RC servo batteriåtgång

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nafsen
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 november 2021, 17:49:30
Ort: Helsingborg

RC servo batteriåtgång

Inlägg av Nafsen »

Hej

Lite novis inom området. Men hur snabbt på ett ungefär skulle ett 4kg RC servo dra ur ett 6 volts batteri på 1500 mAh? Kommer inte gå på max utan kanske 1 kg belastning.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: RC servo batteriåtgång

Inlägg av xxargs »

Nu vet jag inte om en RC-servo är självlåsande (dvs. det behövs ingen motorkraft/ström genom motorn för att hålla fixerat i läge även vid konstant drag-kraft)

Om den är självlåsande så är det mer antalet rörelser som bestämmer förbrukningen + vad elektroniken drar + ev. lite offset-dragkraft på motorn för att man inte är riktigt, riktigt i det läget som önskas pga. friktion i växellådan.

Men om den inte är självlåsande så kommer motorn hela tiden behöva ström för att hålla armen i fixerat läge även vid konstant/varierande draglast och det behövs mer ström ju högre last den håller emot.

Självlåsande växellådor är system som tex. har snäckhjul med flack lutning på kuggarna.

---

med andra ord svårt att svara på utan det blir mer att bygga och experimentera själv och mäta strömmar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: RC servo batteriåtgång

Inlägg av grym »

dom är inte självlåsande

enklast är att prova, servo , servotestare, kontrollerade laddbara batterier, eller köp på ikea så brukar det stämma
kör tills batterierna är slut så har man provat sig fram
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: RC servo batteriåtgång

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag gläds åt din experimentlusta, det bådar gott.
En Arduino kan dra runt 0,03A, kopplar jag in ett litet Servo drar båda 0,07A.
När jag sedan ger arbetssignal till Servot pendlar det mellan 0,17A - 0,20A

Men detta är bara ungefärliga värden fångade med en enkel USB Doctor ;-)

Men då har du några värden att räkna timmar på.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: RC servo batteriåtgång

Inlägg av helmut »

Har ca 40 miniservon i min modelljärnväg och matar alla servona från fyra vanliga AA celler. Servona ställer sig i rätt läge och när den gula kabeln kopplas loss verkar servot inte dra någon ström.
Fick gå över till vanliga batterier eftersom det inte fungerade att mata servona med likström från en transformator. Servona verkar vilja ha ren likström för att inte fladdra.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: RC servo batteriåtgång

Inlägg av adent »

Ett trick, om det är applicerbart, är att sluta skicka det styrande pulståget till servot. Då släpper servot helt. Är belastningen på det låg så stannar det kvar i senast inställt läge.
Spar en hel del batteri. Men om det kontinuerligt ska dra eller hålla upp något så funkar förstås inte detta.
Skriv svar