Bra lödtenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Bra lödtenn

Inlägg av Chrille »

Kan någon rekommendera ett bra lödtenn?
Har kollat runt lite bland djungeln av lödtenn som Elfa säljer men vet inte riktigt vilket jag ska köpa.
Ska använda det till lite allmän elektroniklödning. Har provat Vellemans lödtenn innan men jag tycker det bildas som en hinna på det ibland när det smälter men så kanske det är med alla lödtenn? :humf:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Flussmedlet i lödtennet brukar lägga sig som en brun krans runt lödstället. Har inte varit med om att det lagt sig ovanpå. Om man däremot värmer lödtennet för länge så allt flussmedel kokar upp så blir ytan mer gråaktig och matt, och risken för sprickor lite senare är större. Nåt mer kan jag inte tänka mig...

Clas ohlsons lödtenn har funkat bra de få gånger jag använt det.

På elfa skulle jag nog köpa ett förhållandevis billigt, t.ex en 500g-rulle 0,8mm, 82-881-28
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

hinnan du pratar om...

det är därför elfa även säljer ultraljudstvättar... man lägger in sitt färdiglödda kretskort i ett spritbad så lossnar flussmedlet :)

/Johan
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Det är inte flussmedlet utan under tiden lödtennet är rinnande så ser det ut ungefär som om det inte har smält fast det är rinnande.
Men det kanske är som du säger MadModder att jag har värmt det för länge så flussmedlet har kokat bort.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jag använder Biltemas lödtenn... Är nöjd med det, har väll inte testat nått som är mkt bättre men jag har inte haft några problem nu.

Biltema säljer 200 gram för 30 kr, billigt...
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Använder uteslutande Multicores Crystal 400. Väldigt bra flussmedel. 0.7 mm kostar kostar 276:- + moms för 500g på Elfa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tänkte på en annan sak. Tenn kan se allmänt mysko ut om man inte har tillräckligt varmt också. Jag brukar ha ca 300°. :)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jag bara funderar på en liten sak... Biltemas lödtenn är ju säkert skit igentligen, inget proffs sitter väll o löder med det...

men... hur märker man skillnad på bra o dåligt tenn? Vad blir det för skillnad?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Svårt att förklara... Det märker man när man testat olika. Det går enklare och smidigare och möjligen snabbare att löda med ett bra lödtenn. Det flyter ut och fäster bättre på komponentben och kretskort. Det har mycket att göra med hur bra flussmedlet väter ytan på det som ska lödas. Dåligt flussmedel = dålig lödning. Det blir lätt runda bollar av dåligt lödtenn som liksom ligger ovanpå kretskortet, särskilt om kretskortet har legat ett tag och inte är alldeles rent från oxid. Med "ett tag" menar jag inte så länge så kopparen är nästan brun av oxid ;)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej... Jag har inte lidit av det ännu... har funkat bra det jag har lött hittils...

Får väll köpa nått dyrare o bättre lödtenn när jag lött upp detta... men 200g tar kanske ett tag...
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Nu har jag gjort ett litet test här på ett kort mellan Vellemans lödtenn (från Kjell & Co) och Multicores Crystal 400 (från Elfa).

Tycker att Crystals har mer värmetåligt flussmedel men det är även lite lättare att jobba med.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej, trevligt...

Vad kostar dom olika?
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag provade en 100 grams rulle av Vellemans lödtenn med diametern 1mm och det kostar 33kr.

Crystal 400 var en 500 grams rulle med diametern 0,7mm och det kostar 276 exkl. moms.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Så vilket är bäst och prisvärt? Vilket kommer du välja i fortsättningen?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag gillar det här lödtennet, i olika tjocklek...

Bild

Bild
Skriv svar