230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
runner
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 januari 2022, 00:33:15

230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av runner »

Hej!

Jag skulle behöva lite guidning när det kommer till reläer. Är nybörjare så ber om ursäkt på förhand kring eventuell märklig terminologi...

Jag har en krets som består av svagström (DC). Denna krets vill jag kunna bryta och sluta med hjälp av en 433 MHz Nexa-mottagare.

Jag har därför köpt en Nexa fjärrbyrtare som skickar ut 230V AC när den får en ON-signal och 0V när den har får en OFF-signal.

So far so good... Jag hade nu tänkt att koppla denna till ett relä som använder 230V AC som styrström (från Nexan). Reläet ska då sluta min DC-krets och jag hade önskat att det är 0 ohm genom reläet på DC-sidan när reläet är draget. Det är också viktigt att det inte blir några strömspikar från styrsignalen som går in i DC-kretsen när reläet drar eller släpper.

Finns det några sådana reläer, i så fall har ni några tips om modellbeteckning samt var man kan inhandla ett sådant?

Stort tack på förhand,
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av TomasL »

Finns mängder av reläer, dock:
Vilken spänning handlar det om?
Vilken typ av last, dvs Resistiv, Induktiv eller kapacitiv?
Vilken är den nominella strömmen i DC-kretsen?
Vilken är den maximala strömmen i DC-kretsen och hur länge varar den?
Vilken är den minimala strömmen i DC-kretsen?
Hur stort får det vara?
Hur skall det monteras och anslutas? Kabelsko, sockel, PCB etc

0 Ohm är en omöjlighet, dock brukar DC-resistansen i en reläkontakt vara några 10-tal mOhm

Dessutom finns det ju Nexa-mottagare med reläutgång i stället.
runner
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 januari 2022, 00:33:15

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av runner »

Tack för svaret Thomas!

Jag är dessvärre ganska grön inom el, så jag beskriver mitt huvudproblem så får vi se om det kan ge oss några ledtrådar.

Problemet som jag vill lösa är att jag vill kunna fjärrstyra mitt luftvärmeaggregat (Bahco ACJ) som är tillverkat i början av 90-talet.

Jag vill kunna ha två olika lägen med två olika temperaturer, ca. 15 grader när man är bortrest och 21 grader när man är hemma. Exempelvis när jag är på väg hem från en semester så vill jag kunna slå på så att huset värms upp till 21 grader 3 timmar innan jag är hemma.

I dagsläget så sitter det en potentiometer på aggregatet som är kopplat till ett styrkort som styr hur mycket värme aggregatet ska skicka ut i huset. I ena ändläget av potentiometern så vill jag minnas att det var 10 kOhm (kall temperatur) och i andra ändläget så var det 47 kOhm (varm temperatur). Jag mätte även spänningen som gick över potentiometern och det visade sig vara likspänning som varierade mellan ungefär 3-9V beroende på hur potentiometern var inställd. (Det var ett tag sedan jag mätte så det är möjligt att värdena inte är 100, men de låg någonstans däromkring iallafall.)

Min tanke var då att sätta ett fjärrstyrt relä och en extra 47kOhms potentiometer parallellt med den nuvarande kopplingen vilket skulle göra att när reläet inte är draget så skulle aggregatet gå via den "nuvarande" potentiometern och då vara inställt på 15 grader.
När reläet sedan dras så skulle den "nya" potentiometern komma in i matchen och vara inställd på ett motstånd som gör att huset värms upp till 21 grader.

Är ni ungefär med på hur jag resonerar, eller vill in att jag ritar en skiss över det?

(Jag köpte faktiskt ett Nexa relä https://www.komplett.se/product/661591#productinfo i tron om att det var just ett relä, men det visade mer vara någon form av strömbrytare då den skickar vidare styrströmmen till lasten när reläet är draget.)

