Husqvarna spishäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mark07
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 januari 2022, 10:16:22

Husqvarna spishäll

Inlägg av mark07 »

Hej!

Har en Husqvarna induktionshäll (QHI7516N, P/N 94959523101) som är 6 år och nu börjat att krångla. Den visade fel kod E8 och ibland bara E. Båda sidorna var ur funktion. Har kollat av kondensatorerna och ser inget större fel på dem och har kollat lödningen under kretskortet och lösa kablar. Har kollat strömförsörjningen fram till spisen. Hittade på ena kortet att det hade ärgat på undersidan där kontakterna för touchpanelen, så där har jag gjort rent och nu har fått igång den högra sidan, men vem vet hur länge. Någon som har en ide om vad det kan vara som är fel.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av Danny »

Välkommen till forumet

E8 är kommunikationsproblem mellan induktionsmodulen och kontrollpanelen.
Det vanligaste är att det inte syns på kondingarna om de är dåliga.

Här är en tråd:
viewtopic.php?f=2&t=46035
mark07
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 januari 2022, 10:16:22

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av mark07 »

Tack! Har du något förslag hur jag kan felsöka vidare för att ringa in vad som är fel?
mark07
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 januari 2022, 10:16:22

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av mark07 »

Ojdå, missade länken du bifogade. :roll: Men nu har jag läst delar av den tråden och bestämde mig för att testat IBGT:erna och likriktarbryggan på den sida som inte funkar. De verkar vara hela och ingen kortis på bryggan. Och de komponenterna hade samma värden som på den sidan som fungerar. Efter detta så har jag gjort rent kontakterna på kontrollenheten (där man justerar effekten) och modulen och satt ihop allt igen.

Det är alltså den högra sidan som fungerar (två plattor) och det som händer när man slår på spisen är att den visar E8 på båda displayerna först och efter en stund så startar den högra sidan upp och visar 0 och den vänstra visar E på kontrollmodulen (där effekten annars visas). Men nu är jag osäker på vad jag ska kolla av här näst. Tar tacksamt mot förslag.
mark07
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 januari 2022, 10:16:22

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av mark07 »

Update! Efter ha läst tråden en gång till tänker jag prova med att byta alla kondensatorer vid nätdelen. ( 172:- inkl frakt från conrad och då köpte extra så att jag till andra modulen också). Återkommer med rapport.
mark07
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 januari 2022, 10:16:22

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av mark07 »

Update!

Innan jag hann byta kondensatorerna, så slutade högra sidan också att fungera med felkod E8. Och nu efter ha bytt alla kondensatorer utom C205 på båda modulerna fungerar högra sidan men den vänstra funkar inte. När jag använder spishällen så visar den vänstra sidan felkod E. Tänkte jag prova byta kondensator C205 och Viper17L. Någon som har några Viper17L att sälja? Eller kan jag använda mig av VIPER16LN som finns på Conrad?

/Markus
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av Danny »

Viper17L hittar du bla på amazon eller ebay
mark07
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 januari 2022, 10:16:22

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av mark07 »

Jo, jag hittade dem där jag också. Men tänkte om någon i Svedala hade dom i ägorna så man slapp leveranstiden, men nu är de beställda från UK och även beställt kondensatorer till C205. Återkommer med resultat. :)
mark07
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 januari 2022, 10:16:22

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av mark07 »

Byte av Viper17L och kondensator C205 löste inte felet. Den vänstra sidan fungerar inte och samma felmeddelande E8. Så nu har jag bytt alla de komponenter som är markerade på den modulen. Någon som har nått förslag på vad jag prova byta här näst?

Bild
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av Danny »

Vid de gråa plastfilmskondensatorerna har du testpunkter för 5 volten.
Kolla så de är närvarande och stabila.
mark07
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 januari 2022, 10:16:22

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av mark07 »

Jag får bekänna mig slagen och tänker beställa en modul istället. Det börjar ha gått för lång tid för familjen att stå ut med bara två plattor. En fråga bara. Visst är det så att Modulen (3300362609) kan användas antigen på Hö resp. Vä sida bara man kopplar kablarna lika?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av Danny »

Ja, Det är samma modul.
mark07
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 januari 2022, 10:16:22

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av mark07 »

Tack för svar Danny. Hittade en ny modul på Ebay från Tyskland för 97 eur inkl. frakt. Halva priset från att köpa från shop.electrolux.

/Markus
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av Danny »

Det var ett bra pris :tumupp:
mark07
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 januari 2022, 10:16:22

Re: Husqvarna spishäll

Inlägg av mark07 »

Då är modulen bytt och spisen funkar igen. :tumupp: Men från och med nu så sitter ugnen längst ner och jag kommer att isolera i mellan häll och ugn. Och dit med ett ventilationsgaller, så får vi se om det funkar i längden. Tack för all hjälp!

Bild

Bild
Skriv svar