SafeTank?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
guckrum
Inlägg: 1665
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: SafeTank?

Inlägg av guckrum »

Om man är intresserad av att lagra/säkerhetskopiera data tycker jag man skall lägga en kvart på att fundera på vilka diskar man faktiskt vill använda för detta ändamål. Köp gärna billigt på tex Amazon om det känns bra, men om det inte är överhuvudtaget specificerat vad man köper så kanske man skall välja något annat. Om priset är för bra för att vara sant, osv...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: SafeTank?

Inlägg av 4kTRB »

En 2.5 tum hårddisk med USB-kabinett har jag funderat på,
Ett kabinett kostar 120kr typ och en 250GB disk runt 150kr.
guckrum
Inlägg: 1665
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: SafeTank?

Inlägg av guckrum »

Japp. Vet inte riktigt om du har andra krav eller behov, men en hög USB-diskar som man kan lägga på olika ställen (som inte är i samma hus) ingår helt klart i en backupstrategi. Alternativt kan du köpa en SATA-dockningsstation typ denna

https://www.webhallen.com/se/product/18 ... VkQAvD_BwE

och använda diverse lösa hårddiskar direkt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: SafeTank?

Inlägg av GeekJoan »

Hur mycket är det du behöver göra backup på?
19:-/månaden ger dig 100 GB på tex google drive, eller 999:-/år 2 TB.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: SafeTank?

Inlägg av xxargs »

mrfrenzy skrev: 15 januari 2022, 21:51:40
Mickecarlsson skrev: 15 januari 2022, 18:26:17 Har du bevis för det?
Jag köpte en 4-facks Synology med 12 TB disk, allt var absolut helt nytt.
Du kan se ett flertal recensioner på Amazon som visar just detta, även med bildbevis. Amazon är inte en säljare utan en marknadsplats med tiotusentals olika säljare, du kan mycket väl ha råkat köpa av en seriös säljare.

Detta kan även hända om man köper okända märken från seriösa säljare.
Jag har personligen hjälpt kunder rädda data från billiga usb-diskar köpta på Netonnet. Inuti sitter en begagnad vanlig disk med flera års drifttid. Man måste ta sönder plasten för att se disken och kontrollern blockerar alla smart-kommandon så det går inte identifiera via USB.
Vilka USB-diskar handlar det om - Seagates egna USB-diskar har alltid gått att se 'igenom' och se vilken fysisk disk som är bakom USB/SATA-chipet med tex. crystal disk info.
WD:s diskar har jag inte handlat på mycket länge efter att jag upptäck att de sk. bra diskarna faktiskt inte är bättre utan långsammare, mer krångliga och med USB/SATA-chip i dessa som kan förstöra data på seriöst sätt. det som är kvar är Intenso och LaCie (sistnämnda som egentligen är Seagate)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: SafeTank?

Inlägg av xxargs »

guckrum skrev: 16 januari 2022, 00:19:10 Japp. Vet inte riktigt om du har andra krav eller behov, men en hög USB-diskar som man kan lägga på olika ställen (som inte är i samma hus) ingår helt klart i en backupstrategi. Alternativt kan du köpa en SATA-dockningsstation typ denna

https://www.webhallen.com/se/product/18 ... VkQAvD_BwE

och använda diverse lösa hårddiskar direkt.
Nej, Inte just denna diskdocka och framförallt inte att kopiera SSD:er mellan dess båda slottar då de ger strö-bitfel tillräckligt sällan för att det inte skall upptäckas omedelbart men tillräckligt ofta för att det skall ge trubbel senare med binärer som inte fungerar och fel i filsystem om bifel träffar där - kör man SHA1/SHA256 på exakt lika antal sektorer mellan SSD efter en kopiering så är de inte exakt lika... och det är provat på flera sådana då det var på jobbet där man kopierar diskar till bruksenheter och det efter kort tid början bli konstigheter och det är verifierat till i 3 exemplar köpta vid 3 olika tillfällen - en av förklaringarna är att det är Jmicron-chip i denna och läser man i Linux-kärnans utvecklarkommentarer så är det armlängdssträckor med svordomar över deras buggiga chipset... det fungerar dock bättre att köra över datorn och programmera SSD från image med 'dd' och då främst på B-slot:en för att USB-bussen inte skall stalla hela tiden vid skrivning vilket det gör när man skriver mot A-slot...

