AGA signalgrej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

AGA signalgrej

Inlägg av Retroperra »

Hej alla,

Jag har en småbisarr bastant AGA signal...nånting som jag försöker få liv i. Den är mao nära döden.
IMG_3316.jpg
Den går på 12V tror jag. Det finns allafall plats för batteri och har koppling för batteriladdare med omkopplare. Typisk järnvägsdesign tycker jag.
Det sitter två BOSCH signalhorn i den. Samma som på äldre BMW tydligen. Det ena ser snett ut på bilden man jag har bara lossat och resistansmätt.
Mycket lågt motstånd tyvärr. Eller så ska det vara så. Jag ska ta fram ett AC-agg och mata med tänkte jag.

Matar jag med 6V kluckar det i hornen men inget mer. 12V ger samma ljud,
Jag tror att den här kretsen som är ingjuten är felande men det är ju bara en gissning.
IMG_3317.jpg


Eftersom den är ingjuten kan jag inte se hur den är uppbyggd och heller inte mäta på kortet.
Det finns ingen modellbeteckning på den heller. .
Har någon sett nånting liknande eller en sån här så jag kan börja jaga schema på kortet?

Del av matningen:
IMG_3319.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: AGA signalgrej

Inlägg av säter »

Jag ska ta fram ett AC-agg och mata med tänkte jag
Kör du med AC?
hsd
Inlägg: 2100
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: AGA signalgrej

Inlägg av hsd »

Sådana horn brukar ha en ställskruv på baksidan, prova röra LITE på den
Funkar så att när likström kopplas på rör sig membranet ( spole) tills en brytare bryter strömmen så återgår membranet vilket aktiverar brytaren och membranet går fram igen , det sker så pass snabbt att en ton ljuder
När det sitter 2 horn med en styrning kan det vara 2 toner - som gamla sirenerna hade
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Retroperra »

Säter: nja jag har ju bägge. DC gav ingenting bara det där DC-kluckandet. Men jag ska skaka lite i grejerna så får vi se.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Retroperra »

Du har ju en poäng HSD dvs att hornen behöver en omskakning.
Återkommer om det när jag är i det garaget igen
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: AGA signalgrej

Inlägg av FormerMazda »

Ja, ditt arbete behöver fokuseras på hornen, dom själva skapar sin ton som beskrivet.
Men dom kan rosta/kärva, och då "kluckar" det bara.
Möjligt att det finns en "pulslogik" med reläerna. Så den ger pulser med tutljud.
tut tut tut tut istället för tuuuuuuut. :D

Jag råder dig inte till det, men jag använde rikliga mängder WD40, och så småningom vaknade min tuta.
Hörselkåpor är bra också. ;)

Skulle vara kul att veta vad den användes till?
Helt klart en bärbar siren typ, kanske så enkelt som en varning vid arbete på järnväg som sagt?
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Retroperra »

En tågbekanting tror att det heter Tyfon, men dom drivs i princip alltid av tryckluft. Den här är ju en batteridriven mobil tingest.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1308
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Fortran »

Signal för sprängning?
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Retroperra »

Mycket möjligt - bra idé
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Klickmans »

När jag tittar på bilden så känns det som 24 Volt, militärt eller lastbil av något slag.

Men jag har haft fel förr.
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Palle500 »

Det är 6 Volts horn. Bosch H0/FSA 6/9
https://www.sl113.org/wiki/uploads/Elec ... terung.pdf
IMG_2804.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Retroperra »

Tack!
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: AGA signalgrej

Inlägg av E Kafeman »

Det ska vara låg resistans, ett par tiondels Ohm.
Det krävs därför kraftig strömkälla eller välladdade batterier och grova kablar, annars blir det bara klick.
Håller man en skruvmejsel mot membranet mellan främre gallren och nära mitten ska man känna hur membranet dras inåt när man lägger på ström (när det klickar).
Klickar det i signalhornen är de säkerligen helt felfria och fungerar som de ska. Det är otillräckligt med ström fram till hornen som gör att det klickar istället för att tuta.