Storlek på relä spelar mindre roll, samt även hur kablarna ansluts. Skruvkontakt kanske dock hade varit att föredra till detta. Likaså gör det inget om reläet ger någon Ohm när det är draget, så länge det inte handlar om kOhm eller mer då det skulle kunna påverka "värmevärdet".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av TomasL »

Ok.
Problemet med vanliga reläer äär att de inte är konstruerade för små strömmar, som det handlar om i detta fallet.
Det byggs alltid upp ett tunt oxidskikt på reläkontakterna, vilket utan speciell teknik, faktiskt kan få reläet att sluta fungera.

Det du behöver är ett sk reedrelä, som, i vart fall mindre lider av denna nackdel.
Dock finns det inga med 230V spole. dock 5, 12 och 24V spole.

Vanliga reläer kan fungera också, men det är inte garanterat.

Exempel på vanligt relä Kjell&Company: 36101
exempel på reed-relä Kjell&Company: 36110
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av jihe »

Sätter du en väggvårta i uttaget slipper du hålla på med 230 V.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av Palle500 »

Köp en Nexa väggbrytare som du sätter väggvårtan i.
Denna med zwave då har du även återkoppling att den slår om
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... la-001551/
Eller en dum Nexa utan återkoppling.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-006173/

Sök själv på nätet att den väggbrytaren du köper verkligen har relä på utgången, det måste inte vara så bara för att det är en on/off funktion.
Sen behöver du en liten 12 VDC väggvårta tex denna
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 2-w-p44382

Eller kör med 5 VDC relä och använd en USB laddare.
Kjell o Co har nog även dom Nexa och även pirat.
runner
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 januari 2022, 00:33:15

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av runner »

Lysande. Nu är jag helt med på hur jag ska lösa det.

Återkommer om det skulle dyka upp några andra frågetecken längs vägen.

Stort tack!
runner
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 januari 2022, 00:33:15

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av runner »

Hej igen,

Nu dök det upp ett litet frågetecken här. Jag var och inhandlade reed-relät idag (https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 0-v-p36110) och det har 8 stycken pin/ben (och inte 4 st som bilden från kjell visar). Har googlat som en galning efter dokumentation på reed-/dilrelä samt partnummer (vr05r241) men blir inte riktigt klok på vilka ben som jag ska koppla in 5V strömmen på.

Vet ni på vilka 2 av dessa 8 ben som strömmen ska kopplas på, samt vilka 2 ben det är som sluter kretsen?

Stort tack på förhand,
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av Palle500 »

Bilden visar även den 8 ben fast endast 4 syns.
https://www.kjell.com/globalassets/medi ... A04D7A99DB
IMG_3058.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av Castor »

Hamlin gör ett relä med samma pinconfig, något att testa med från början med försiktighet.,
https://www.farnell.com/datasheets/1633363.pdf
Edit: Palle hann före
runner
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 januari 2022, 00:33:15

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av runner »

Lysande, stort tack!

Såklart att jag lyckas missa databladet som fanns mitt framför näsan på mig på kjell.com...

Jag undrar dock hur jag vet vilket håll relät ska vara på när man ska hitta rätt pin. Är pin1 enligt databladet den pinnen som är längst till VÄNSTER i denna bild?
https://www.kjell.com/globalassets/prod ... _36110.tif

Lyckas inte heller riktigt tolka databladet för att se var 5V DC ska kopplas in. Någon tanke om vilka 2 pins det kan vara?

Resten borde jag kunna mäta mig till.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av Hobbyisten »

Ringen på kapseln betyder "fram" , så ja den till vänster på bilden är pinne 1. Jag själv är något av en nybörjare men skulle då gissa att du kopplar polerna till din applikation mellan punkterna 1 eller 14 gentemot punkt 7 eller 8. Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 230V relä för att sluta en DC-krets med 0 ohm

Inlägg av Icecap »

På bilden på databladet ser man (om man vet var man ska kolla) att det på vänstre kortändan finns en liten grop på ovansidan och kanske ner på kortsidan.
Denna grop finns (speciellt fanns) på IC-kretsar och markerar definitivt ändan att räkna ifrån.

Den grop finns även på ritningen.

Numera är det ganska vanligt med en ring vid ben nummer 1.
Skriv svar