Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Huntsa
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 januari 2022, 23:02:46

Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Huntsa »

Hej

Jag har en telwin svets som jag köpt ett konverteringskit till för att få eurokoppling till slangpaketet.

I den befintliga svetspistolen sitter det en mekanisk ventil i handtaget som släpper fram gasen, men i det nya slangpaketet ska man släppa fram gasen med en gasmagnetventil när man trycker på knappen på pistolen.

Problemet jag har är att jag hittar inget bra ställe att ta styrspänning ifrån till gasmagnetventilen.
Jag skulle vilja ta styrspänningen ifrån trådmatarmotorn, men den spänningen varierar mellan 3.5-30vdc.

Jag är inte så bra på reläer och att läsa specifikationerna för dom.
Men ni som är mer kunniga kanske vet om det finns något relä som tar det spannet och kan styra 230v till magnetventilen?

På verktygsbodens hemsida där jag köpte kitet finns det två magnetventiler att välja på som tillbehör.
En på 42vac https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... ta-nipplar

En på 24vac https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... ta-nipplar
Dessa är ju ac, vet ej vart jag ska ta den spänningen från, har mätt men inte hittat något lämpligt ställe.

Magnetventilen jag har är på 230v

Det följde ej med någon beskrivning, jag har även mailat verktygsboden och telwin. Telwin sa att dom inte kan hjälpa mig och verktygsboden har inte svarat.

Men jag är alltså ute efter att kunna styra min 230v magnetventil med 3.5-30v, finns det någon lösning på mitt problem?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av 4kTRB »

Om du ersätter R3 med ett relä (med en backdiod över) så kan du låta reläet mata fram 24V AC till din magnetventil.
2N7000 kan nog funka eller en N-MOSFET med låg tröskelspänning.
rel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Huntsa
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 januari 2022, 23:02:46

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Huntsa »

Tack så mycket för svar, jag lär erkänna att jag är väldigt ringrostig när det gäller att läsa elektronikritningar, jag läste till elektriker på gymnasiet, men det var länge sedan 🤷‍♂️

Jag har en signal dc där det är 0v eller 3.5-30v, kan jag då med din lösning då styra ett relä eller kontaktor som ger 230v till min magnetventil?

Ursäkta min okunskap
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Palle500 »

Du behöver även en fördröjning innan gasen stängs av, brukar i varje fall finnas på de MIG/MAG svetsar jag kommit ikontakt med.
4KTRB föreslår att du ersätter ett motstånd på 100 Ohm med ett relä med likvärdig resistans (inte en kontaktor) och en skyddsdiod. Kreativ lösning som nog fungerar och tål att testas.

Edit
Vet inte var 4KTRB hittat schemat över motorstyrningen, gäller det för din svets?
Huntsa
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 januari 2022, 23:02:46

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Huntsa »

Jag vet ej vart ritningen kommer ifrån..

Jag behöver nog en lista med delar jag ska beställa och ett schema hur jag ska montera sakerna 😅

Tidsfördröjning på gasen tror jag kanske inte är helt nödvändigt? Min nuvarande pistol har ju en mekanisk ventil i handtaget, då stängs ju gasen av så fort jag släpper knappen..
Nu kommer ventilen sitta inne i svetsen, då kanske jag istället skulle ha en fördröjning innan svetsen aktiveras? Så att gasen hinner fram till pistolen..
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av 4kTRB »

Var du ska få spänningar ifrån eller hur det ska lösas framgår inte direkt av schemat
det är bara principen att låta ett relä dra ett annat relä plus förstås att första reläet
drar med en styr-spänning som kan variera från 3.5V och uppåt.

Sedan får man säkert ha några skyddsdioder lite här och var så exempelvis det
inte blir överspänningar på gaten osv.
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Palle500 »

Börja med att lägga upp en bild på svetsen och typplåt så kanske någon har ett schema?
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av verkstaden »

Varför tar du inte signalen från knappen på handtaget? Den som startar svetsningen alltså?
Huntsa
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 januari 2022, 23:02:46

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Huntsa »

Ja tanken var att ta styrningen från knappen, om jag mäter kablarna som går till knappen har jag 24v tills jag trycker på knappen, då blir det 0v. Jag har letat efter en punkt där jag kan få 24v, mellan återledaren från knappen och -punkten, men jag hittar ingen som ger 24v oavsett vilken trådmatning och styrka som är inställd på svetsen.

Tanken var från första början att ta 230v styrning från effektväljaren/vredet, direkt till magnetventilen. Men hittar inget ställe där det blir samma spänning både på 230v och 400v.

Jag hittar ingen märkplåt, men bifogar lite bilder ifall någon kan utläsa något av dem..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Glenn »

Palle500 skrev: 15 januari 2022, 09:34:13 Du behöver även en fördröjning innan gasen stängs av, brukar i varje fall finnas på de MIG/MAG svetsar jag kommit ikontakt med.
Fast så har han ju inte nu med ventilen i handtaget, så det känns ju lite överkurs.
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Palle500 »

Är väl ingen överkurs att välja ett programerbart relä med lite frånslagsfördröjning när det ändå skall monterad ett relä.

TS bra med många tydliga bilder men jag har svårt att hitta något vettigt på nätet eller via bilderna hur du kan ansluta ett relä för att styra magnetventilen.
Borde ju inte vara den första som byggs om till eourokopling.
Huntsa
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 januari 2022, 23:02:46

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Huntsa »

Nej jag tycker att det borde finnas mer som info, jag har letat men inte hittat något vettigt…
Huntsa
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 januari 2022, 23:02:46

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Huntsa »

Jag har ett ställe på kortet där det är 24v ända tills jag trycker på knappen på svetspistolen, då blir det 0v.
Vad behöver jag för att kunna använda det som styrning till magnetventilen?
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Palle500 »

Sannolikt så är andra änden av kontakten kopplad till jord (0 Volt), de 24 V du ser är en hög signal med hög impedans som inte orkar driva ett relä. Leta efter 12 V på kretskortskontakten ev så är det den röda som går till motorn om nu motorn är styrd på minus sidan?
Du har ju en 12 transformator på kortet, följ ledningsbanorna till diodbrygga och efterföljande glättningskondensator m.m. Där borde du hitta 12 V likspänning (kan vara högre om det inte finns någon spänningsregulator).
Borde även sitta ett kraftrelä som slår på svetsströmmen, där kanske du kan få styrsignal till ett relä som styr magnetventilen?
Huntsa
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 januari 2022, 23:02:46

Re: Styra gasmagnetventil med 3-30v styrspänning

Inlägg av Huntsa »

Tack 🙏🏼
Skriv svar