Snabb Mosfet fråga.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Snabb Mosfet fråga.

Inlägg av sjn »

Hej!

Har en laptop laddare till en Surface Pro som inte fungerar. Ringat in en liten Mosfet men jag känner mig inte helt säker. Verkar fungera som den ska när jag testar source to drain, och öppnar om jag ger volt på gate etc. Men jag får ibland, inte alltid mellan 1.3V och 1.9V mellan drain - source i diod läge.

Ni som har mer koll än jag, är jag hemma i felsökningen eller tänker jag fel någonstans? Känns som lite ovanligt fel om det är det?

Mvh Stefan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Snabb Mosfet fråga.

Inlägg av Klas-Kenny »

Om du har Gate flytande när du gör dina mätningar så kan transistorn få för sig att öppna sig lite eller helt allt utefter omständigheterna.

Om du kortsluter Gate till Source så borde fenomenet försvinna.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Re: Snabb Mosfet fråga.

Inlägg av sjn »

Tack.

Det stämmer bra. Då kan jag räkna denna som hel?

Satte in 18 volt till utloppet på transformatorn och då blev det varmt i detta område och den drog 2 amp utan problem, när jag tog loss mosfet'en så gick det ner till 0.04 så förbrukningen försvann med Mosfet.
Erkänner villigt att jag inte har koll på detta så kanske någon tankevurpa här? Går det bra att dra in volten på utgången?

Ingen kortslutning om jag mäter mellan utgångarna men ändå så drar den massa amp om mosfeten är i?
(självklart enklare att köpa ny laddare men kan kanske lära mig nått )
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Snabb Mosfet fråga.

Inlägg av Klas-Kenny »

Förmodligen är transistorn hel, men någonting den styr eller som styr den, sönder.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Re: Snabb Mosfet fråga.

Inlägg av sjn »

Tack för svar!

Tror att jag hittat hem, halva stora resistorn vid Mosfet'en blev varm och verkar inte vara så mycket till motstånd. Har noll koll vad R030 är i ohm men 0.1 känns nog inte troligt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Snabb Mosfet fråga.

Inlägg av Klas-Kenny »

R030 betyder 0,03 Ω, så inget konstigt alls att det inte är mycket till motstånd.

Förmodligen shunt-motstånd för strömmätning.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Re: Snabb Mosfet fråga.

Inlägg av sjn »

Jaha.. Jo, det verkar ju stämma, tänkte att det borde vara 0.3 som absolut minst, men om det är 0.03 så är det ju inte så konstigt om mätaren visar "fel" :(
På det igen då :)
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Re: Snabb Mosfet fråga.

Inlägg av sjn »

Fick en liten tid över och kunde inte hålla mig borta från att felsöka denna transformator lite till :) Har köpt en ny redan men som man ser av frågeställningen så är jag nybörjare men villig att lära mig mer.

Har bland annat lärt mig att denna inte har någon urladdningsmotstånd för stora kondensatorn och att den håller spänningen 300volt + väldigt länge... Autch!

Nu felsökte jag ena chippet och har därför en fråga med Ohm vs diod mätning.
Jag får 89 ohm på ben 2 och 100 ohm på ben 3 mot jord.
Mätare1.jpg
Om jag istället mäter i diod läget så får jag beep och 0.081 volt på ben 2.
Mätare2.jpg

Har svårt att bedöma om runt 100 ohm i denna krets är rimligt? Antar att diodmätningen endast säger samma sak? (80-100 ohm).
Tog bort kretsen för att testa och då får jag 0.660 i diodläget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Snabb Mosfet fråga.

Inlägg av Mindmapper »

Ohm mätområdet använder en låg mät-spänning/ström för att inte skada halvledarkomponenter under resistansmätning. Det innebär att halvledare inte kontrolleras tillförlitligt med resistansmätområdet.
Istället införde man ett diodmätområde (halvledarmätområde). Det som är intressant vid mätning av halvledare är spänningsfall i framriktningen. När du mäter får du svar i mV eller V.
0,660V eller 660 mV är ett helt ok värde på ett framspänningsfall för en kiseldiod övergång.

Om du mäter med andra komponenter i kretsen vet du ej vilka vägar mätströmmarna väljer och du har svårt att dra slutsatser av mätningen.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Re: Snabb Mosfet fråga.

Inlägg av sjn »

Om du mäter med andra komponenter i kretsen vet du ej vilka vägar mätströmmarna väljer och du har svårt att dra slutsatser av mätningen.
Tack för svar. Jag mätte alltså pinnarna på chippet "random" se om jag hittade något som står ut. Har tyvärr inget att jämföra med.

Två av pinnarna gav alltså väldigt lågt värde vid diodmätning. Lägst 0,080. När kretsen var bortplockad så var det 0.600 på samma pad där kretsen suttit vilket som sagt låter helt ok.
Hittar inget datablad på kretsen så lite svårt, men borde kanske mätt mellan benen när den var lös. Ingen av de andra benen gav ju låga värden när kretsen satt på
plats så att ta bort chippet ändrade ju mycket.

Huvudfrågan är om man ska tro att man kanske hittat felet här eller om det är rimliga värden trots allt?
Skriv svar