Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

jag har följande
R124 0v
R125 0v
R116 0v
R119 knäpper/smätter till i högtalaren, fortsätter inte mätningen
R121 prasslar, fortsätter inte mätningen
R122 0v
R101 0v
R104 20.4v

mellan +VCC / -VCC = 119.6V (mäter mellan ovansida R124 (röd) och R125 nedersida (svart).. jag testade 5 min senare och kollade värdet och då prasslar det när jag mäter, jag avbröt mätningen.

Ang R119.. om jag mäter med röda kabeln på undersidan R119(-VCC) och svarta mot översidan R119(Q114,Q116) får jag -3.6V.. om jag tar tar röd kabel istället på ovansidan så räcker det med att jag nuddar, så smätter det till i högtalaren utan att jag hunnit köra svart på undersidan.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Mindmapper »

Undra om det kan vara ett tecken på en glappkontakt i området där det knäpper och knastrar när du rör i närheten. Ta något helt isolerat föremål och knacka lite försiktigt i området. Samt titta efter ordentligt om du kan se någon dålig lödning. Gärna med bra förstoring.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Det enda värdet som säger "helt" är R104.

Eftersom Q101 varit trasig är det nog något i den hörnan som är sönder. Bryt strömmen och resistansmät över DZ101som är parallell med C103.

Koppla inte på ström med någon av de 4 zenerdioderna borttagen.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

DZ101 5.93k
DZ102 5.92k
DZ103 5.92k
DZ104 5.93k

tittade på förstärkarekortet.. lyste med ficklampan på framsidan samtidigt som jag tittade på baksidan, och fick då se att själva kopparmattan som leder strömmen hade "krullat" sig.. på Q101 som jag bytte så hade basen ingen kontakt med R106, då den ledande mattan har krymt ihop eller vad man nu ska säga.. när jag lödde Q101 så var det jättesvårt att få lödtennet att glida ner så där fint, och skapa en jämn fin lödning.. troligtvis värmde jag för mycket och mattan reagerade på värmen.. man får väl bygla då så man överbryggar kopparmattans glapp..
jag var borta här ikväll och köpte lite lödfett för att få fart på lödsmältningen, men jag är ärligt lite trött på att hålla på med det här, det har varit kul och jag har lärt mig en del.. men jag känner nog som det är nu att någon får ta sig an denna här förstärkaren som har lite mer kunskap om det hela..

Är det någon billig eldsjäl som vill ta sig an den så är det bara att skicka ett PM.. jag kommer isåfall att lämna av den hemma hos er, eller varhän ni vill, dvs om du bor någonstans mellan GBG/Uddevalla/Vänersborg.. om det tar 1-4 veckor att laga den, gör ingenting för mig..

Tack allihopa - marta, mindmapper, breflabb, akai, rvl, radardent.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

jag höll på och få mig ett frispel här förut.. när jag hade skrivit följande inlägg ovan, slår jag på förstärkaren, och helt plötsligt har jag ljud på både kanalerna.. så det var min ursla lödning av Q101 som strulade, det ser ut som ett krig nu på baksidan av kortet då jag länkat med koppartråd.. men nu funkar det.. jag har bytt Q104 och Q101 och nu funkar bägge kanalerna.. tack snälla allihopa, och speciellt marta..

/Robban

:bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo:
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Mindmapper »

:tumupp:
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

skruvade tillslut ihop förstärkaren.. slog på, bara vänster kanalen fungerande men efter en stund kom ljud i höger högtalare, för att senare lägga av, men nu vet jag iallafall varthän problemet är.. ska spana på lite videos på tuben och se om man kan få lite tips hur man reparerar ett skadat kretskort och framför allt hur man löder snyggt..

:D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Är du i trakterna av Vänersborg kan vi titta tillsammans på lödningarna - snabbkurs.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av JimmyAndersson »

Robline:

Tips på video:
(Han har flera bra tips även i andra videos.)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Trevligt att det lyckades efter allt besvär. :tumupp:

"jag var borta här ikväll och köpte lite lödfett för att få fart på lödsmältningen"

Det där skall aldrig användas vid lödning av elektronik. Kortet måste tvättas noga med isopropanol och först kanske en lätt (inte så det rinner omkring) vattenfuktad tops. Där är syra i sådan gegga som blir kvar och förstör. Den leder ström så det blir även galvanisk korrossion.

