Transienter på 800V i lägenhet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Transienter på 800V i lägenhet

Inlägg av Glycol79 »

Jag har felsökt linknande problem. I ett av fallen var det en dåligt spänd PEN-ledare i mätarskåpet. Där hade förvisso TV:en och någon annan pryl pajat. Inte samtidigt utan med någon veckas mellanrum. Men fenomenet där var samma som för TS.
Endast ledlampor påverkades synbart när någon större förbrukare slog av eller på. Det var samma i hela huset.
Andra gången var inte hela huset påverkat utan endast ett par rum. Det var en lös nolla i en kopplingsdosa.

Det var ganska lömska fel som tog tid att hitta då man från början misstänkte en speciell apparat. Så för TS skull så hoppas vi att det är armaturen det är fel på.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Transienter på 800V i lägenhet

Inlägg av gkar »

Chribbe76 skrev: 23 november 2021, 00:28:04 Hur kraftiga transienter får apparater skicka ut?
Det måste finnas direktiv för detta men jag hittar det inte.
EMC direktivet gäller. Standarden för din armatur är säkert EN 55015. Skilj på direktiv och standarder. Mätmetoden som du troligtvis söker heter "clicks"
https://www.schaffner.com/fileadmin/med ... uality.pdf
kolla 3.1.3

Osäker dock på om den ingår i EN 55015, i EN 55014 har jag för mig at den gör det iaf.
Jag är på fel ställe för att kunan kolla upp saker just nu...

Å andra sidan skall dina andra elektriska prylar tåla en viss mängd transienter också, det gör inte alla produkter...
Skriv svar