Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av stoffe »

God fortsättning på er alla!

Jag undrar hur man går till väga för att modifiera min gamla Technics CD-spelare från 1991 för att få en S/PDIF-utgång? Coaxial RCA-hona hade jag tänkt mig eller Toslink. Hur som helst, jag har hittat ett serviceschema.

https://www.vintageshifi.com/repertoire ... Manual.pdf

Jag har en DAC som heter Technics 6623B men där hittar jag inget vettigt om vad som kan vara en digital igång som kanske kunde konverteras till en S/PDIF utgång. Jag har även sett på något forum att någon hittat en I2C-buss som de konverterat till S/PDIF, exempelvis här https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.342686/ med ett TTL till Coax schema till och med.

Jag gör detta bara för att jag ska lära mig och för att jag vill testa lite vad CD-spelaren går för.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av ToPNoTCH »

Du behöver hitta I2S bussen (inte I2C)

Jag hade kollat upp de DAC-chip som sitter i spelaren. Troligen kan med hjälp av pinnarna på det chippet klara ut lite saker.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av Marta »

Fanns det en annan i övrigt mycket lik modell till ett högre pris med denna utgång när den var ny? Skaffa i så fall servicemanualen till denna och jämför.

Med tur är det bara att bestycka de tomma komponentplatserna på kortet och borra ett hål för kontakten. Skulle knappast tro de har låtit göra olika chip med/utan denna utgång.

Har Du ett scope så spela en skiva och proba pinnarna runtom kretsarna och se om Du hittar S/P-DIF på någon av dem. Den är hyfsat lätt att känna igen.

I värsta fall får Du bygga på något som skapar S/P-DIF från det som finns. Du har signalerna på pinnarna 34, 35, 36 på befintlig DAC. Om det är exakt vad som kallas I2S idag vet jag inte, men sannolikt något liknande i varje fall.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av stoffe »

Jag upptäckte att denna CD-spelare inte kan läsa brända CD-skivor. Tror jag letar upp en annan CD-spelare att modifiera istället. Tack för era bra inputs, det är alltid lärorikt att höra era svar här på forumet!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av breflabb »

Det är inte många CD spelare från 80-90 talet som kunde
läsa brända skivor
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7149
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av psynoise »

Från 90-talet borde det finnas många för de som jag har ägt har kunnat spela brända skivor.

Följande är jag säker på har fungerat:

Pioneer PD-S901
Denon 2000f
Denon 2500
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av Jonyverse »

Marta skrev: 1 januari 2022, 09:39:08 Fanns det en annan i övrigt mycket lik modell till ett högre pris med denna utgång när den var ny? Skaffa i så fall servicemanualen till denna och jämför.

Med tur är det bara att bestycka de tomma komponentplatserna på kortet och borra ett hål för kontakten. Skulle knappast tro de har låtit göra olika chip med/utan denna utgång.
Jag hade en Technics CD-spelare utan digital utgång. Skillnaden på modellen över för 1000 kr mer var att den hade digital utgång. Och precis som du skriver Marta var det bara komponenter för en tia som saknades. Samma kort och allt i övrigt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av rvl »

Hoppas du hittar vad u behöver för modifieringen. ...och dokumenterar den här.

Off topic. Det fanns ju fickränare också där en modell var programmerbar medan en annan inte. Samma kretskort bara ett par knappar saknades på den icke programmerbara.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av Glenn »

breflabb skrev: 10 januari 2022, 14:06:31 Det är inte många CD spelare från 80-90 talet som kunde
läsa brända skivor
Dom flesta kunde det skulle jag säga.

Däremot kan dom inte alltid läsa CDRW.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av Hobbyisten »

stoffe skrev: 10 januari 2022, 11:24:35 Jag upptäckte att denna CD-spelare inte kan läsa brända CD-skivor. Tror jag letar upp en annan CD-spelare att modifiera istället. Tack för era bra inputs, det är alltid lärorikt att höra era svar här på forumet!
En enkel lösning är ju att köpa en cd-drive avsedd för datorer, av lite senare märke då så borde alla skivor fungera. Utsignalen tappar du av från hörlursutgången till en liten audiostärkare med högtalare. Just så har jag vid sängen för att kunna lyssna på musik med mediokert ljud. Driven fick jag, och stärkarsetet hittade jag i återvinningen. Allt beror på vilka krav du har. Min senaste cdspelare kajkade ihop och har inte haft nån lust att greja med den. Nya grejer är ibland :tumner:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av breflabb »

Glenn: Är inte det också en bränd skiva.
Jag sa " Brända skivor" CDRW ingår i det facket
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av Gizmo »

Apropå att inte äldre cd-läsare kan läsa äldre skivor.
Själva cd-läsardelen av dom är väl rätt standardiserad? Trodde jag iaf. Det är väl i princip samma kontakter (EIDE eller SATA) i en spelare som i en läsare till datorn?
I så fall borde det bara vara att byta till en nyare skivdel om den gamla inte gillar vissa brända skivor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av Glenn »

breflabb skrev: 11 januari 2022, 16:24:44 Glenn: Är inte det också en bränd skiva.
Jag sa " Brända skivor" CDRW ingår i det facket
CDRW är en väldigt liten delmängd av "brända skivor".

Halvovanliga då, mycket ovanliga idag.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3519
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av breflabb »

NIX, ganska stor missbedömning
Det var någon som uttryckte sig på detta forum om videoapparater " finns det någon som lagar video fortvarande"
Dom är väl utrotade ?? Men vi som håller på är glada att så inte är fallet.
Bara förra året 2021 så har jag lagat 11 stycken video och kombinerat dvd/dvdr
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7149
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Modifiera Technics CD-spelare från 1991 för att få S/PDIF utgång?

Inlägg av psynoise »

TS kan säkert överleva utan CDRW. Bättre att satsa på kvalitets CDR och bränna med låg hastighet i de fall man vill lyssna med CD-spelare.
Skriv svar