Klipp av en enda kardel från en flertrådig ledning, t.ex vanlig lampsladd. Löd fast änden i en annan lödpunkt på samma kopparbana strax intill. Låt transistorbenet sticka upp ur hålet och dra runt tråden som en ögla kring det. Klipp av överskottet och löda.

Till nästa gång, skrapa folien med en kniv så lödmasken försvinner och det blir ren koppar. Ha komponentbenet lite längre i det skadade hålet och vik det över den renskrapade linjen och löda.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

tack för värdefulla tips..
jag lägger ut en bild, hur det såg ut efter jag hade lött Q101.. (känsliga tittare varnas, huggbävern ! titta bort : ), totalt katastrof.. frågan var om dom där benen på nya Q101, var behandlade med något.. det var som att hälla vatten på en gås, ang lödtennets förmåga att smälta samman med benen.. När jag lödde Q104 så fick jag perfekt lödning.. smälte ihop hur fint som helst.. såg precis ut som fabrikslödningen..

ska göra precis som du säger marta, jag körde med några avklippta kardeler av en bit FK-kabel.. men jag ska nog ta och göra om det lite nogrannare med lampsladd, som har lite finare kardeler, och vira runt som du sa..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi PM:ar och vi fixar det här. Uppenbarligen bor du ju bara 1,47 stenkast från mig.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

ja vi håller kontakten, jag måste försöka lite till.. det är kul med felsökning, men jag blev lite trött, men fick ny energi när hö högt. lät igår : )

så till dagens händelse, imorse när jag vaknade och slog på förstärkaren, så ploppade det till i hö högtalare, och förstärkarens skydd slog på då den stängde av förstärkaren.. jag gjorde som så att jag lödde om Q101, med hjälp av några finare kopparkardeler runt benen på basen vidare runt zenerdiodens ben, på kollektorn räckte det med att jag böjde benet som nådde resistorns ben, och på emittern skrapade jag bort folien så den blev kopparrent, och vek ner emitterns ben och lödde.. nu sitter det bra och har god kontakt.. lite smutsigt på bilden men ska rengöra.. Jag diodmätte och Q101 har likadana värden, som den fungerande Q101(vä.sida).. den verkar hel..
Jag slog på förstärkaren men inget ljud i höger högt.

Jag kollade zenerdioderna DZ101-104, men DZ104 beteer sig lite annorlunda än sist.. sist jag mätte fick jag värdet 5.93k, väldigt exakt på allihopa inget vandrande.. 5.93k har jag nu på DZ101,102,103.. men på DZ104 börjar den på 5.4k och vandrar sedan väldigt sakta uppåt..

hur är det om man vänder på kablarna när man mäter resistansen, ska zenerdioden se till att det blir oändligt då ? eller släpper transistorn igenom lite.. jag får inte oändligt på någon av dom..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har ju inga "motstånd" i dioderna, utan de släpper ström ena vägen och spärrar andra vägen. Zenerdioder har dock ett "knä" vid vilket de i backriktningen börjar leda ström - den så kallade zenerspänningen.
Att ta rätt på den tar man ett motstånd i serie med dioden och långsamt ökar spänningen över motstånd+diod medan man mäter spänningen över dioden och noterar när den spänningen plötsligt slutar ändras. Eller, enklare, gör så här:
Se_ner.jpg
En resistansmätningen ger dig ingen vettig info.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Det ser ut som att lödön nere till höger på denna förstorade bild flyter fritt. Är nog dags att någon med lödvana och utrustning får rengöra och lappa ihop det där. Det är ett enkelt kort, så det är fullt görbart. Är också dags att tänka på att transistorerna på flänsen snart tappar pinnar p.g.a. metallutmattning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar