Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av bocadillo »

Jag planerar att använda en DA-omvandlare som en del av ett projekt. Den kommer styras av en teensy, och jag vill kunna ge utspänning i 0-5V-spannet. Tänker att denna skulle passa: https://www.electrokit.com/uploads/prod ... _tds-2.pdf.

Har kollat runt lite, men hittar ingen info om jag behöver kringkomponenter för kretsen. Kan jag rent av använda DA-omvandlaren som den är, förutsatt att den får rätt referensspänning? Andra kloka råd?
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av svanted »

några kondingar och strömförsörjning behövs...
sök på "MCP4821 example schematic"
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Senast redigerad av HUGGBÄVERN 4 januari 2022, 13:00:35, redigerad totalt 1 gång.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av Pucco »

Den har en intern fix referens på 2,048V. Med 3.3V matning kan du bara få 2,048V ut och med 5V matning och Gain=2 blir det max 4,096V.
Vill du ha 5V utspänning måste du ha en extern förstärkare med gain 1,25.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av bocadillo »

Åh Barton! Gillar att han är svinproduktiv och samtidigt tämligen okänd. Ska kolla in hans kretsar, det råkar ju vara en eurorackmodul jag filar på.
Pucco skrev: 4 januari 2022, 13:00:34 Den har en intern fix referens på 2,048V. Med 3.3V matning kan du bara få 2,048V ut och med 5V matning och Gain=2 blir det max 4,096V.
Vill du ha 5V utspänning måste du ha en extern förstärkare med gain 1,25.
Ah, jag trodde jag kunde ta ut samma spänning som jag matar med externt (Alltså 5V). Då kanske en ickeinverterande operationsförstärkarkrets vore lämpligt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

... det råkar ju vara en eurorackmodul jag filar på.
Vad konstigt :roll: .

Jag vill ha en CV-klocka till mina sekvensers. Tänk att spänningsstyra klockan från (ena halvan av) en sekvenser!!!

Jag har arpeggiatorn och digizern från Barton och jag tror åtminstone den ena helt enkelt kör pwm ut som filtreras; alltså ingen DAC.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av bocadillo »

HUGGBÄVERN skrev: 4 januari 2022, 13:44:20
... det råkar ju vara en eurorackmodul jag filar på.
Vad konstigt :roll: .

Jag vill ha en CV-klocka till mina sekvensers. Tänk att spänningsstyra klockan från (ena halvan av) en sekvenser!!!

Jag har arpeggiatorn och digizern från Barton och jag tror åtminstone den ena helt enkelt kör pwm ut som filtreras; alltså ingen DAC.
CV-klocka? En pot för tempo då eller?

Ja, PWM är ju ett alternativ. Tycker det verkar vara lite krångligare att få rena värden i alla frekvenser bara. Det är vad vissa säger i alla fall...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En pot som styr tempoklockan som också styrs av en extern spänning. Vad gäller "rena" spänningar till VCO har jag en quantizer som fixar det.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av ToPNoTCH »

MCP4921/MCP4922 har extern referens.

Jag använder båda modellerna rätt ofta.

Tänk på att den har begränsad utgångsström. Kan vara bra att buffra med OP.
Tänk på att LDAC och SHDN pinnarna måste kopplas.

En annan sak att tänka på är att om du ersätter typ en spänningsdelare eller liknande i ett vanligt schema, så slår en DAC om spänningen mycket snabbare än en potentiometer etc.
Detta kan innebära transienter (spikar) i vissa kopplingar.
Det kan därför vara en bra ide att förbereda för en kondensator (nF storlek) om du gör ett PCB. Lämpligen efter buffer så du inte belastar DAC med inrusningsströmmen.
Det rundar av signalen så du inte får dessa spikar.

