Kondensator till högpassfilter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Kondensator till högpassfilter

Inlägg av yngve »

Hej,

Förmodligen jätteenkel fråga.
Har en diskant här med en kondensator i serie.
Jag tror det står 10uF på den och kapslingen ser ut precis som en elektrolytkondensator, med det finns ingen märkning för (-).
Har kondensator hemma på 10uF, men det är elektrolyt-modell.
Gissar att jag inte skall använda den.

Vad är det för någon typ jag skall använda/köpa?
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av Haralt »

Vadå, du tänker koppla ytterligare en kondensator parallellt med den befintliga? Varför vill du ha ytterligare en kondensator?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av JimmyAndersson »

Haralt skrev: 26 november 2021, 19:22:39 Vadå, du tänker koppla ytterligare en kondensator parallellt med den befintliga? Varför vill du ha ytterligare en kondensator?
Parallellkoppling med två av samma kapacitans ger halva kapacitansen. (5 uF i det här fallet.) - Och bl.a mindre dämpning av höga frekvenser.
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av yngve »

Okej, var kanske lite otydlig.
Kondensatorn är paj och behöver ersättas.
E6BE9030-982D-4891-A9B4-6F99A60FAB56.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av JimmyAndersson »

Om det inte finns något streck eller minus-tecken så lär det vara en bipolär elektrolytkondensator. Men det går med den som Hobbyisten länkade till.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

JimmyAndersson skrev: 26 november 2021, 19:46:44 Parallellkoppling med två av samma kapacitans ger halva kapacitansen. (5 uF i det här fallet.) - Och bl.a mindre dämpning av höga frekvenser.
Parallellkoppling ger dubbla kapacitansen vilket innebär att lägre frekvenser slipper igenom och kan fritera diskanten.

Den konding du har är högst troligen en bipolär elektrolytkonding, och det är just en sådan du måste ha eftersom strömmen genom den är växelström.

Här kan du kanske hitta rätt modell: https://www.electrokit.com/produkt-kate ... /bipolara/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu skäms jag :oops:
Jag tänkte ”jag har väl inte blandat ihop det nu?”
men kom inte på något fel.
Men jag rörde ju ihop allting.

Det är ju för *motstånd* som det halveras för 17!!
Och kondensatorn sitter ju i *serie* med elementet.

(Där fick man för att man caddade en R2R-DAC samtidigt som man kikade här. *Där* sitter kodningen ner till GND och högre kapacitans ger mindre diskant.)


Däremot måste jag fråga varför/om det blir sämre med en keramisk kondensator?
Det jag vet är att man förr (inte så enormt länge sedan) inte kunde göra keramiska med hög kapacitans, inte utan en stor prislapp iallafall. Så valet blev bipolära kondingar. Men det finns nog fler orsaker.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av grym »

hobbyisten länkade till en felmärkt keramisk konding

ska du ändå göra något så sätt dit en plastfilmskonding , kostar lite mer men är mycket bättre
ex en polyesterkondensator

dom relativt stora polyesterkondensatorerna kostar mer än en bipolär elektrolytkondensator, så dom snålade när dom byggde, så nu när du kan så köpa två och byt på båda högtalarna
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av grym »

keramiska kondensatorer är spänningsberoende i kapacitansen, är även piezoelektriska, två egenskaper som inte är bra i ljudsammanhang
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

[quote=grym post_id=1644766 time=1637990092 user_id=280

dom relativt stora polyesterkondensatorerna kostar mer än en bipolär elektrolytkondensator, så dom snålade när dom byggde, så nu när du kan så köpa två och byt på båda högtalarna
[/quote]

.... om det inte är billiga "strunthögtalare".
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av Mindmapper »

HUGGBÄVERN skrev: 26 november 2021, 21:10:07
JimmyAndersson skrev: 26 november 2021, 19:46:44 Parallellkoppling med två av samma kapacitans ger halva kapacitansen. (5 uF i det här fallet.) - Och bl.a mindre dämpning av höga frekvenser.
Parallellkoppling ger dubbla kapacitansen vilket innebär att lägre frekvenser slipper igenom och kan fritera diskanten.

Den konding du har är högst troligen en bipolär elektrolytkonding, och det är just en sådan du måste ha eftersom strömmen genom den är växelström.

Här kan du kanske hitta rätt modell: https://www.electrokit.com/produkt-kate ... /bipolara/
Det går att bygga en bipolär ellyt av två seriekopplade ellytar. Man vänder då dom så att de inte ligger åt samma håll polarisationsmässigt.
Fast ellytar är inte riktigt linjära. Så polyester är förmodligen en bättre lösning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DEt är rätt MindMapper (och Grym). Här sitter en 10u konding i serie med diskantelementet och kommer, ljudmässigt, ha ganska stor påverkan (om kondingen är usel). Har man mer komplexa filter kan ju vissa typer av filterkomponenter bli ganska dyra och en god tanke är att se vart alla komponenter går.

Strassacker (tysk högtalarfirma) har en bra guide (en bit ner på denna sida): https://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_cond_en.htm

Behöver du en 10u konding och känner dig övertygad om att en plastkonding är svaret, har jag en bättre begagnad du kan få. (Såg att Electrokit inte hade 10u plast och att de störtsa - 6.8u - kostade som en hornhinna på svarta marknaden).
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Kondensator till högpassfilter

Inlägg av yngve »

HUGGBÄVERN skrev: 26 november 2021, 21:10:07
JimmyAndersson skrev: 26 november 2021, 19:46:44 Parallellkoppling med två av samma kapacitans ger halva kapacitansen. (5 uF i det här fallet.) - Och bl.a mindre dämpning av höga frekvenser.
Parallellkoppling ger dubbla kapacitansen vilket innebär att lägre frekvenser slipper igenom och kan fritera diskanten.

Den konding du har är högst troligen en bipolär elektrolytkonding, och det är just en sådan du måste ha eftersom strömmen genom den är växelström.

Här kan du kanske hitta rätt modell: https://www.electrokit.com/produkt-kate ... /bipolara/
Tackar.
Som jag tänkte att en vanlig e.lyt inte funkar i detta sammanhang.
Beställde precis bipolär e.lyt från electrokit.
Duger för tillfället, handlar om originalhögtalare från VW.
Har en tanke om att uppgradera till 3-vägs system, men inte denna gång…
Skriv svar