Den har jättejobbig egenskap att USB-bussen hänger sig ofta och speciellt på diskar i A-slot:et och mer sällan på B-slot:et, Linux har en väntetid på uppemot 30 sekunder innan den ger USB-busreset och det hela kommer igång igen medans i windows så döljer man problemet med att göra USB-busreset inom sekunder istället...

hellre diskdockor baserade på Asmedia-chip istället men det är väldigt svårt att hitta info vilka chip som ingår i de olika externa USB-dockorna när man letar runt och ofta är det säsongsbetonat att under en period att 'alla' har Jmicron, och ett år senare har 'alla' Asmedia istället, eller Marvel osv. och ingen av dem särskilt buggfri.

Hellre skulle jag välja NEDIS Artikelnr: 306479 med asmedia-chip istället för nämnda Deltaco-diskdocka med Jmicron-chip, men ser att det inte finns i lager längre...

Det som har fungerat skitbra och som jag som tur var köpt flera av var Netonnets "Andersson" diskdocka (som fanns på andra håll under andra varumärken) med Asmedia-chip i sig och har varit riktiga tungarbetare med diskar i konstanta datakörningar i många hundratalstimmar i sträck utan krångla och anständig snabb - dvs. i stort sett 500 MB/s med SATA-SSD.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: SafeTank?

Inlägg av mrfrenzy »

xxargs skrev: 16 januari 2022, 07:32:22 Vilka USB-diskar handlar det om - Seagates egna USB-diskar har alltid gått att se 'igenom' och se vilken fysisk disk som är bakom USB/SATA-chipet med tex. crystal disk info.
WD:s diskar har jag inte handlat på mycket länge efter att jag upptäck att de sk. bra diskarna faktiskt inte är bättre utan långsammare, mer krångliga och med USB/SATA-chip i dessa som kan förstöra data på seriöst sätt. det som är kvar är Intenso och LaCie (sistnämnda som egentligen är Seagate)
Det var Intenso 3.5" USB-3 diskar med separat nätaggregat.
Jag rekommenderar endast folk att köpa usb-diskar från tillverkare som även säljer lösa diskar, det vill säga exempelvis WD, Seagate, Toshiba och liknande.
BJ
Inlägg: 8160
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: SafeTank?

Inlägg av BJ »

xxargs skrev: 16 januari 2022, 08:04:34...A-slot...
...B-slot...

Vad är det för något?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: SafeTank?

Inlägg av xxargs »

På angivna 2 slots Deltaco-diskdocka så finns det plats för 2 diskar samtidigt - den ena (närmast framåt med tryckknapparna på fonten och indikeringarna) märkt som 'A' och den bakre närmast USB-anslutningar/spänningsanslutningar markerad som 'B'
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: SafeTank?

Inlägg av Henry »

Denna 8TB Seagate Backup Hub köpte jag på tror det var på Elgiganten för en 1600:- för en 2 år sedan eller så och har fungerat felfritt sedan dess och är som alla andra liknande diskar givetvis shinglad men har en helt ok fart ändå. Idag är just denna modell en del dyrare men en vit exakt likadan som kommit fram och är "speciellt för Xbox" är billigare. Behöver en 8TB för backup av backupen och den billigaste interna 8TB hårddisk jag hittat kostar mer än en sådan, har inte heller mer plats för fler hårddiskar i datorn.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3831126

Fanns visst även en 8TB WD backup hub för 1675:- på amazon som jag blev lite sugen på.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: SafeTank?

Inlägg av xxargs »

Idag så innehåller Seagates 8TB externa USB-diskar en Seagate barracuda-disk - alltså en desktop-disk, innan dess var det Seagate archive-disk - och jag håller med - de är väldigt driftsäkra (har typ 8 st av dem, ingen fallerat ännu) och med rätt filsystem (läs BTRFS) når man ytterst sällan att disken skulle börja gå långsamt och stalla för nödstädning för att dess PMR-buffer tog slut av småskrivningar på olika ställen utan att få uppehåll så att den kan börja städa.

Medans det värsta filsystemet man kan köra på dessa diskar är - ja gissa - NTFS-filsystem. Med tanke på hur windows och NTFS skriver mot diskarna så är det inte förvånande att de snart skriver slut på PMR-arean om det är många småfiler som skrivs på en gång .

