Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av gkar »

Glenn skrev: 11 januari 2022, 08:42:39
breflabb skrev: 10 januari 2022, 14:06:31 Det är inte många CD spelare från 80-90 talet som kunde
läsa brända skivor
Dom flesta kunde det skulle jag säga.

Däremot kan dom inte alltid läsa CDRW.
Ja, de skivorna som har guldlager funkar oftast bra i äldre spelare(Kostade runt 1996 ca 60 sek/st i 100 pack), de blåaktiga traxdata funkar nästan lika bra, men av de skivor som gått att köpa de senaste 15 åren som är gul/grönbleka funkar det sådär... Så ta fram dina 20-25 år obrända skivor och bränn!
Bränn med låg hastighet om det är för en kinkig gammal CD spelare.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av breflabb »

Tyska Vebatim skivor fungerade bra också, men det är samma där om man
vill ha störningsfria så skall man egentligen lägga lite mera tid och bränna
med 1-1 hastighet. Sedan tycker jag att brända skivor är så förbaskat känsliga för små repor
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av Glenn »

Jag kör fortfarande CD-växlare i ena bilen och bränner skivor till den, det är stor skillnad på vilka skivor man använder, alla "funkar" men det trasslar med flera sorter, nu kör jag maxellskivor som fungerar perfekt,
men jag fyndade obrutna förpackningar med några printable-skivor av nåt känt märke på loppis, dessa fungerar väldigt dåligt, däremot fungerar samma skiva bra i min "hemmaspelare" som är ännu äldre.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av stoffe »

nä CDRW används ofta här, jag försöker hitta en annan CD-spelare tänkte jag. I vår och sommar börjar loppisarna komma igång ordentligt oxå. Men den här modifikationen skulle vara kul att göra för att lära sig.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av stoffe »

Men när CD-spelaren inte ens kan läsa CD-R så blir det hela rätt så jobbigt. Jag har bara lyckats med några gamla skivor som är brända på Kodak Gold skivor i lägsta hastighet.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av gkar »

Jag har samma erfarenhet. Kodak gold brukar funka bra. Fortsätt med dem, och lägsta brännhastighet!
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av MiaM »

DVD-spelare och gissningsvis de nyaste CD-spelarna använder "datorenheter" med IDE/PATA eller rent av SATA. Men alla äldre enheter använder proprietära grejer. Det finns till och med enheter som mekaniskt har samma mått som datorgrejer men elektriskt är proprietära, hittas t.ex. i Philips audio-cd-brännare.

Min erfarenhet från nån DVD-spelare och nån DVD-brännare är att enheterna funkar att ansluta i en dator men saknar oftast ejectknapp. Utgår från att det omvänt går att stoppa in en datorenhet i dessa ställa-vid-TV:n-burkar, men har inte provat själv. Mekaniskt sett så kan luckan osv vara special dock, så man får leva med att den inte stämmer.

För gamla ljud-cd-spelare så är det väl bara toppmodellerna som har nämnvärt värde? De lite enklare men ändå hyggliga modellerna brukar loppisarna vara översvämmade av. Eller så kanske loppisarna slutat ta emot dem rent av? Värt att tänka på är om man t.ex. vill använda samma fjärrkontroll till en CD och en Receiver. Jag har en Technics reciever och den matchande CD:n blev dålig. Närmaste loppis hade några olika modeller, och jag tyckte att jag kunde lika gärna köpa nån "roligare" maskin för nästan samma struntsumma, så jag köpte en Panasonic med matchande design men med karaokefunktioner (mikrofoningångar, CD+G osv). Det visade sig att den har andra IR-koder så den gick inte att styra med receiverns fjärrkontroll. Inget större problem i mitt fall, men värt att komma ihåg.

Angående bränna skivor så lär det inte bara vara läsbarheten som skiljer mellan olika skivor utan även brännbarheten. Om jag fattat rätt så funkar det inget vidare att bränna "snabba" skivor med en gammal trött långsam brännare. Det kanske går att bränna snabba skivor sakta med en snabb brännare dock.

Gravt sidospår: VIlket år som helst ska jag orka prova att bränna nåt med min Kodak Photo CD Writer, en 1x SCSI-brännare som är stor som en svullen hemma-hifi-spelare, men datorbeige.
Skriv svar