Styrning av EC Takfläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Styrning av EC Takfläkt

Inlägg av Artesuave »

Hej!

Jag har dragit upp imkanalen på taket och monterat en EC-fläktmotor på taket. ( Modellen heter Salsa 400 C EC).
Hittar inte databladet just nu men den har 230v samt 0-10V styrning. Tror det är samma som denna:
fläkt2.JPG
Jag har även köpt en fläktkåpa utan motor som jag tänker koppla till takfläkten.
När jag läser i manualen så står det PWM 0-10V på utgången till fläkten.
fläkt.jpg
Allt på fläkten styrs via fjärrkontrollen och när jag mäter spänningen på de olika fläkt lägena så får jag följande värden.

0. 0V
1. 3,8V
2. 4,53V
3. 7,83V
4. 10,15V
5.12,2V

Det som gör mig lite fundersam är att den går upp till 12,2V, är det olika slags signaler om det är en PWM 0-10V eller endast en 0-10V.

Någon vänlig persin får gärna förklara för mig.

Jag tänker att det säker går att koppla in den nu direkt och endast köra på de 4 första lägena, vad händer om jag kör på 5e läget?

Skulle kunna sätta ett motstånd så att 5e läget hamnar på 10V men då blir de första två lägena ganska lika i spänning när jag räknade.

Eller behöver jag sätta någon omvandlare i mellan?


Tacksam för alla svar, trevlig kväll!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Styrning av EC Takfläkt

Inlägg av ToPNoTCH »

Är kontrollern avsedd för fläkten borde det ju inte vara problem.

Beroende på impedans kan ju spänningen sjunka när den belastas så det blir annorlunda när du mäter inkopplad jämfört ej inkopplad.

Ett motstånd sänker inte spänningen utan strömmen.
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Styrning av EC Takfläkt

Inlägg av Palle500 »

Vet du att motorstyrningen kan hantera PWM signaler som 0-10 V?
PWM är pulserande likspänning där medelvärdet blir lite så som du mäter. Normalt matar man en likströmsmotor med PWM (via effektslutsteg) för att styra varvtalet.
Att du mäter högre värden kan vara att ditt instrument mäter fel, att signalen inte är 100% dvs omodulerad?
Du har inget oscilloskop så du kan titta på signalens frekvens och modulering?
IMG_3048.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Styrning av EC Takfläkt

Inlägg av Artesuave »

Hej!

Tack för svaren. Jag har tagit fram rätt datablad för fläkten nu och där står det 0-10VDC / PWM.
schema fläkt.JPG
Jag tolkar det som att det borde gå att koppla fläktkåpans PWM ut signal direkt till fläktens PWM in signal.

Jag har inte tillgång till ett oscilloskop men kan se till att låna ett om det rekommenderas av er för att kontrollera signalen.

Vid senare tillfälle kommer jag styra takfläkten med KNX, har effektmätare på spis och ugn som kommer att styra fläkten.
Jag har inte hunnit sätta mig i KNX ännu men det verkar som det är vanligare med 0-10V på styrningen där.
Tänker mest nu om jag ska förberada på en gång och göra om signalen till en 0-10V.

Är det svårt att konventera en PWM signal till 0-10V?
Hittade denna:
pwm to volt.JPG
Kanske bara är en simpel grej eller är det skräp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Styrning av EC Takfläkt

Inlägg av Palle500 »

Gissar att det bara är att koppla ihop och köra.
Även om kåpans PWM "skenbart" ger 12 V så borde inget gå sönder.
Mindmapper
Inlägg: 6370
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Styrning av EC Takfläkt

Inlägg av Mindmapper »

Artesuave skrev: 16 januari 2022, 10:57:25 Hej!

Tack för svaren. Jag har tagit fram rätt datablad för fläkten nu och där står det 0-10VDC / PWM.
schema fläkt.JPG

Jag tolkar det som att det borde gå att koppla fläktkåpans PWM ut signal direkt till fläktens PWM in signal.

Jag har inte tillgång till ett oscilloskop men kan se till att låna ett om det rekommenderas av er för att kontrollera signalen.

Vid senare tillfälle kommer jag styra takfläkten med KNX, har effektmätare på spis och ugn som kommer att styra fläkten.
Jag har inte hunnit sätta mig i KNX ännu men det verkar som det är vanligare med 0-10V på styrningen där.
Tänker mest nu om jag ska förberada på en gång och göra om signalen till en 0-10V.

Är det svårt att konventera en PWM signal till 0-10V?
Hittade denna:
pwm to volt.JPG

Kanske bara är en simpel grej eller är det skräp?
De spänningar du mätt från fläkten är det mest troligt ingen nogrannhet på. Att mäta på en fyrkantvåg (PWM) med ett instrument som egentligen är avsett för att mäta på en sinusvåg kan ge väldigt olika resultat. Det finns två huvudtyper av mätprinciper RMS och TRMS (TrueRMS). Även om man har en TRMS så kan den avvika. Dock kan man ju fundera om fläkten ger ut pulser vid max utsignal. Ger den inte ut några pulser så bör värdet vara rätt.
De flesta multimetrar jag kommit i kontakt med brukar visa ett för högt värde om batteriet börjar vara slut. Se på batteriindikeringen.
0 - 10V är en standardsignal som är väldigt vanlig för att styra olika utrustningar. Billig att åstadkomma men har en nackdel att den är störningskänslig. Därför används den inte direkt ute i industrin.
Står det att EC-fläkten klarar PWM så är det inget problem. Ingångar brukar ha bra marginaler så lite överspänning ska den klara av.
Att göra om PWM till 0-10V signaler är väldigt lätt. Man använder sig av en eller flera RC-kretsar beroende på hur fin man vill att signalen ska vara. Nackdelen med RC-kretsar är att de ger spänningsfall därför kan man behöva kompensera förlusten med op förstärkare. Vill du laborera med sånt behöver du ett oscilloskop, annars klarar du dig långt med en multimeter.
Den du visar är väldigt komplicerad om du bara ska ha PWM - 0-10V. jag skulle leta efter en enklare. Ju mindre grejor dess mindre som kan krångla.
Mäter du elförbrukningen på spis så skulle jag först slå på fläktkåpan med KNX. Styr du fläktkåpan så styr den ju EC-fäkten. Hur du ska styra fläktkåpan blir nästa frågetecken?
Att använda KNX är avancerat och dyrt underhållet blir även komplicerat. Fast har du gjort allt själv lär du klara underhållet också. Har du inte något speciellt skäl att använda KNX skulle jag titta på någon annan lösning, det finns så mycket idag.
Skriv svar