En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anderswien
Inlägg: 53
Blev medlem: 29 juli 2016, 07:47:17

En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Inlägg av anderswien »

Hej. Min gamla ja 24 tummare (vet väldigt liten tv o den enda jag har :D ) lyser bara standbylampan på nu. Dvs den startar ej av att trycka på fysiska knappar eller av fjärr. Är det nån som har en ide vad det kan vara eller lika bra att kasta? Men det skulle vara intressant o veta vad som oftast pajar i tvn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Inlägg av TomasL »

Återvinn och byt till en nyare.
Eftersom det är en NoName, så tror jag ärligt talat ingen kan komma med andra förslag.
Dessutom, även om det skulle vara så, kan du reparera, dvs byta komponenter, löda loss dem från kretskortet utan att förstöra kort och andra komponenter osv.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Inlägg av breflabb »

Jo men något heter den väl, oftast är det Kina tillverkade och då finns det inga reservdelar
förutom standard komponenter.
I ditt fall kan det vara någon elektrolyt i nätdelen
Ta några bra bilder så kan vi titta på dom
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Inlägg av Jimjou »

Jag skulle skruva isär och se om jag kan hitta något uppenbart fel.
Kolla efter svullna kondingar. Om du har tur står det tryckt på kretskortet vilka spänningar det ska vara på vissa punkter, mät och se om det stämmer.
Billiga apparater har ofta kretskort/moduler från generella tillverkare, se om det står någon modellbeteckning någonstanns som du kan googla på.
På vissa monitorer jag har felsökt i fanns det tryckt typ Sleep/Start/power vid kablaget mellan kretskortet för VGA och PSU. Kolla så att något ändras där om det finns något sådant.

Men är den från 2007 kanske det inte är någon större ide på att lägga ner alltför mycket tid på den. Jag skulle inte beställa en massa komponenter till den iomed att nyare och bättre inte kostar så mycket idag.
hsd
Inlägg: 2101
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Inlägg av hsd »

Fungerar skärmbelys ningen, backlight , testa att lysa med en lampa framifrån oc se om Du kan uppfatta en svag bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Inlägg av Icecap »

Jag skulle gissa på att nätdelen är kass.
Ett mycket vanligt fel med dessa är just trasiga elektrolytkondensatorer, speciellt med den ålder.

Om det är för att lära dig och se om du kan hitta felet kan det vara värd att jobba med - men ett TV av den ålder har problemen stående i kö och det vettiga är att byta.
anderswien
Inlägg: 53
Blev medlem: 29 juli 2016, 07:47:17

Re: En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Inlägg av anderswien »

Hej Igen!
Tack för era svar. Misstänkter nätverksdelen. Drog ur kontakten en sväng satte i den igen efter en stund med med onknappen itryckt samtidigt som jag tryckte på en annan fysisk knapp i snabb följd för att att den skulle gå igång. Inget hände först så jag gjorde om det några ggr o så plötsligt gick den igång. Sen funka den bra. Dagen efter likadant dvs dra ur elkontaken o sen samma procedur igen som ovan och den gick igång igen. Idag funka den som vanligt med att sätta på den med fjärren. Tack för era svar, Kan detta vara nätverksdelen som är på g att gå sönder?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Inlägg av säter »

Nätverksdelen?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Inlägg av breflabb »

Beteendet är typiskt elektrolyt beteende.
Alltså dåliga elektrolytkondensatorer i nätdelen.
Lägg upp en bild på den här på forumet
anderswien
Inlägg: 53
Blev medlem: 29 juli 2016, 07:47:17

Re: En no name lcd tv 24 tum från 2007 startar ej

Inlägg av anderswien »

Tack, jag avvaktar med att skruva isär den så länge den funkar nu. Den funkar väl bara några dagar kanske men då återkommer jag. Alltid kul o lära sig nåt nytt tycker jag. Tack vare er här på forumet har jag fixat kondensatorn på kylskåpet för 6 år sen (funkar än) samt en torktumlare också. Hatten av för er :D
Skriv svar