Trasig asynkronmotor, undrar om rotorn är trasig?
Postat: 25 november 2021, 11:43:23
Jag har köpt en liten verktygsslip, Deckel S0 för er som är intresserade.
I manualen framgår att den skall ha en 0,25 hästkrafts-motor på 2800r/min (varpå remhjulet växlar upp varvtalet till 4500r/min på slipslindeln.
Motorn som satt på var en Bevi (Blomstermåla) och när jag rengjorde med trasa försvann texten på märkskylten tyvärr.
Men jag tror den är på 0,25kW.
Men maskinen stod i en industri när jag köpte den, kopplad med 16A trefashandske (moderna runda typen)
Motorn var Y-kopplad eftersom den drevs med 400V huvudspänning (svensk trefas) och i sådan koppling faller ju 230V över motorns lindningar.
Jag lyckades köra motorn i Y-koppling med min Siemens 230V enfas frekvensomriktare som ju ger 3~230VAC ut.
Dock får man ju långt ifrån full effekt i det läget. Det borde falla 132VAC över varje lindning om jag räknat rätt med 230/(sqrt(3))
Motorn tjuter och låter illa dock, men den går upp till 50Hz vilket skall vara 2800R/min på en tvåpol.
Jag skiftade ändå om den till D-koppling så det blir korrekt med 230V över lindningarna och man kan ta ut full effekt (hela angivna vridmomentet).
Nu går inte frekvensomriktaren upp till 50Hz längre, flaggar överström-felkod, och motorn blir lite ljummen trots avsaknad av belastning.
Jag mätte alla lindningarna minns inte nu men de gav 37ohm har jag för mig, exakt lika mäter de inom en tiondels ohm alltså mitt mätfel med multimetern typ.
Alla lindningar mäter oändligt mot andra lindningar samt mot motorhuset (jord).
Lindningarna i statorn luktar ej bränt, ser finfina ut och mätningarna tyder ju också på det.
Kullagren på rotorn verkar friska, går inte att känna några ojämnheter, och de låter absolut inte som grus när man hand-snurrar dem.
Vad finns det då kvar?
Rotorn är ju det enda kvar?
Läste ett uppsatsarbete om vanliga fel på asynkronmotorer, det verkar gälla stora motorer i industrin men ändå:
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... tionsstopp.
De har ju använt en ganska avancerad metod för att kontrollera brustna rotorstavar genom att mäta övertonsinnehåll osv...
Det kanske blir svårt att göra själv.
Lättast är kanske att köpa en ny fotmonterad 0,25W tvåpols-motor helt enkelt...
Men jag har inte stött på detta innan och tyckte det var lite intressant!
I manualen framgår att den skall ha en 0,25 hästkrafts-motor på 2800r/min (varpå remhjulet växlar upp varvtalet till 4500r/min på slipslindeln.
Motorn som satt på var en Bevi (Blomstermåla) och när jag rengjorde med trasa försvann texten på märkskylten tyvärr.
Men jag tror den är på 0,25kW.
Men maskinen stod i en industri när jag köpte den, kopplad med 16A trefashandske (moderna runda typen)
Motorn var Y-kopplad eftersom den drevs med 400V huvudspänning (svensk trefas) och i sådan koppling faller ju 230V över motorns lindningar.
Jag lyckades köra motorn i Y-koppling med min Siemens 230V enfas frekvensomriktare som ju ger 3~230VAC ut.
Dock får man ju långt ifrån full effekt i det läget. Det borde falla 132VAC över varje lindning om jag räknat rätt med 230/(sqrt(3))
Motorn tjuter och låter illa dock, men den går upp till 50Hz vilket skall vara 2800R/min på en tvåpol.
Jag skiftade ändå om den till D-koppling så det blir korrekt med 230V över lindningarna och man kan ta ut full effekt (hela angivna vridmomentet).
Nu går inte frekvensomriktaren upp till 50Hz längre, flaggar överström-felkod, och motorn blir lite ljummen trots avsaknad av belastning.
Jag mätte alla lindningarna minns inte nu men de gav 37ohm har jag för mig, exakt lika mäter de inom en tiondels ohm alltså mitt mätfel med multimetern typ.
Alla lindningar mäter oändligt mot andra lindningar samt mot motorhuset (jord).
Lindningarna i statorn luktar ej bränt, ser finfina ut och mätningarna tyder ju också på det.
Kullagren på rotorn verkar friska, går inte att känna några ojämnheter, och de låter absolut inte som grus när man hand-snurrar dem.
Vad finns det då kvar?
Rotorn är ju det enda kvar?
Läste ett uppsatsarbete om vanliga fel på asynkronmotorer, det verkar gälla stora motorer i industrin men ändå:
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... tionsstopp.
De har ju använt en ganska avancerad metod för att kontrollera brustna rotorstavar genom att mäta övertonsinnehåll osv...
Det kanske blir svårt att göra själv.
Lättast är kanske att köpa en ny fotmonterad 0,25W tvåpols-motor helt enkelt...
Men jag har inte stött på detta innan och tyckte det var lite intressant!