Mät med multimeter vid signalhornets baksida så att spänningen och ström verkligen räcker till.
Signalhornen tar hög ström i första inkopplingsögonblicket. Räkna med minst 30A vid 6Volt. Per signalhorn! Dvs totalt dubbla strömmen, 60A, behövs för att säkert få liv i dina signalhorn. Det duger inte med någon enklare batteriladdare eller bänkaggregat på några ampere.
Med tanke på strömbehovet så behövs friska och laddade blybatterier.
När signalhornet väl börja ljuda innebär det att strömmen bryts inuti signalhornet för ett ögonblick för varje svängning och medelströmmen sjunker till mer rimliga 5-10 A per horn. Det är fortfarande dock så mycket spets-ström så mindre nätaggregat räcker inte till.

Om hornen inte fungerar trots laddade blybatterier kan det bero på att någon skruvat på stämskruven som sitter på signalhornens baksidan, ofta just pga av att man inte kollade att spänning och ström var korrekta fram till hornen.
Det behövs normal ingen justering på stämskruven, det ska vara ok från fabrik och åldras inte. Därför är ofta stämskruven täckt med lack utifrån för att man inte ska skruva av misstag.
Den skruven avgör med en inre fjäderlast när strömmen ska brytas efter att det främre plåtmembranet börjar flytta sej.
I princip kan man på denna skruven justera ner så att strömmen bryts vid en betydligt lägre ström, men det medför ofta att ljudet blir betydligt svagare och mer nervöst beroende på strömtillgången då för rätta stabila ljudet krävs en viss minsta membranrörelse. Justerar man fel så bryts aldrig strömmen och inre spolen kan brinna upp.

Har man tillgång till stabil strömkälla så kan man justera försiktigt på stämskruven tills ljudet blir mest rent och samtidigt påtagligt högre i styrka än om skruven är ställd ett kvartsvarv fel. Det är också det mest strömeffektiva läget, läget där självresonansen i signalhornet är som mest optimalt.
Det går bra att justera ett horn avsett för 6Volt att fungera på 12Volt då man helt enkelt justera stämskruven så det bryter något tidigare. Mäter man effekten till hornet ska den fortfarande vara densamma.

De bägge signalhornen har ofta olika tunga membran-ankare vilket ger något skilda tonlägen vilket gör att ljudet upplevs som mer kraftfullt. Ankaret är det som drar i membranet via den skruvskalle som kan anas om man tittar på mitten av membranet, bakom frontgallret. Frekvensen för dessa hornen ligger typiskt från 300 till 400 Hz.

Skulle jag gissa så är det ingjutna bara ett relä så att inte all start-strömmen måste gå genom signalknappen.

Två Bosch signalhorn av denna typ satt på 60-70-talet på nästan alla tyska och svenska bilar. Ofta en på var sida under kofångaren. När det skulle vara mer ekonomiskt så monterades endast ett sådant horn samt ett mindre s.k. fanfar-horn på en gemensam infästning. Dessa bägge horn hade alltid lite olika frekvens då tvåtons-ljudet gav ett kraftigare intryck.

Inre uppbyggnad:
horn.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Retroperra »

Tack Kafeman, utomordenligt utförligt som vanligt!

Jag har ett 15A DC-agg som jag provar med.
Nu hade egentligen inte tänkt sälja dom men fina exemplar verkar läggas ut för - tycker jag - rätt höga belopp på Ebay
Skärmavbild 2021-12-03 kl. 11.43.53.png
Skärmavbild 2021-12-03 kl. 11.35.49.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2100
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: AGA signalgrej

Inlägg av hsd »

Det gamla hornet är skruvat ihop så det är ju görbart att operera och rengöra kontaktytor
Skriv svar