Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

tack snälla : )
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Grattis!

Kom ihåg att den andra kanalen är lika bristfällig och att Q101 och dess motsvarighet på minussidan är väldigt ansträngd. Fler fel är nog dessvärre att förvänta.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

okey marta.. jag mätte spänningen över jord/+VCC och jord/-VCC, och där fick jag 3 volt lägre, med båda kanalerna igång..
(-56.9V/+57.7V).. innan: (-59.9V/60.8V)..
men nåt e ju galet ändå..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Något är galet ….

Robline kom hit med sin pansarförstärkare idag och 73 skruvar senare började vi titta på den. Jag som är dålig på felsökning, vilket mest har att göra med att jag har inget tålamod, speciellt om det är komplexa fel.

Några tankar:
Utgångstrissorna matas med +/-42V men jag mätte (rätta mig om jag har fel) 47V. Den spänningen beror inte på något annat nätspänningen men förstärkaren är ställd på 230V.
Detta kan bidraga till att man kan grilla korv på kylflänsarna.
I den vevan dök det upp en idé från en god vän - ställ ner tomgångsströmmen.

Det som förvånade och förvirrade mig mycket var de de heta motstånden R106/107. Kalkylatorn säger 0.25W effekt men 2W-motstånden blir varma. Och här tog mätningarna slut.
När jag skulle mäta spänningen över zenerdioden DZ101 lyckades jag kortsluta något och orsaka en kort blixt och strax därefter var nog dioden kokt och samtidigt slog förstärkaren ifrån.
Nya dioder och för säkerhets skull och trissorna 2N5501 resp 2N5551 är beställda och förstärkaren står på golvet och jobbar sig, likt Tjernobyls elefantfot ner till grannen. Nästan ….

Får vi bara väl igång monstret ska vi lätta lite på tomgångsströmmen för att minska effektutvecklingen och kompensera för den höga spänningen till trissorna.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

fäst vänster o höger "grillkorvsfläns" :D , med 2 skruv, när den är på golvet.. innan du lyfter upp den på bordet.. annars finns risk för att något slits sönder.. eller så ringer du mig så kommer jag över och hjälper till.. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får se det så här, robline, när du lämnar in din bil till Nymans bil för service får du minsann inte ut en fin lånebil utan en lånecykel. Jag tycker det är en god idé på det elektroniska planet också. Lämnar man in en 100W klassA-förstärkare får man låna en 3W rörförstärkare så länge ...

Jag ska ha koll på flänsarna. Kan vara att jag skaffar en plyfaskiva på jobbet och har stärkaren på.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

jag är oerhört tacksam.. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var inte det. Vi är alla med på det här. När VI fått igång din förstärkare kan du komma förbi med några nyfångade makrillar.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

: ) .. det ska jag nog kunna ordna :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är så mycket annat som händer och som jag engagerar mig, varför detta tar lite tid, men det började med att jag (förhoppningsvis enbart) sköt sönder en zenerdiod och (kanske) en transistor, varför nya är beställda och har ankommit.

Jag har lossat kortet för att komma åt att löda loss och löda dit nya komponenter och förhoppnings laga det jag lagade sönder ... :roll:

Jag måste bolla en fråga med audiofolk som kanske har lite vana av denna förstärkare för att spänningen till utgångssteget är ca 10% för högt och att ställa ner biasströmmen kan vara ett sätt att dra ner på värmen som genereras.Men vad är en rimlig biasström??
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har någon noterat hur himla strömt vatten det är under broarna ....

Jag har svår ångest inför detta projekt av 1000 skäl. Dels försvinner tiden iväg och dels vill jag inte göra fel. Det var två skäl, ska bara komma på 998 till :vissla: .

Det som kan vara jobbigt när bland annat ledningsbanor är borta är att veta hur saker och ting är hopkopplat så i detta fall öppnade jag upp mitt enkla mönsterkortprogram, lade in foton av över och undersidan av kortet och med schemat i ena handen, transistorernas pinout i den andra och datormusen i den tredje .... :humm: har jag tagit fram följande bild.
XTC_1.JPG
Det gula är kopparbanor som inte längre finns men jag har långa komponentben som får agera kopparbanor. Jag har annat jag måste göra med lödkolven men jag har ett hopp om att jag ska fixa detta imorgon. Sedan är det en himla massa skruvar som ska tillbaka. Lite ny kylpasta ska dit på det block jag lyckats lossa.

En bild från verkligheten:
IMG_3019.JPG
(Jisses vad jag fick jiddra innan jag begrep att jag var tvungen att spegla foton av undersidan i programmet. :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Akai »

Hmm det ser onekligen ut som du har lite hantverk framför dig där :D

Ja precis, det räcker ju med att "Sy" ihop benen och skippa ledningsbanorna helt. Annars finns det reparationssatser med paddar och banor att köpa - svindyrt javisst, men det finns :)

Lycka till, hoppas att den får liv i gen!
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

vilket tålamod du har.. håller tummarna på att du fixar det !
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vilket tålamod DU har ... Jag tänker så här (jag får kontakta dig "på riktigt"), tänker försöka bjuda hem Dashas familj på pelmeni i helgen och endera lördagen och söndagen kanske vi kunde avsluta detta projekt :vissla: . Det är ju 7316 skruvar som ska på skruvas tillbaka.

Jag har alla komponenter på plats - ej inlödda och den snygga ritning jag tagit fram som visar hur jag ska löda, har jag plötsligt inget förtroende för. Jag misstänker att den är spegelvänd horisontellt eller vertikalt, varför jag får en trace av allt från början och ta fram en riktig (handritad) skiss och löda rätt.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

annars kan man väl tjuvkika på andra sidan.. :tumupp:
Skriv svar