Rätt typ av motorkondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mickefo
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 januari 2022, 09:52:24

Rätt typ av motorkondensator

Inlägg av mickefo »

Hej,
Bakgrund.
1. Jag är ny här. Så ha överseende om mina frågor är för rudimentära ;)

2. Jag försöker reparera ett gammal tidur till mörkrumsutrustning, där en elmotor via utväxling driver timern så att strömmen bryts på inställd tid (1-60 sek)

Men motorn snurrar inte, den orkar inte starta för att driva nedräkningen av timern.
När jag kopplar bort motorn från timern så snurrar den knappt. "Skakar och burrar" mest.
Jag misstänker det är kondensatorn som är trasig/gammal/väck?

Till mitt problem:
Att hitta en kondensator med samma specifikationer (se bilden nedan) verkar svårt hitta via Conrad, Elva, Electrokit etc.
Så hur viktigt är det att det ÄR just dessa specifikationer?
Jag vill främst få motorn att starta (och hålla).
Om hastigheten blir fel och därmed tiderna på timern inte stämmer, så kan jag ju märka om dessa så de stämmer

Så: Förslag på lämplig startkondensator?

Bild på befintlig:

Bild

/Micke
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Rätt typ av motorkondensator

Inlägg av svenne1985 »

Det där ser mer ut som ett nätfilter så det är nog något annat som krånglar.
Men är inte helt säker... Men går den gulgröna till kondensatorn med?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Rätt typ av motorkondensator

Inlägg av säter »

Vad är det för typ av motor?
mickefo
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 januari 2022, 09:52:24

Re: Rätt typ av motorkondensator

Inlägg av mickefo »

@svenne1985: det verkar stämma: snarare då ett nätfilter. Jord, fas och nolla går till den. Parallellt kopplad med resten, ser jag nu när jag monterat isär grejerna mer.

Jag provade koppla ur den. Ingen skillnad vad gäller motorns gång/icke-gång.

@säter: motorn är omärkt, jag kan iaf inte se några betäckningar på den som den är monterad.

Trots jag fick snurr på den skapligt när den är utanför systemet, orkar den inte starta när den väl är monterad, annat än enstaka gånger.

Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Rätt typ av motorkondensator

Inlägg av Icecap »

Motorn är en synkronmotor (mener jag att de heter) och de kan eg. gå åt båda håll. Samma typ som roterplattan i mikrovågsugnar.
Av den anledning brukar det finnas en liten "mothaka" som säkerställer att den bara kan gå ena hållet som behövs i detta fall.

Jag gissar på att den behöver en rensning och smörjning så att lagerna är rena från gammalt intorkat olja samt att "mothakan" är rensat också så att den går fritt.

Motorn har i grunden inte mycket kraft och består av en rund magnet som sitter i det växlande magnetfält som skapas med 230Vac.
Rotorns vikt är relativ hög så när motorn kommer i rotation fungerar den som svänghjul också och håller den rullande inom vissa belastningsgränser.
mickefo
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 januari 2022, 09:52:24

Re: Rätt typ av motorkondensator

Inlägg av mickefo »

@Icecap:
Det verkar stämma bra. Jag ska försöka öppna upp den och rengöra.
Och ja: Den går åt båda hållen (när den går), vilket är så att säga kontraproduktivt för en nedräkningstimer... :)

Jag ska prova öppna upp den igen och rengöra!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rätt typ av motorkondensator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och när du reparerat sönder apparaten (been there, done that ... :vissla: ), kastar du in din gamla slitna handduk och tar en ny med en bild av en IC på och bygger en elektronisk styrning av förstoringsapparaten. 8)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Rätt typ av motorkondensator

Inlägg av Palle500 »

Backspärren för motorn kanske sitter i timerns växellåda?
mickefo
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 januari 2022, 09:52:24

Re: Rätt typ av motorkondensator

Inlägg av mickefo »

@Huggbävern: Japp, det vore inte första gången. Och jag har redan börjat titta på arduinolösnigar (skulle bli mitt första projekt) men sansat mig. Tillsvidare... :)

@Pelle500: Ja, jag tror det. Ska montera ned den i molekyler igen och sätta ihop den igen. Då brukar det ju fungera som det ska. :p
Skriv svar