Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

kanon..
ska se imorgon vad det finns för utbud på 2N5401..
:)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av breflabb »

Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av breflabb »

MIndmapper skrev: c-e tillför egentligen ingenting
Det gör det i högsta gard. b-e mätning kan var korrekt men c-e kan ha ett högohmitlekage
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Mindmapper »

Mindmapper skrev: 3 mars 2022, 16:11:44 Eftersom du redan konstaterat fel i T101 är den redan konstaterad kass och mätningen c-e tillför egentligen ingenting. På de andra kan mätningen tillföra något. Min erfarenheten är att mäter basen rätt, brukar inte c-e tillföra något avvikande. Fast jag mäter alltid alla vägarna alla polaritetsriktningar.
Breflabb: En del rycker ur meningar ur sitt sammanhang för att visa på fel. Du gör bådadera, du rycker både ur meningar ur sitt sammanhang men även orden ur meningarna. Läs ovanstående och försök förstå.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

jag beställde från elektrokit.com, 29kr frakt.. Elfa som jag tänkte köpa ifrån först, tog 133kr i frakt.. det var ju för dyrt..
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Mindmapper »

Elektrokit är snabb och bra, och vettiga priser.
Intressant att höra vad som händer när du fått dit transistorerna.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av breflabb »

Mindmapper skrev: 4 mars 2022, 09:36:43
Mindmapper skrev: 3 mars 2022, 16:11:44 Eftersom du redan konstaterat fel i T101 är den redan konstaterad kass och mätningen c-e tillför egentligen ingenting. På de andra kan mätningen tillföra något. Min erfarenheten är att mäter basen rätt, brukar inte c-e tillföra något avvikande. Fast jag mäter alltid alla vägarna alla polaritetsriktningar.
Breflabb: En del rycker ur meningar ur sitt sammanhang för att visa på fel. Du gör bådadera, du rycker både ur meningar ur sitt sammanhang men även orden ur meningarna. Läs ovanstående och försök förstå.
Det får stå för dig själv. Jag har inte ens tänkt i dom banorna.
Ville bara lyfta fram vikten av c-e mätning för dom som inte håller på med
elektronik hela dagarna
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Mindmapper »

Jag skriver inte någonstans att inte c-e mätningar inte tillför något utan jag skriver att när mätningar mot basen redan talat om att fel finns är det inte nödvändigt att mäta c-e. Annars mäter jag alltid c-e.
Men det läser inte du utan du gör ett citat av lösrikta ord.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

ja det blir spännande, annars blir den här tråden lång : )

tänkte ge Marta, en lite bättre bild på felet hon hittade.. bild på undersidan och översidan..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

bytte Q101 och Q004 idag.. men ingen förändring.. höger kanal är fortfarande tyst
ijm bytet av Q101 så har jag nu tillbaks minus-matning på -VCC2.. Jag funderade på om den nya Q004 gått sönder, men jag läser 1.7V mindre på basen på Q004, än på -VCC0.
Jag mäter:
-VCC2: -58.9V
-VCC0: -60.7V
Basen på Q004: -59V
Är det så att basen/Q004 inte får rätt triggning.. "mindmapper" nämnde att emittern ska ha 0.6v mindre än basen när den leder, vilket den inte verkar göra nu..tänkte fixa 3st glödlampor, och seriekoppla förbi Q004 som på bild..
är detta käpprätt åt skogen eller vad säger ni ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Mindmapper »

-Vcc0 är på collectorn.
På emittern har du 0,1V mindre än på basen. Så låg spänningsskillnad tyder på att du har i princip ingen belastning på Q004. Strömmen genom transistorn är väldigt låg. Vilket den är om slutsteget inte tar någon ström. (en annan möjlighet är att strömmen går någon annan väg förbi Q004.) Skulle isåfall kunna vara dioden D008)

Du har spänning på -VCC2 alltså har du ingen anledning att leda förbi mera spänning med lampor.
Mät mittpunkten på slutsteget.
Drar relät?
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

ja, relät "K101B" låter och jag känner med fingret att det klickar till vid start, kontakten K101A mäter jag på, och får ingen spänning, vare sig före eller efter..