Får man inte problem kan man skita i att sätta dit en, men om man beställer ett PCB kan det som sagt vara en bra ide att ha förberett kortet vid behov.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av bocadillo »

Tusen tack för din input, det var exakt denna infon jag letade efter!
ToPNoTCH skrev: 5 januari 2022, 13:58:29 Tänk på att den har begränsad utgångsström. Kan vara bra att buffra med OP.
Tänk på att LDAC och SHDN pinnarna måste kopplas.
Inser att jag behöver räkna på detta mer. Det har varit svårt att hitta bra info om vilken ström en CV-ingång på eurorack behöver. Om vi rent hypotetiskt skulle utgå ifrån att DAC:ens utgångsström skulle räcka, behöver jag något annat istället för en buffer mellan DAC:en och kretsens utgång?

LDAC kommer antagligen styras med en GPIO på teensyn. Behöver dock kolla upp hur jag bör göra med dataöverföringen. Annars jord.

När det gäller SHDN har jag inte riktigt förstått syftet. Är det för att toggla någon sorts strömsparläge?
ToPNoTCH skrev: 5 januari 2022, 13:58:29 En annan sak att tänka på är att om du ersätter typ en spänningsdelare eller liknande i ett vanligt schema, så slår en DAC om spänningen mycket snabbare än en potentiometer etc.
Detta kan innebära transienter (spikar) i vissa kopplingar.
Det kan därför vara en bra ide att förbereda för en kondensator (nF storlek) om du gör ett PCB. Lämpligen efter buffer så du inte belastar DAC med inrusningsströmmen.
Det rundar av signalen så du inte får dessa spikar.
Kretsen är tänkt att drivas av en 7805 som reglererar ner 12V till 5V. Kan den utgöra ett skydd mot transienter?
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av ToPNoTCH »

Generellt brukar man ha låg utgångsimpedans och hög ingångsimpedans Eurorack.
Men det finns ju ingen standard direkt. Man brukar prata om 1K output och 100K input

Om du inte kör med en OP buffer så behöver du åtminstone ett motstånd (1K typ), så skyddar du DAC vid kortslutning till jord iaf.
Jag hade definitivt buffrat med en OP. Du har ju både positiv och negativ matning då det är Eurorack modul.

LDAC är ju bara för att latcha de två kanaliga varianterna av DAC (få dom att slå om exakt samtidigt). Jorda om du inte behöver funktionen precis som du skrev.
SHDN slår av DAC helt. För att spara ström eller om man kopplar in något annat vid den punkten (typ en extern inkoppling eller liknande)

Min skrivning om transienter rör inte matningen.
Det rör mer signalen du styr.
Som exempel gjorde jag en envelope generator till VCA som jag styrde med 4922. När jag slog om från min till max i volym så blev det ett knackande ljud.
För att bli av med det så fick jag lägga in en liten kondensator på DAC utgången, för att få en liten stigtid på styrsignalen. Med en 100% rak flank blev det ett litet överslag (transient).

Det är möjligt att man fixar sådant på mottagande modul i Eurorack världen.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av bocadillo »

Jo, det är nog ingen poäng med att utelämna en buffer.

Hur avaktiverar du SHDN? Är det rimligt att avaktivera i slutet på varje meddelande till DAC:en (Den kommer ju uppdateras i tämligen låga frekvenser), eller ska jag hellre avaktivera med en timer för längre perioder av inaktivitet i MCU:n? Annat förslag?
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av ToPNoTCH »

Varför vill du avaktivera DAC överhuvudtaget ?

När du gör det släpper den utspänningen. Det låter konstigt att avaktivera direkt efter du satt spänningen.
Eller är det något jag missat ?

Det är lättare att svara om man vet vad du tänkt styra.

SHDN finns bara på de tvåkanaliga om jag minns rätt.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Kringkomponenter för DA-omvandlare?

Inlägg av bocadillo »

Bra frågor, inser att jag missförstått funktionen, men hajar bättre nu!

Det är CV för notvärden det handlar om.
Skriv svar