Frekvensomriktare till 3-fas elmotor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mikber
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 januari 2021, 13:28:21
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Frekvensomriktare till 3-fas elmotor.

Inlägg av mikber »

Du har rätt. så står det. Jag kan ej detta. Fungerar den inte till en trefas motor om man kopplar om den till deltakoppling (tror jag det heter). ??
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Frekvensomriktare till 3-fas elmotor.

Inlägg av säter »

Det ska fungera.
Först måste du försäkra dig om att motorn går att koppla om.
mikber
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 januari 2021, 13:28:21
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Frekvensomriktare till 3-fas elmotor.

Inlägg av mikber »

Det fungerar med de motorer jag har att välja på. Jag skulle helst ha en 1,5hk eller en 2 hk motor. Nu har jag några 1 hk samt möjlighet att köpa en 3hk. De ska vara rätt lågvarviga. ca 900 v/m.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Frekvensomriktare till 3-fas elmotor.

Inlägg av Borre »

Här har du en kort manual som visar hur du ställer in ström, spänning osv.

https://download.schneider-electric.com ... _AnvManual
mikber
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 januari 2021, 13:28:21
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Frekvensomriktare till 3-fas elmotor.

Inlägg av mikber »

Tack, men jag har just den frekvensaren i 1,5kW utförande och där står det ju tydligt hur man gör, men om jag köper den från Kina så går den troligen inte ställa om eftersom inget sådant nämns i manualen. Eller fattar jag fel? Funderar alltså om jag ska köpa den för jag kommer eventuellt köpa en 900 varvs 3hk-motor. Har inte hittat en svagare på 900v/m...
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Frekvensomriktare till 3-fas elmotor.

Inlägg av Prins Valiant »

Jag vill direkt avråda ifrån att importera denna från Kina....Notera, det står inte ett ljud om att den är CE-märkt, och får därmed ej kopplas in i Europa. Det räcker ej att den ser välbyggd ut, vilket den gör. Det blir du personligen som för in denna produkt in i EU och är därmed ansvarig för att den uppfyller EU förordningar gällande elektrisk utrustning, så även eventuella skador på person eller material (brand). Precis som de som köper en telefonladdare för 25 kronor i Kina och huset brinner ned.
När det gäller inställning så har du parametrar P01 till P07 som gäller motordata. Samtliga dessa måste ställas. Om du däremot väljer exempelvis en Schneider och en del andra fabrikat har dessa en autotuning som skall genomföras och du får dessutom en manual på svenska hur igångkörning skall gå till.

Man ställer vanligtvis aldrig någon motorström, men man måste alltid ställa minfrekvens, maxfrekvens, motorspänning, motorns nominella frekvens, synkrona varvtal och därefter ställer man något som heter v/f -kurva. Något som en del bättre klarar med autotuning, vilket oftast sker med löskopplad motoraxel.
Denna instruktion har inte ett enda kapitel om hur du skall justera den, d.v.s. få en korrekt v/f kurva som medför en stark men ej överhettad motor.

Har man erfarenhet från omriktare, är det inget problem, då vet man hur dessa parametrar skall ställas.
Jag hade ej heller satsat på en 1-fas omriktare för att koppla om motorn till 3 fas Delta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare till 3-fas elmotor.

Inlägg av TomasL »

Nja, du ställer alltid in OL-ström för motorn, samt om du skall köra i vektordrift även nominell motorström.
Autotuning vilket är nödvändigt vid vektordrift, sker för det mesta med stillastående motor, då det är rätt vanligt att man inte kan koppla bort lasten.
Sedan har du fullständigt rätt i att ge fasiken att importera från Kina, då det är fullständigt omöjligt att veta vad man får, och vilka problem man får på köpet.
I värsta fall brinner kåken ned.

Jag har nog några 1,5kW kapslade omformare liggande, dock 3-fasomriktare, om TS är intresserad.
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Frekvensomriktare till 3-fas elmotor.

Inlägg av Prins Valiant »

TomasL, om vi tar den aktuella omriktaren, i vilken parameter ställer du strömbegränsning?
En omriktare har en strömbegränsning, men denna gäller för omriktarens märkström, ofta x1,5 under begränsad tid, men ej för motor.
Jag har arbetat som ingenjör med omriktare i över 40 år från de minsta till 800kW, och jag måste påstå att en korrekt v/f kurva, tuning, sker med obelastad motor. En svarv som bara fritt roterar är tillräckligt obelastad för att utföra en acceptabel v/f kurva vid vector control, open loop. Det är ju magnetiseringsströmmen vid olika frekvenser som skall justeras. Sedan kan man naturligtvis köra den amerikanska metoden, köp en kraftig omriktare, då blir tuningen mindre viktig.

Som tidigare nämnts, att importera är inte bra. Du som importör blir ansvarig, och en seriös elektriker kommer att neka att installera den eftersom CE godkännande saknas. Europa har ganska många normer som måste uppfyllas, och vilka den uppfyller skall finnas beskrivet i CE-dokumentet. En behörig elektrikern får ej ansluta sådant material till nätet!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare till 3-fas elmotor.

Inlägg av TomasL »

De omriktare jag jobbar/jobbat med körs i CT/Vektordrift och då måste du ställa nominell motorström och nominell motoreffekt, därefter körs en autotune på omriktaren med stillastående motor, av den enkla orsaken att motorn inte kan kopplas loss från lasten.
Man ställer dessutom in max motorström, så omriktaren vet när motorn blir överbelastad, förutom det så är det också maximal ström som omriktaren kan lämna, och det beror på driftsförhållanden.
Men olika omriktare har ju olika funktioner, så det som gäller ett fabrikat, gäller inte det andra.

Dock, har bara använt ABB ACS850 och Allen Bradley/Rockwell PF753 och PF525 upp till 104A/55 kW, och det har väl blivit ett par hundra stycken.
Skriv svar