PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Inlägg av Gimbal »

Det går långt mellan mina försök i kretskortslayout så jag har goda möjligheter för misstag.
Denna gång tänkte jag använda en Atmega32u4 och utnyttja USB delen, så ett par känsliga "differential pair" ledningar ska iväg, samtidigt så ska ju avkopplingskondingarna in så nära matning och GND på Atmegan som möjligt.
Så hur tokigt är det att lägga kondingen (den mellan pinne 2 och 5) över usb ledningarna? se bild.
pcb1.jpg
Eller ska man låta GND från kondingen gå via jordplanet under usb ledningarna (endast tvåsidigt kort) då får man ju dock passera ett par via också. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Inlägg av Marta »

Den där kretsen stöder bara low- och full-speed. Inte high speed. Det är totalt okritiskt och även high speed skulle näppeligen påverkats så det betydde något.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Inlägg av Gimbal »

Ja precis det blir USB 2.0, även om jag tänkte använda en USB C kontakt.
Men "totalt okritiskt" låter bra, då får det nog bli något åt det hållet.
Tack för det.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Inlägg av Icecap »

Det jag ser är brist på GND-plane. Det bör finnas och då sitter avkopplingen lite fel.

Man monterar avkopplingen så att VDD har kortaste möjliga raka ledning, GND-sidan av avkopplingskondingen klappas på GND-plane, gärna med heat-relief-pad.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Inlägg av Gimbal »

Ja det borde jag nämnt, det blir ett GND-fill både under och över där så finns plats.
Men jag ritar ändå en del GND ledare för att försöka visualisera (för mig själv) hur jordströmmarna i första hand är tänkta att gå.

En relaterad fråga om GND planet, ska man låta det fylla ut under Atmega, eller som jag gjort på bilden nedan, lägga en barriär runt insidan så att planet bara är anslutet till resten av jordplanet i nedre hörnet för att undvika strömlopar i planet?
(Nu tror jag inte det spelar någon roll i detta fallet med låga frekvenser och strömmar, men om man nu låtsas att det är raketforskning.)
pcb2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Inlägg av Borre »

Låt det fyll ut under men anslut det men vior till planet på undersida. Gör så på hela kortet, en massa små vior som ansluter det övre till det undre.

Frösök även att hålla den ena sidan helt rent från ledare där det går så att jordplanet är så obrutet som möjligt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Inlägg av Marta »

Du har rysligt korta pads till QFP för handlödning. Är där plats så ha dem längre.
Väldigt grova och många anslutningar till jord vid komponenter, det kommer bli onödigt svårlödat. Anslutningar från sidan på en pad blir också lite svårare att värma.
Jordplan under processorn tar bort en yta för via's som kan lösa många svårigheter.
Frågan är om där alls skall vara jordplan, brukar vara svårt nog att få ihop mönstret utan. Väl genomtänkt layout är nog det viktigaste när det gäller låga frekvenser.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Inlägg av Icecap »

Dina banor slår ett par sväng och de ger en induktion som kan undvaras. I detta fall lär det vara utan större betydning men regeln är att ledningen (i detta fall VDD) ska vara spikrak - och kortast möjligt.

Om din applikation inte behöver fler pinnar är det bara att flytta kondingarna o vrida dom så att VDD-ändan är närmast IC-pinnen - och som Marta skriver ska det finnas plats att löda.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Inlägg av Gimbal »

Tackar mjukast för alla tips. Jag skall beakta dem alla och rita en ny version.
Nästan samtliga I/O pinnar kommer användas så det kommer att trassla till sig betydligt mer än vad det ser ut nu. Kan mycket väl bli så att jordplanet under Atmegan kommer att strimlas i bitar. Å andra sidan finns det gott om plats runt om bara jag kommer ifrån Atmegan en bit.

Det hela skall i alla fall bli ett tangentbord, även om jag nu i ett första steg kommer göra ett mindre prov i form av en numpad (med baktanken att nyttja gratis PCB tjänsten för mindre kort).
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB layout fråga, avkopplingskonding.

Inlägg av Gimbal »

Det är lite puts och fix kvar men det tar sig, -som mordbrännaren sa.
Tror jag i alla fall.
TurboMarie.jpg
Nu ska kortet kanske inte heta Turbo Marie, med något ska det väl stå där. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar