Relä frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Relä frågor

Inlägg av Agust »

Hej, jag har en automatisk lerduvekastare, och nu tänkte jag laga en plattform till den som hela tiden rör sig upp och ner och kastar från slumpmässiga vinklar i höjdläge. Jag ska använda en 12v dc cylinder som trycker mot plattformens ena sida och vinklar den uppåt, nedåt och uppåt nonstop. Jag ska sätta en gränslägesbrytare upptill och en där nere. Nu till min fråga, jag skulle behöva ett relä som då den får impuls från någon av gränslägesbrytarna byter polaritet så att elmotorn i cylindern byter rotationsriktning. På vilket sätt är detta enklast att laga?

Mvh
Anders
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Relä frågor

Inlägg av TheUnreal »

Om du låter läget på en roterande skiva styra höjden i stället behöver du ingen styrning 😉

Vila förutsättningar du har avgör vad som är lättast och det finns massor av sätt att lösa detta på:
Relälogik, PLC, Arduino, mikrokontroller, Raspberry pi....

Vill du bara ha en färdig lösning eller har du redan delar du vill bygga av?
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Re: Relä frågor

Inlägg av Agust »

Tack för hjälpen!
Jag testade med en vindrutetorkarmotor, men den gick alldeles för fort, så tänkte att detta skulle vara ett enklare alternativ...
Jag har inte köpt något ännu, men skulle vilja ha en så enkel lösning som möjligt.

Mvh
Anders
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Relä frågor

Inlägg av mrfrenzy »

Du löser det enkelt med ett bistabilt relä, två ändlägesbrytare och två vanliga reläer.
Se lite inspiration här (nästan komplett schema för vad du behöver):
viewtopic.php?t=103759&p=1640242#p1640242
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Relä frågor

Inlägg av TheUnreal »

Som sagt, utan att veta dina förutsättningar, budget mm.

Har du svets och vinkelslip samt en gammal cykel redo för skroten så fixar du en ner växling enkelt från torkarmotorn, och kan använda pedalarm till att lyfta kastaren.

Tycker du reläer är kul att koppla så har du lösning ovan.

Är budgeten att det får bli dyrare än kastaren ja då finns det färdiga linjärmotorer och fina styrningar, då behöver man bara koppla.

Själv hade jag om jag hade linjärmotorn enligt din beskrivning gjort en lösning med mikrocontroller (pic som jag har för många av i lådan redan ) och relä.

Ytterligare andra köper en kastare som redan har funktionen ;)
Agust
Inlägg: 24
Blev medlem: 17 februari 2009, 16:17:59

Re: Relä frågor

Inlägg av Agust »

Ok, jag tackar så mycket för hjälpen! :)

Mvh
Anders
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Relä frågor

Inlägg av Harleytobbe »

Bara en fundering. Om du kopplar en glödlampa på ca 50W i serie med torkarmotorn så bör den tuffa på lite lugnare, eller om du kan ordna en matning på 6V.
Skriv svar