på schemat Gclass
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Mindmapper »

Svårt att felsöka på distans.
Vi ska egentligen försöka att föra in en signal i slutsteget för att vara säker på att inte felet ligger tidigare. Kontakten A6, XH-3A stift1 för in signalen till slutsteget.
Kroppen tar emot brum från omgivningen. Det brummet ska vi föra in på stift 1. Ta ett finger och peta på stift 1. Du kanske behöver en trådbit för att föra in brumet på stift 1.
Det kan brumma som tusan. Stift 1 ska inte ha någon spänning så du ska inte få någon stöt. Andra ställen kan ha spänning så fingra inte överallt. Brummar det så fungerar slutsteget. Tror inte att det gör det men det är onödigt att felsöka ett fungerande slutsteg.

Vi skulle också kunna skicka in en signal senare i slutsteget. Fast då behövs kraftigare signal än kroppens brum. Har du en kondensator typ i närheten av 100nF (ej ellyt). Då kan du löda fast en trådstump på vardera anslutning av kondingen. Min tanke är att ta signal från det fungerande steget och överföra till det trasiga steget. En lämplig punkt är från mittpunkten Q106, Q108 (där kollektor på transistorerna är hopkopplade). För över signal från den punkten på det fungerande steget till det trasiga steget med kondensatorn. Du måste ha en kondensator som hindrar likspänning men släpper igenom signalen. Är försiktig så att du inte kortsluter något eller för över till fel ställen. Normalt använder man en signalgenerator men jag antar att du inte har en sådan. Därför lånar vi signal från det fungerande steget på det här sättet. Jag tycker att 100nF bör vara nog stor för att få det att låta.

En viktig sak vid slutsteg är att se tomgångsströmmen i slutsteget. Mät spänningen över R130, R131, R132, R133. Den bör vara ganska låg och lika i alla fyra. Mät även spänningen på båda sidor om R140. Jämför spänningarna med det fungerande steget.

Puh det blev en del. Hoppas att jag fått med viktiga saker. Det blir lite annorlunda att felsöka utan att kunna mäta signaler.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

när jag petar på stift 1 som du säger händer ingenting, testade även med en bit ståltråd..
R130-133, samt R140 får ingen spänning, transistorerna sluter inte..
här är några värden jag får på transistorerna i området som du hänvisar till..
Q107.. B= 0V C= 49V, E= 0V
Q117.. B= 0V C= -49.7V, E= 0V
Q109.. B= 0.5V C= 49.4V, E= -0V
Q118.. B= -0.6V C= -49.3V E= -0V
Q110.. B= 0.5V C= 49.4V E= -0V
Q119.. B= -0.6V C= -49.3V E= -0V
Q108.. B= 0v C= 0V E= 0V
Q106.. B= ? C= 0V E=60.5V när jag rör med den röda mätpinnen på basen knäpper det till högt i höger högtalare
Q116.. B= ? C= 0V E= -59.5V när jag rör med den röda mätpinnen på basen knäpper det till högt i höger högtalare

jag behöver alltså inte ens ta den svarta mätpinnen mot jord.. gör jag det då blir det mer ett sprakande ljud i höger högtalare. (Q106,Q116)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Vad har Du på Vcc+/Vcc- mätt på förstärkarkortet?

Vad är spänningen tvärs över R124?
Vad är spänningen tvärs över R125?

Vad är spänningen tvärs över R116?
Vad är spänningen tvärs över R119?

Vad är spänningen tvärs över R121?
Vad är spänningen tvärs över R122?

Vad är spänningen tvärs över R101?
Vad är spänningen tvärs över R104?

Innan spänningar och strömmar hamnat någorlunda rätt är det helt meningslöst att testa med signal. Det är bara att ta en risk att skada något. Även med 100nF i serie kan 60V göra skada.

På en av Dina bilder visas förstärkarkortet uppböjt. Det räcker med förfärande få sådana böjningar för att bryta av pinnarna från transistorerna, Var aktsam med detta.
Skriv svar