I windows synkas varje skrivning med fysisk skrivning innan nästa skrivning 10 ggr med små förändringar på sagda sektorer för varje skriven fil i $MFT medans i Linux så buffrar det i alla fall så att de 10 skrivningarna blir 1 fysisk skrivning i $MFT mot disken - jo jag har räknat sektorer som registreras skrivna på via SMART på disken när jag gjorde experimentet 10 miljoner filer med typ 50 byte data på varje (skriver bara data i $MFT utan extension - kan ta upp till 300 byte data ungefär i 1k-blocket för fildatan i $MFT om man inte med flagga vid formatering gör att det är 4k-sektor per file-entry då det kan lagra upp till 3.3 kByte med data - men på bekostnaden att $MFT blir 4 ggr stor för samma antal filer[1])

Man skall komma ihåg att $MFT kan bara öka i storlek, inte minska igen och datat som förbrukas där går inte att använda för vanlig datalagring längre förutom som filstarter, utan är död utrymme såvida man inte använder lika många filer igen. 10 miljoner filer tar 10 GB i $MFT som metadata.

Gör inte experiment med 10 miljoner filer på din systemdisk i windows med NTFS som filsystem - det enda sättet att få tillbaka utrymmet igen är att tömma disken och göra ett nytt filsystem från början igen... [2]


[1]
Och varför har man 4 k stora filblocks-entryn som option när man formaterar filsystemet - jo med 1k-blocks entryn kan man bara lagra adresser start-stop (typ 12 byte per fragment) för fragment av filen på 256 1k-block - med 4k-block så får man plats med 4 ggr mer fragment - detta är en absolut begränsning i NTFS som inte går att kringgå på något sätt och blir problematisk för filer typ loggfiler och mappar som växer sakta med en kluster då och då och blir väldigt fragmenterad. Den andra delen som genererar mycket fragment är om man kör med filkomprimering påslaget i filsystemet - därför kör MS en defragmentering diskret för de värsta fragmenterade filerna och mapparna 1 ggr i veckan även för filer som ligger på SSD för att detta inte skall hända, då när man kör till stopp och sista platsen för fragmentadressering förbrukad så blir det väldigt jobbigt... det finns en anledning varför MS forcerade fram ReFS som ett alternativ för stora lagringar för data-center - sedan att den blev ofärdig och inte kan användas som OS-filsystem är en annan sak...

[2]
Paragon (företaget som bidragit mest med källkod till NTFS-stödet i Linux) har visso en produkt som kan minska storleken på $MFT - men det hela måste köras i RAM-minne och nästan tvunget av ECC-typ och kan ta många dygn/veckor då man måste spela upp skrivningarna baklänges fil för fil och det räcker med en enda bitflipp i RAM-minne för att hela filsystemet skall bli seriöst korrupt. - i 99% av fallen är det bättre att tömma disken och formatera en ny NTFS från början istället...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: SafeTank?

Inlägg av Henry »

Det är W10 och NTFS används på alla diskar likaså på backupdisken men den användes bara för att föra över ca 7.8TB av filer från andra hårddiskar med innehållande en hel del mindre 3 - 12MB bilder från diverse kameror för backup och filmer samt en hel del vanliga filmer på ca 4TB. Disken används i princip enbart för filmtittning så NTFS borde kunna hantera det bra istället för att man har en hårt arbetande NAS som går 24/7 med småfils hantering och liknande tex.

Sedan finns det ju väl inte så mycket annat filsystem att välja på i Windows vet inte hur prestandan m.m. är med ExFAT, som väl är det enda andra moderna som finns, om det är något att testa istället kanske annars.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: SafeTank?

Inlägg av xxargs »

Sitter man i win10 så är man fast i dess existerande filsystem - VFAT/ExFAT är expansion och plåstring av enklare filsystem från DOS-tiden och har inte alls samma metadata eller rättighetshantering av filer som motsvarande NTFS och under linux. det skulle inte fungera i en server med många olika användare med olika rättigheter.

SMR-diskar klarar sig bra med stora sekventiella filer även i NTFS som filsystem - men kommer man med en trave småfiler som det man hittar under "windows", "Program Files" och "Program Files(x86)" under C: i de flesta windowsdatorer i en backupsession och det är första masterbackuppen/synkningen så kan det bli kärvt för en SMR-disk med NTFS - se till att det går att pausa så att disken får vara ifred en stund då och då föra att städa upp internt - det kan ta upp till en halvtimme......
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: SafeTank?

Inlägg av Henry »

Jo massa småfiler på <100kb styck för att inte säga bara några kb och hastigheten kan ibland gå ned till bara ett antal MB, stora filer är dock som sagt inga som helst problem.
BJ
Inlägg: 8160
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: SafeTank?

Inlägg av BJ »

xxargs: Okej.
Skriv svar