Felsökning av Radiola från 60-talet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vågfällan
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 december 2019, 14:08:40

Felsökning av Radiola från 60-talet

Inlägg av vågfällan »

En transistoriserad radio från mitten av 60-talet har vid försök inget ljud mer än
lite sus eller liknande.
När jag gjorde en snabb optiskt besiktning så såg jag att anslutningarna på denna
15 ohms högtalare hade lossnat från själva högtalaren, alltså fästena som sitter
på plåten. Detta vad jag tror har gjort att någon av kablarna har legat emot plåten
så det är ungefär detta jag till en början har gjort som felsökning. Limmat fast
fästena igen.
Men min undran är då om detta kan ha slagit ut någon av transistorerna innan
högtalaren? Där sitter bl a två stycken AC117 och AC132 och AC127?
Hur troligt är det att felet kan tänkas sitta där?
Bild
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsökning av Radiola från 60-talet

Inlägg av MiaM »

Är det en liten portabel transistorradio, eller är det nån lite mer stationär sak?

Om det är en portabel och det är tillräckligt sent in på 60-talet så är det väl troligt att elektroniken är samma som nån samtida Philips. Då bör det vara lite lättare att hitta schema.

Finns det en DIN-kontakt för att ansluta bandspelare/skivspelare? I så fall prova att skicka in ljud i den för att avgöra om det är tunern eller förstärkaren som är död. Eller så kan du mäta ac millivolt över de två yttre anslutningarna på volymkontrollen för att avgöra om tunern försöker skicka ut nåt ljud.

Det är fullt möjligt att kortis har stekt nån transistor men det kan också vara fel på tunern.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning av Radiola från 60-talet

Inlägg av breflabb »

Ingen bild är i sikte, försök igen :D
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Felsökning av Radiola från 60-talet

Inlägg av StureS »

Vi kan inte se någon bild men kan du löda loss en transistor i taget och mäta den med en multimeter? Det är germaniumtransistorer så jag är osäker om en transistortestare i en multimeter "förstår" en sådan gammal komponent men en vanlig mätning mellan bas och emitter/kollektor åt båda hållen samt emitter-kollektor avslöjar fel (som vi gjorde förr). :D
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsökning av Radiola från 60-talet

Inlägg av MiaM »

Jag kanske har fått detta om bakfoten, men vad jag förstått så har germaniumtransistorer väldigt låg tålighet för backspänning, så det gäller att ha koll på pinout och om det är PNP eller NPN när man mäter.

Jag hade nog hellre mätt likspänningsnivåer kring transistorerna med apparaten påslagen.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Felsökning av Radiola från 60-talet

Inlägg av Oskar »

En tongenerator och en kopplingskonding på 1 till 2uF är välldigt användbar för att peta runt i transistorradios, injicera en börjar LF signal och se vart signalen försvinner. Du kommer dig i alla fall bort mot detektorn och kan se om liv finns hela vägen i LF kedjan.

Sedan är AF11x att misstänka för whiskers, kortslutning på grund av tennkristaller internt i kapslingen. Just AF11x brukar sitta i HF och MF delarna och är de döda får du bara ett knapp hörbart brus med volymen uppdraget på järnet. Kortslutningar på grund av whiskers går att verifiera med hjälp av diodläget eller Ohmläget på multimetern. Kolla mot transistorns datablad.
Skriv svar