-batterier (som ju är samma typ) som visat på >12V men ändå inte orkat dra runt startmotorn..
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Open »

Okej, ja det kanske är dåligt startström i batteriet.
Om jag sätter ett LiFePo4 batteri, går det att använda den medföljande laddaren(vanlig 220v-12v batterieliminator)?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Klas-Kenny »

Skulle inte ladda LiFePo4 med bara en batterieliminator.

Inte ett blybatteri heller för den delen.
Mina barn har en liknande bil, den medföljande laddaren var också en 12V batterieliminator men den gav typ 15V obelastad. En av de första grejerna jag gjorde med den bilen var att skrota den medföljande "laddaren" och bygga en liten kabel för att enkelt kunna koppla in en riktig Ctek-laddare istället.
Det batteriet fungerar nästan lika bra idag som för 2,5 år sen när bilen var ny, misstänker att fallet inte varit så om jag inte bytt laddaren.
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Open »

Okej, då ska jag köpa mig en laddare till LiFiPO4 också!
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Prins Valiant »

Jag äger en laddare av denna typ:
https://www.amazon.se/Digital-Balanslad ... =8-11&th=1
Finns definitivt många fler än Amazon som säljer den.

Mycket användbar, eftersom den i princip kan ladda vilken typ av batteri som helst. Den har dock ej effekt att kopplas till bilbatterier.
Vad jag än skall ladda, ställer jag in den för aktuell batterityp, antal celler och lämplig laddningsström, och får även reda på hur mycket effekt den tryckt i batteriet. Fungerar på både balanserade och ej balanserade LiPo.
Exempelvis tyckte jag att min fönstertvättare från Kärcher hade dålig batterilivslängd. Slängde i ett Lipo och drog ut sladdarna till denna laddare. 5 dubblade dess kapacitet.
Med en sådan här hade jag nog skaffat ett rejält balanserat LiPo batteri till din bil, den typ av av batteri som används i drönare, el-helikoptrar m.m. Och det hade jag laddat utifrån med denna typ av laddare. Kanske fäst det med kardborrband och normal för batteritypen monterad elkontakt.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av GalFisk »

Personligen skulle jag inte använda LiPo i leksaker eller fordon med mindre de ska flyga. De är optimerade för hög urladdning på bekostnad av säkerheten. LiFePO4 duger fint och är extra säkert.
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Open »

Försöker köpa billiga lifepo4 batterier i rätt storlek, hittade lovande produkter på ebay tyskland och på amazon men när jag beställde så säger dom att dom inte får frakta lithiumbatterier över 100wh från tyskland, kan detta verkligen stämma?
Jag var inte sugen på att dyrbetala, de svenska butikerna är typ 5-600:- för samma storlek batteri. (12v12ah)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fixa en elbil för barn

Inlägg av Glenn »

Prins Valiant skrev: 21 april 2022, 16:06:51 Jag äger en laddare av denna typ:
https://www.amazon.se/Digital-Balanslad ... =8-11&th=1
Finns definitivt många fler än Amazon som säljer den.
Ofta är nätagget som medföljer under all kritik dock, esäkerhetsmässigt alltså.

Jag valde att köpa den utan nätagg och istället använda en äldre IBM thinkpadladdare som har rätt kontakt, spänning och effekt :)
Mycket användbar, eftersom den i princip kan ladda vilken typ av batteri som helst. Den har dock ej effekt att kopplas till bilbatterier.
Vad jag än skall ladda, ställer jag in den för aktuell batterityp, antal celler och lämplig laddningsström, och får även reda på hur mycket effekt den tryckt i batteriet. Fungerar på både balanserade och ej balanserade LiPo.
Den är absolut kompetent, men menysystemet lämnar mycket att önska, absolut inte logiskt.
Skriv svar