Pulser PNP eller NPN

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Pulser PNP eller NPN

Inlägg av wiklis »

Den ena sorten lämnar ifrån sig en signal vid aktivering och den andra sänker till noll vid aktivering.
Vilken är vilken?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pulser PNP eller NPN

Inlägg av TomasL »

Beror ju på om du kopplar GE eller GC
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Pulser PNP eller NPN

Inlägg av Palle500 »

Som det låter.
PNP Positiv signal
NPN Negativ signal (vanligaste givaretypen)
https://www.se.com/uk/en/faqs/FA142566/
IMG_2821.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Pulser PNP eller NPN

Inlägg av wiklis »

Tack för svar.
Om man följer länken som Palle500 ger så tycker jag att de båda exemplen tala mot varandra.
Har jag fel?
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Pulser PNP eller NPN

Inlägg av Per S »

Jag tycker också det, men det dom menar är nog att plc-n är sourcing eller sinking, inte givaren.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Pulser PNP eller NPN

Inlägg av adent »

Menar du PLC och givare eller bara en vanlig NPN-transistor eller PNP-transistor?

Nu kanske jag kommer med uppenbara saker men... Detta gäller iaf vanliga transistorer:

Vanligtvis kopplar man ju
en NPN-transistor på låga sidan och sedan jordar den när transistorn aktiveras.
En PNP kopplas på höga sidan och släpper på spänning och ström när den aktiveras.

NPN aktiveras av att man skickar ström IN i basen. PNP:n aktiveras av att man drar ström ut ur basen.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Pulser PNP eller NPN

Inlägg av Palle500 »

Precis som adent säger så består även olika givares utgångar av en transistor som kan vara av PNP eller NPN typ.
PNP Positiv signal
NPN Negativ signal (historiskt vanligaste givaretypen då den kan hantera systemspänningar lägre än givarspänningen (typiskt 24V). Tex "jorda" en 12 V signal.)

Nedre delen av bilden visar PLC inkoppling och som ni ser har man streckat den sidan av matningen som inte berör signalhanteringen (inringat i rött) jag ritade in pilar hur signal strömmen flyter i dessa kopplingar vid aktiv signal.
Ser inga problem med dessa ritningar. Men visst är det lite flummigt beskrivet.
IMG_2836.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Pulser PNP eller NPN

Inlägg av Palle500 »

Denna bild kanske enklare förklarar det hela. Sen kanske TS kan berätta i vilket sammanhang behovet gäller?
IMG_2838.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Pulser PNP eller NPN

Inlägg av Mindmapper »

Palle500 skrev: 6 december 2021, 11:33:59 Precis som adent säger så består även olika givares utgångar av en transistor som kan vara av PNP eller NPN typ.
PNP Positiv signal
NPN Negativ signal (historiskt vanligaste givaretypen då den kan hantera systemspänningar lägre än givarspänningen (typiskt 24V). Tex "jorda" en 12 V signal.)

Nedre delen av bilden visar PLC inkoppling och som ni ser har man streckat den sidan av matningen som inte berör signalhanteringen (inringat i rött) jag ritade in pilar hur signal strömmen flyter i dessa kopplingar vid aktiv signal.
Ser inga problem med dessa ritningar. Men visst är det lite flummigt beskrivet.
IMG_2836.jpg
Håller absolut med att det är dåligt beskrivet.
Tycker det blir väldigt inkonsekvent när man pratar om ingångar som sink och source. Utgångar är sink eller source, ingångar har negativ eller positiv logik.

NPN är sink-utgången (givaren), och kopplas till ingång av typ negativ logik. Dvs känner av signalen i förhållande till den positiva matningen. Signalen är negativ i förhållande till den positiva referensnivån.

PNP är source-utgången (givaren), och kopplas till den vanliga typen av ingång av typ positiv logik. Känner av signalen i förhållande till minus polariteten i kretsen. 0 volt är referens som vi vanligen är vana vid. Dvs. signalen är positiv i förhållande till referensen.

NPN-givare var historiskt sett den vanligaste eftersom de första transistorerna hade större kapacitet att sänka stora strömmar (50-, 60-tal). Sedan utvecklades transistorerna och de klarade av att leverera (source) större och större strömmar utan större spänningsfall internt. Vad som är vanligast i de olika världsdelarna tycker jag bara är svammel. PNP är vanligast. Har vi en NPN-givare tillsammans med en hög PNP-givare får vi ha ett kort för negativ logik, och övriga kort med positiv logik.
Eller också låter vi alla ingångar vara positiv logik och kopplar NPN-givaren till en av dessa med hjälp av en "pullup resistor".

Det är inte så lätt att beskriva därför kanske detta också känns lite svamligt. Bilderna är i varje fall enklare att förstå sig på än en massa text.
Senast redigerad av Mindmapper 6 december 2021, 14:34:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pulser PNP eller NPN

Inlägg av TomasL »

TS kanske skall förklara lite bättre om vad det är han är ute efter.

Det är rätt stor skillnad mellan en givare och en enkel transistor.
Eftersom transistorn kan kopplas in på många olika sätt.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Pulser PNP eller NPN

Inlägg av wiklis »

Jag ska beskriva för en grupp personer hur en pulsencoder fungerar.
Jag trodde tidigare att det bara fanns med en positiv utgång, men det var fel.
Därför ville jag ha klart för mig skillnaden på PNP och NPN utgång samt vilken som var vilken.
Och vart går man då EF såklart
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Pulser PNP eller NPN

Inlägg av Palle500 »

Ok pulsencoder finns väl många varianter på? Både för att veta riktning (tvåfas) m.m. Och om det finns inbyggd pullup eller öppen kollektorutgång.
Men hur det är övergripande kopplat har du i den bilden jag postade nyss. Denna alltså
IMG_2838.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar