Optoingångar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Optoingångar

Inlägg av FormerMazda »

Tänkte bygga en enkel modbus I/O-nod av en arduino MEGA 2560.
Jag kommer sannolikt använda denna till att övervaka en himla massa mikrobrytare för att se status på dörrar och fönster, så kanske jag inte behöver optokopplade ingångar, men det känns som en bra idé ändå kanske.

Jag hittar inte riktigt färdigt att köpa det jag söker, så det är väl bara att bygga.
Men jag tänkte bara spåna lite enkelt med er först, dels om jag kanske missat nåt köpalternativ, men sen en designfråga:
Jag tänker att för att vara kompatibel med övrigt system med PLC som kommer installeras så vill jag driva optokopplarna med 24VDC. Skulle ni ha designeat med motstånd bara, eller ska man lägga till nån zener och lite som extra skydd?
Det kan väl förstås induceras lite i alla ledningar, men om det är nåt nämnvärt vet jag inte.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Optoingångar

Inlägg av TomasL »

Använd MC33972 till detta, perfekt om du skall känna av tillstånden på microswitchar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Optoingångar

Inlägg av FormerMazda »

Klart intressant krets!
Dock ytmonterat, vilket jag inte riktigt har lust eller verktyg till, men det finns ju adapterkort för sånt så det är ju görbart.
Ska suga på den, 2 sådana så har jag alla ingångar jag nånsin kan behöva. Verkar finnas på DIGI-key för 62kr, vilket också är överkomligt.

För jag småfunderade på optokopplare, och ska man koppla den med bara ett motstånd för 24V så är det "mycket" till spillo. Nu mäter jag 0,36W med ett 1,5k motstånd i serie med en TIL113.
Skulle alla dörrar och fönster vara öppna, eller ja, alla ingångar höga så är det gånger 32. 11,5W bara för att detektera. Det känns orimligt.
Jag mäter 1,17V över emittern, kanske kan köra den lägre?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Optoingångar

Inlägg av TomasL »

Problemet med optokopplare är att du måste köra tillräckligt med ström genom dem, så de funkar även om några år, och ja det blir mycket ström.
Fördelen med kretsen jag länkar till är att den i princip inte drar någon ström alls, och att den bara tar upp en SPI-kanal, och du kan daisy-chaina dem, dvs de tar upp 4 pinnar + eventuellt 1 pinne per extra krets, beroende på hur du gör.
Den avstudsar också brytarna, och du väljer fritt NO/NC. Dock personligen skulle jag köra NC, eftersom du detekterar trasig brytare/avbrott i kablage på det sättet.
Den är inte speciellt svår att handlöda heller.
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Optoingångar

Inlägg av FormerMazda »

Jag tänkte aldrig i banorna att en optokopplarlösning skulle dra ström i den häraden. Men den gör ju det förstås.

Ett köp på digikey var ju inte lockande dock:
Subtotal: 124,94 kr
Shipping: 170,00 kr
VAT: 73,74 kr
Total: 368,68 kr

Det är ju inte ovanligt, men det tar alltid emot när summan blir över det dubbla mot det man vill ha.
Man är en smula bortskämd med fri frakt och billig elektronik.

Finns det risker och faktiska nackdelar med att köra helt utan skydd? Bara köra ut 5V från arduinon till brytarna i huset och vända tillbaka?
Det kommer gå i egen slang iallafall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Optoingångar

Inlägg av TomasL »

Inte bra, du får garanterat in en massa störningar.
Hur snabbt behöver du dem, kan ev ha några liggande, dock kan det ta lite tid att hitta dem.
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Optoingångar

Inlägg av FormerMazda »

Det är väl det jag misstänker med..

Bråttom är det ju inte på så vis att jag inte ens börjat med installationsskiktet i huset.
Men sen är jag sån att jag vill gärna köra på när jag fått en idé. Det går ändå inte hur jag ändå gör nu förvisso då jag inte har optokopplare heller om jag skulle gått den vägen.

Du får gärna leta, jag tror jag går den vägen, den kretsen hanterar väl allt åt mig sen, jag ser förvisso kondingar på ingångarna i exemplet, är dessa för debounce eller avstörning eller vad?
= Behöver jag dessa. ;)
Ska ju bara se om ett fönster är öppet, kommer ju inte läsa modbusen snabbare än med 500-1000ms cykel ändå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Optoingångar

Inlägg av TomasL »

Det är väl normal avkoppling och delvis avstudsning.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Optoingångar

Inlägg av Icecap »

Man kör ALDRIG ut VDD till sensorer från ett kretskort!

Man kan som mest köra GND och signal till brytaren, internt på kretskortet finns det då en pull-up varefter det monteras motstånd o diodskydd innan μC-pinnen.
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Optoingångar

Inlägg av FormerMazda »

De kondingarna ska jag väl inte snåla in på då.
vad som helst keramisk typ 10uF duger antar jag?

Icecap:
Så sant, och faktiskt, jag kör alltid med INPUT_PULLUP i arduino när de ska användas som ingångar.
Så brytarna hade fått gå till GND.
Motstånd och skyddsdiod får du gärna visa exempel på. Jag misstänker motstånd i serie med ingången och diod mot .. GND?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Optoingångar

Inlägg av säter »

FormerMazda skrev: 11 januari 2022, 10:32:30 Det är ju inte ovanligt, men det tar alltid emot när summan blir över det dubbla mot det man vill ha.
Svenne brukar väl ha något samköp från Digikey titt som tätt?
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Optoingångar

Inlägg av FormerMazda »

Hade ett varit pågående nu så hade jag hoppat på.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Optoingångar

Inlägg av prototypen »

I mitt orgeljoxeri så används det mycket serieöverföring.
Jag har färdiga kort med 80 ingångar och något som liknar SPI med drivkretsar samma som RS 232.
Ingångar med 47 kOhm + 10 kOhm (=24 volt in), finns 10+10 också.
Har både ytmonterat och hålmonterat.

Finns utgångskort med samma protokoll.

Protte
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Optoingångar

Inlägg av FormerMazda »

Som du har till salu eller för tips på design?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Optoingångar

Inlägg av säter »

FormerMazda skrev: 11 januari 2022, 11:48:22 Hade ett varit pågående nu så hade jag hoppat på.
Nu är det pågående.
viewtopic.php?f=11&t=104326
Skriv svar