Ljudbandspelare AKAI GX-4000D spelar för snabbt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 317
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Ljudbandspelare AKAI GX-4000D spelar för snabbt

Inlägg av helmut »

Har en lika dan men för flera år sedan fick jag sätta upp gummihjulet i svarven och sedan lägga på ett nytt lager gummi. Fick också samma problem med att gummit blivit för hårt.
Intressant bandspelare för om jag leder ljudet från försteget och in i bandspelaren och kopplar in slutstegen till bandspelaren får jag bättre ljud än om ljudet går från Cd spalaren in till förstegen och sedan till slutstegen.
Pband
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 december 2021, 15:15:22

Re: Ljudbandspelare AKAI GX-4000D spelar för snabbt

Inlägg av Pband »

Jag fick det att funka tack vare er! Tack så mycket för hjälpen. Det var precis som sades att jag behövde skruva loss hylsan på kapstanaxeln och dra loss hylsan. Nu spelas musiken i normal hastighet och jag kan ha höra att det är T-Rex. Tanken var ju att sälja spelaren men nu när man fick det att fungera blev man ju sugen att behålla den. Tack än en gång!
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ljudbandspelare AKAI GX-4000D spelar för snabbt

Inlägg av Prins Valiant »

Jag vill passa på att säga att jag har en gammal Sony TC377 som jag renoverade genom att byta samtliga remmar och fram för allt byta gammal torr olja mot ny.
Går man in på nätet och söker exempelvis AKAI "GX4000D belts" så hittar man flera leverantörer, speciellt i England, som säljer kompletta satser med drivremmar på Ebay, men även kapstanrulle. Ge er gamla rullbandspelare nytt liv. Visst kan man ibland hitta en O-ring som passar, men det är en annan gummikvalitet med för mycket flex.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ljudbandspelare AKAI GX-4000D spelar för snabbt

Inlägg av MiaM »

Gammal tråd, men: Bandet kan vara inspelad på en annan bandare som klarar ännu lägre hastigheter.

De vanliga är 19, 9,5 samt 4,75 cm/sek, men det förekom även ytterligare en halvering. T.ex. har väl alla Uher Report fyra hastigheter.

För proffsbruk fanns också 38 och till och med 76cm/sek.

Dessa hastigheter gäller västvärlden efter andra världskriget. Tyskarna körde metriska hastigheter så de första rullbanden körde 25cm/sek för tal och 100cm/sek för musik. Efter att de förlorade kriget så flyttades bandspelarfabriken till Sovjetunionen. Vet inte om de körde samma hastigheter som tyskarna gjort eller om de valde samma som amerikanarna valde. (De hastigheter vi har är alltså avrundade och översatta från tum-mått. Märkligt nog så är tum-måtten inte särskilt jämna heller, 15/16"/sek osv.).
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Ljudbandspelare AKAI GX-4000D spelar för snabbt

Inlägg av Jonyverse »

Tum-hastigheterna utgår från det ganska jämna 30" som delat blir det något mer sansade 15". Ytterligare delat de mer ekonomiska 7,5", 3,75 osv. vartefter bandspelare och band utvecklades. I cm räknat blir ju alla hastigheter då väldigt ojämna siffror.
Om historien gjort att vi alla talade tyska skulle bandspelarhastigheterna förmodligen utgått från 100 cm/s och halveringar av detta.
Kanske skulle då hemmabandspelare i detta paralelluniversum haft hastigheterna 25 och 12,5 cm/s. Och kassetterna kanske 6,25 eller 3,12 cm/s. I det första fallet skulle redan de första kassettspelarna uppfylla hifi-normen och 3,12 skulle vara en bra avvägning mellan speltid och talkvalitet.
helmut
Inlägg: 317
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Ljudbandspelare AKAI GX-4000D spelar för snabbt

Inlägg av helmut »

Kommer ihåg att på min AKAI bandspelare av samma modell höjde bandspelaren nivån på högra mellanregistret och diskanten så det kan vara det som gör att du tycker att bandspelaren går för fort. På min förstärkare hade jag en ingång för bandspelare så jag kunde låta ljudet gå från förstärkarens skivspelaringång och in till bandspelaren och från bandspelaren till slutsteget i förstärkaren. Tyckte att ljudet blev bättre men tror knappast att det finns en förstärkare med a och b uttag så att man kan spela in med första tonhuvudet och sedan kontrollysna inspelningen från avspelningshuvudet.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ljudbandspelare AKAI GX-4000D spelar för snabbt

Inlägg av MiaM »

"men tror knappast att det finns en förstärkare med a och b uttag så att man kan spela in med första tonhuvudet och sedan kontrollysna inspelningen från avspelningshuvudet." - alla förstärkare där det står "monitor" på bandspelarväljarna har denna funktion. En annan variant där denna funktion också finns är om man har en input select och en separat rec select.

En tumregel är att om det är separata reglage för att välja bandspelare och "inte bandspelare" på en förstärkare så har de ofta denna monitorfunktion. Om det är samma reglage för att välja alla ingångar (och våglängder osv om det är förstärkare kombinerad med radiodel) så kan man vara nästan säker på att det inte finns någon monitorfunktion. Typiskt vanligt dels på de flesta europeiska apparater från sjuttiotalet och äldre samt på enklare icke-europeiska apparater över alla åldrar, och också rätt vanligt på modernare apparater från när bandspelare började bli ovanligt/omodernt. Oavsett vilket så har de flesta trehuvudsbandspelare också hörlursuttag så i värsta fall kan man använda hörlursuttaget för a/b-lyssning.

När trehuvudsbandare började dyka upp bland hemmagrejer så fick europeerna med DIN-kontakt tänka till lite. DIN-kontakten var hos vissa tillverkare (t.ex. Philips, UHER, Luxor med flera) kopplad så att pin 3+5 alltid var line-signal åt båda hållen, medan 1+4 var för svagare signaler. På så vis kunde man parallellkoppla valfritt antal bandare (inom rimliga gränser) för att kunna kopiera åt valfritt håll. Men detta funkade inte med trehuvudsbandare, varpå åtminstone Philips satte ytterligare en DIN-kontakt på både bandspelare och förstärkare, märkt "monitor", som skickade linesignal från bandspelaren till förstärkaren oavsett om bandspelaren spelade upp, in eller gjorde nåt annat. Lite opratkiskt med dubbla DIN-kablar men ändå mindre mängd kontakter att koppla in än RCA-kontakter, och de som var märkta TAPE gick fortfarande att parallellkoppla för att kopiera i valfri riktning.

#infodump :D
Skriv svar