Logger för spänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Logger för spänning?

Inlägg av ojjan »

Hej,

Har ibland lite märkliga fenomen i anläggningar som ofta sitter i gamla byggnader och nyttjar befintligt kablage.

Jag tror att detta kan vara pga störningar/gammalt kablage eller liknande.

Det handlar om rs485 buss samt spänning på 12-24Vdc.

Skulle velat hitta någon form av logger för både rs485 och spänning.

Felen kan uppkomma 1 gång i veckan eller liknande, så gissar på att de blir svårt att bara slänga upp mätutrustning och sitter och titta.

DVS, har ni några förslag på utrustning som med fördel kan placeras utan dator och rulla någon vecka? Där finns 12-24Vdc att tillgå, så det skulle funkat att koppla på enheten där.

Har hittat denna, https://www.pokitinnovations.com/pokit-meter/ som vet skulle kunna lösa problemet. Vad tror experterna?
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Logger för spänning?

Inlägg av Dalmas »

Blir ju lite följdfrågor; Hur många mätpunkter kan skapa problem? En eller flera 12-24V ledningar som måste loggas? Om det är bara en som ska loggas så kan man ju använda oscilloskåpdelen och ställa triggen på fallande samt ex.vis 10V om det är 12V som är nominella.
Värre med RS485 bussen. Hur som helst, jag skulle börja med att logga spänningen och ta det därifrån. Om den är ren o fin under ett par veckor trots problem som sker så får man börja snegla på bussen.
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Logger för spänning?

Inlägg av ojjan »

Hej!

Tackar för svar.

Det är i normala fall 1 spänningsagg som går runt till alla enheter, med bussen.

Jag tänker också att logga spänningen under ett tag skulle varit ett bra första steg.

Behöver någon utrustning för detta, förslag?

Gärna batteridriven, alt. 12-24Vdc driven.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Logger för spänning?

Inlägg av Glycol79 »

Just 12V och RS-485 får mig att tänka på inbrott/passage anläggningar. Är det sådana du har problem med ? Och hur yttrar sig problemen?
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Logger för spänning?

Inlägg av ojjan »

Hej,

Stämmer.
Det handlar inte om ett specifikt problem.
Det handlar om fel som man endast ser på en specifik anläggning. Felen som kommer är alltså ett fel som inte har sets tidigare, och inte uppkommer på andra anläggningar heller.

Därav har jag "uteslutit" systemet och vill därför lägga lite energi på spänning/kabel/yttre störningar.
(Har även varit att systemet som satt har samma fel som det nya systemet som sätts upp får, fast det är olika fabrikat)

Men tror att jag får beställa den där pokometer, om ingen har något bättre alternativ?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Logger för spänning?

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag skulle börja med att kontrollera biasing och terminering. Vid låg baudrate är termintering inte jättekritiskt men med knasig biasing kan man få jätteskumma fenomen. Mät med oscilloskop.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Logger för spänning?

Inlägg av grym »

logga dc för okända saker är lite halvjobbigt, man bör veta hur pass små, korta, störningar det kan vara
antingen får man logga rubbet och leta manuellt eller liknande
eller ha en sak som fångar fel och tar det på det sättet
ex ha något som känner av om spänningen sjunker under säg 8v för en 12v system och loggar när

enklaste formen av loggar jag annvänt har varit ett ljudkort, där jag petat i inkommande så man har dc in och sedan skalat ner spänningen så det funkar
och sedan helt enkelt spelat in massor av timmar för att leta efter en sak
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Logger för spänning?

Inlägg av ojjan »

Termineringen sitter där. Biasing borde vara inbyggt tänker jag, men detta får kollas upp.

Jag famlar lite efter halmstrån, och ofta kan jag inte själv ta mig till anläggningen fysiskt. Så om man enkelt kan skicka en "loggningsappart" ut till installatören så hade det varit smidigt.

Den "logger" jag har hittat känns väldigt enkel, frågan är bara om den är för enkel..

https://www.pokitinnovations.com/pokit-meter/

Tack för svaren!
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Logger för spänning?

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har varit med om mediaomvandlare som satt i en liten skrubb och matades via stickpropp från ett uttag som bara hade spänning när ljuset var tänt.

Edit: I en fabrikslokal alltså.
Skriv svar