Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
morticia
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 januari 2022, 22:18:16

Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av morticia »

Detta är mitt första inlägg här så jag tänkte börja med att säga hej, så har vi den saken ur världen. :)

Jag har satt upp en kamera som filmar min ytterdörr, mest för att kunna släppa in leverantörer med mobilen och se att allt går rätt till. Det finns färdiga produkter, men jag har kört på en RPi och en webbkamera, vilket fungerar mycket bra. Till detta har jag riggat upp en vanlig elektretmikrofon bredvid ringklockan för att inte ha den högt upp där trafikljuden är högre. Det är ungefär 4 meter sladd och jag har använt vanlig 24AWG, en signal och en jord kopplat direkt till mikrofonen. Mikrofonljudet tas upp av en liten 9V förstärkare som jag byggt själv och som låter utmärkt "i labbet".

Problemet är att jag får så mycket oljud i mikrofonen när mikrofonen ansluts med den långa sladden. Det är mer störningar än faktiskt ljud som når datorn. Jag har förstått att det mest troligt är RF-ljud som tas upp av sladden som funkar som antenn. Så jag tänkte köpa en sladd där signalen är skärmad av en kopparfläta. Flätan tänkte jag använda som jordkabel och löda på dessa på mikrofonen. Men sen då? Elektronikmässigt sett kan jag inget om ljud, så jag började fundera på hur känsliga själva kontakteringarna är om man nu ska göra det "rätt"? Kan man blotta nån centimeter tråd i varje ända och ändå få okej ljud? Behöver jag skaffa en metallåda till mitt lilla förstärkar-kretskort som låter helt rent på skrivbordet? Sladdarna skruvar jag fast i förstärkaren i såna där gröna pålödda terminaler, men borde jag löda dem till kortet istället?

Ursäkta de naiva frågorna, men alternativet skulle vara att experimentera sig fram till bäst resultat och det känns lite väl tidskrävande just nu. Tack!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av MadModder »

Det bästa är att ha förstärkaren precis där mikrofonen sitter, så att signalen genom kabeln är mycket högre än eventuella störningar.
Annars måste du nog ha en skärmad kabel.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5590
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av pi314 »

Välkommen till forumet!

Kanske löser en skärmad mikrofonsladd problemet. I så fall är det nog det enklaste att bara byta din 24AWG mot en skärmad kabel. Mikrofonsladdar brukar vara skärmade.

Om det ändå blir störningar skulle jag tänka så här.

En liten förförstärkare intill mikrofonen, som strömförsörjs via mikrofonsladden skulle minska störkänsligheten betydligt. Kanske kan du flytta din mikrofonförstärkare till mikrofonen?

Bra S/N får man med:
1. Stort S
2. Litet N

/Pi

Edit: Såg att det blev lite repetition av inlägget ovan.
Bjaellerud
Inlägg: 1430
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av Bjaellerud »

Du får nog bygga förstärkaren så den inte förstärker radiosignaler.
Dvs avkoppla de olika stegen,
Det mesta funkar bra i labbet, men i verkligheten behövs mycket mer än det teorin säger.
Din anläggning skall tåla att någon sänder med en mobiltelefon, eller en kommunikationsradio.
Är din förstärkare en NPN transistor so brukar 1000 pF mellan alla benen på transistorn hjälpa.
Är den en op, får man som första steg motkopplar för sigs över 10 kHz.
ett LP filter där miken är inkopplad,

En skärmad mikrofonkabel, är förstås nödvändigt, men hjälpe inte så bra.
det finns skäl till att man i studios och på scen använder balanserade matningar till mikrofoner.
Dvs två ledare som är skärmad. Och balanserad anslutning i båda ändar.

Att bara linda upp mikrofonkabeln på en ferrit hjälper ibland.

Roysan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av MadModder »

Ja, i mikrofoner med fantommatning sitter det en förstärkare i mikrofonen, så att man får ut den balanserade (och högre) signalen direkt.
morticia
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 januari 2022, 22:18:16

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av morticia »

Tack så mycket för väldigt bra svar! Jag kan förmodligen sätta mikrofonen i ett lite större hölje så kretskortet får plats också. Skulle i så fall räcka med max 2-3 cm kabel till själva mikrofonen.

Vad tror ni om mina övriga frågor, om terminering och så vidare bortsett från att undvika lång mikrofonsladd?
guckrum
Inlägg: 1665
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av guckrum »

Kul projekt! Du är rätt på det. Förstärk så nära mikrofonen som möjligt. Några centimeter är helt okej. Använd skärmad kabel. Håll signal- och jordkablar fysiskt nära varandra, inga stora "areor" mellan dem. Parallella ledare tvinnas lämpligen. Kontakter är nog inte speciellt kritiska så länge de ger bra "kontakt": tex teleplugg och RCA är vanliga i "consumer"-audiosammanhang. Skruvplint borde funka helt okej. Det bör bli bra nog, sedan får du testa dig fram om du behöver optimera ytterligare, och det är ju både kul och lärorikt!
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av Jonyverse »

Börja med skärmad kabel. Alla elektretmikrofoner har en FET-transistor inbyggd för att det ska fungera och ger tillräcklig signal för några meter kabel. Med ytterligare linjeförstärkare vid mikrofonen blir det ännu mer störokänsligt. Då kan man dra signalen flera tiotals meter. Över den sträckan bör man fundera på balanserad signal dessutom. Men man ska alltid ha skärmad kabel till ljud tycker jag.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18227
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av 4kTRB »

Se om du kan hitta något intressant här: https://www.sound-au.com/projects-0.htm#mic
morticia
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 januari 2022, 22:18:16

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av morticia »

Utmärkt! Jag ska fixa en liten vattentålig låda att sätta mikrofon och förstärkare i, sen köra skärmad sladd till kameran.Tack igen!
Mindmapper
Inlägg: 6370
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av Mindmapper »

Tänk på att det inte är någon hifi förstärkare du är ute efter. Antar att det bara är talet du är intresserad av!
En högkvalitativ ljudförstärkare kan ha en frekvensgång från 0 Hz till flera 100 kHz.
HiFi normen säger väl 20 - 20 000Hz. Talet ligger till största del i området 300 - 3000 Hz. Ser du till att begränsa frekvensen så att du får med de frekvenser där talet ligger får du bort mycket störningar. 50 och 100 Hz är det mest störningar (brum) från elnätets 50Hz och övertoner av dessa. Över 3000 Hz är det mest brus och andra störande ljud. Får du bort de frekvenser som inte omfattar talet får du bort mycket störande ljud.

Dock inte ljudet från trafiken, det får du bort genom att rikta mikrofonen mot där folk står och bort från där trafikljudet kommer från. Vilket du redan var inne på. Idag så är aktiv störningsborttagning av bakgrundsljud vanlig hos hörselkåpor och mikrofoner i konferensanläggningar, ja även mobiltelefoner. Att få tag på en sådan kan vara en bra ide.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur skärmar man en ljudkrets praktiskt och bra?

Inlägg av Marta »

Gör det inte svårare än det är.

En vanlig enkel skärmad kabel till mikrofonen löser sannolikt poblemet. Gör inget om någon liten bit är oskärmad.

Det kan vara viktigt att kabelns jord inte gör kontakt med annat i mikrofonänden.
Skriv svar