Kretskortsbekymmer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Kretskortsbekymmer

Inlägg av bellasoda »

Hejsan forumet!

Det var ett antal år sedan jag var aktiv på det här forumet och jag har inte sysslat så mycket med elektronik på ett tag.

Nu har jag plockat upp lödkolven igen och självklart stött på problem.

Jag har beställt ett kit på en mikrofonpreamp som jag glatt lött ihop. Jag är inte helt oerfaren men jag har gjort en ganska dum miss och använt gammalt fluss från biltema.

En lång historia kort: jag behöver ett nytt kretskort. Leverantören vill tyvärr inte hjälpa mig. Jag har en jpg på ett tvådelat kretskort. Finns det någon som kan hjälpa mig eller ge mig några pointers hur jag kan få tag på ett nytt kretskort?

Mvh,
Tommy
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av pfyra »

innan du ordnar ett nytt kort så går det kanske att rädda det du har. Vad har det gamla fluxet orsakat för bekymmer? Är det bara äckligt klet lite här och var (eller överallt..) så går det säkert att tvätta bort med isopropylalkohol (finns bl.a. hos kjell).
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av bellasoda »

Jag köpte faktiskt isopropanol och gnuggade med tops. Det är fortfarande en del klet av.

Det var svårt att komma åt så jag försökte löda av några stora komponenter och några ledningsbanor skadades. Jag tror jag lyckades laga dem.

Problemet kvarstår, det finns lite klet kvar. När jag kopplar på ström så slår det blixtar och börjar ryka.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av säter »

Posta en bild på kortet.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av bellasoda »

Se bifogade bilder. Jag är verkligen jättetacksam för all hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av psynoise »

Det är bättre att felsöka på det kretskort du har än att börja om på ett nytt mönsterkort då man lätt monterar fel för hand.

Finns det något schema som du kan dela med dig av?

Matas kortet med DC eller nätspänning?
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av bellasoda »

Hej och tack för svar!

Det finns ett schema tillgängligt.

Observera att denna pryl är handlödd av mig själv.

Den matas via kantlisten, +/- 15 V, +48V, samt balanserad signal in/ut.

Det är främst två problem jag ser: vissa kretskort går inte att komma åt så bra och det är svårt att avlöda och demontera. Det är tio separata kretskort, varav 5 av dem är fullproppade med komponenter.

Problem två är att efter jag rengjort första gången så flög det iaf inga gnistor. Dagen efter så började det flyga gnistor igen och jag litar inte riktigt på att det inte kommer bli kortslutning igen.

Jag är liksom mest sugen på att hitta nytt kretskort, köpa motstånd, kondingar, etc. och löda ihop det på nytt. Då får jag se till att använda bättre lödtenn och skippa fluss.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av JimmyAndersson »

Blixtarna beror garanterat på kortslutning. Blixtar kräver hög ström och det kan inte flussrester orsaka.
Däremot kan dåligt fluss ha gjort att du har behövt värma för mycket och att löften har hamnat på fel ställen.

Så det lättaste vore ett nytt kretskort, men det *går* garanterat att laga det du redan har. Valet beror på lust och ork. :)

Det finns program som kan omvandla en bild på ett kretskort (eller rättare sagt ”mönsterkort” som det heter när det inte har några komponenter) till en layout som man kan skicka iväg för tillverkning av ett nytt.

Riktigt stiligt bygge i övrigt. Blir nyfiken på varför det är så enormt mycket komponenter. :)
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av bellasoda »

Tack för svar! :)

Vilket program tänker du på för att omvandla bild till layout?

Ursprunget till designen kallas "Neve 1073" och är en populär mikrofonpreamp. Av någon anledning så används inte OP-ampar, utan det är massvis med transistorer. Och istället för potentiometer så är det flerlägesswitch med massvis med motstånd istället. Transformatorerna är för att omvandla balanserad signal till vanlig, och tvärtom. Många komponenter blir det...

När du nämner laga, vad finns det jag kan göra? Lokalisera kortslutningen och skrapa mellan lödöarna har jag provat. Det brukar vara min vanliga metod som funkat bra när jag jobbat med experimentkort. När jag tänker efter så har jag alltid jobbat med experimentkort, det här är nog första gången jag löder på ett "riktigt" kort.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av breflabb »

Håller med Jimmys resonemang. Jag skulle ta en fläta och suga upp det mesta av lödtenn
åtminstånde på dom ställen där det är ganska tajt mellan laminaten och lägga på lite mindre tenn
På bilderna ser ut som att du har lagt på för mycket tenn,och då är risken stor att det
hamnar där det inte ska hamna också.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av bellasoda »

Det där är resultatet efter att jag redan gått lös med fläta och lödsug. Det var riktigt mycket tenn från början, särskilt på resistorerna...

Lödklumpen som syns är min ”lagning” där en lödö trillat av efter att jag försökt lossa ett av kretskorten för att kunna komma åt.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av bellasoda »

Nu hittade jag faktiskt ett företag som säljer precis det jag efterfrågat!

Ett kit med kretskort och chassi, sen förväntas man beställa trafos och småkomponenter separat.

Ni som har använt mouser förut, jag antar att det inte är någon tull på såna beställningar?

Det här är kittet jag hittade:

https://thedonclassics.com/nv73-diy.html

Jag hittade även ett franskt företag som heter soundskulptor, jag mailade dem och frågade om de kunde skicka ett rabatterat kit om jag själv bidrar med de dyra komponenterna.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av bellasoda »

Okej, tack vare eran positiva inställning så har jag gett mig på att laga skiten.

Efter jag slår på ström så fräser det till, jag lokaliserar felet, tar bort gammalt tenn och gör det snyggt och problemet försvinner. Nästa gång jag slår på strömmen så blir det överslag någon annanstans.

Men jag tänker att jag jobbar mig framåt och försöker lokalisera alla felen.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av Wihelm »

Kan ju var ide att ohm mäta med en DMM för att hitta kortis innan men slår på spännig. Och mata med ett lab-agg med strömbegränsning om du har tillgång till det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kretskortsbekymmer

Inlägg av HUGGBÄVERN »

bellasoda skrev: 24 januari 2022, 14:59:07 Jag köpte faktiskt isopropanol och gnuggade med tops. Det är fortfarande en del klet av.
Jag har ingen lösning eller några idéer hur du ska komma förbi bekymren, men bara hinta lite om hur jag gör: Jag klipper ner borsten och kör med isopropanol. Eftersom borsten är ganska korta skrubbar de rent riktigt bra och tar med sig både lödtennspärlor och annat gaffs.

2057-12-sned-konstnarspensel-2057-toray-syntetborst-3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar